واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

امسال شرایط معرفی فیلم به اسکار با سال‌های پیش چه تفاوتی دارد؟ + ویژگی‌های یک فیلم اسکاری

  • کد خبر: ۴۵۸۹۰
  • ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
امسال شرایط معرفی فیلم به اسکار با سال‌های پیش چه تفاوتی دارد؟ + ویژگی‌های یک فیلم اسکاری
سخنگوی هیئت معرفی نماینده ایران برای معرفی به اسکار از ویژگی‌هایی گفت که فیلمی که توسط این هیات انتخاب می‌شود باید داشته باشد تا مورد توجه اعضای آکادمی قرار بگیرد.

به گزارش شهرآرانیوز - در روز‌های گذشته گمانه‌زنی‌ها درباره نماینده ایران برای حضور در رقابت بهترین فیلم بخش بین‌الملل اسکار ۲۰۲۱ بالا گرفته است و صاحبان فیلم‌های مهم سال گذشته هر کدام به نوعی در حال خبرسازی هستند و از حضور خود در میان گزینه‌های معرفی به اسکار خبر می‌دهند. فیلم‌هایی که شاید همه ویژگی‌های حضور در این رقابت را نداشته باشند، اما از این فرصت برای انداختن نام فیلم خود بر سر زبان‌ها بهره می‌برند و استفاده تبلیغاتی می‌کنند.



اما شرط اول از نگاه آکادمی اسکار، اکران حداقل یک هفته‌ای فیلم در فاصله زمانی بین اول اکتبر ۲۰۱۹ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۱۳۹۸ تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) در کشور مبدأ است. این شرط تنها برای پذیرفته‌شدن نماینده هر کشور در رقابت کلی است. اما اینکه فیلم باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا مورد توجه اعضای آکادمی اسکار قرار بگیرد و وارد لیست ده فیلم برگزیده شود و پس از آن در میان ۵نامزد دریافت جایزه بخش بین‌الملل قرار بگیرد سؤالی است که پاسخ آن می‌تواند بخشی از بازی تبلیغاتی برخی از فیلم‌های سینمای ایران در روز‌های گذشته را خنثی کند.



رائد فریدزاده، معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی و سخنگوی هیئت معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار، در پاسخ به این سؤال گفته است: مکانیزم اسکار مشخص است. فیلم‌ها برای اعضا نمایش داده می‌شود و از یک لیست وسیعی آغاز می‌شود تا به آن لیست یازده فیلم برسد و بعد هم ۵فیلم نهایی. بالطبع هر فیلمی که در عرصه بین‌المللی دیده شده باشد و امکان این را داشته باشد که یک پخش کننده قَدَری در جهان داشته باشد و در عرصه بین‌المللی به خوبی پخش شده باشد و در جشنواره‌ها جوایزی را کسب کرده باشد و نقد‌های خوبی درباره‌اش در نشریات بین‌المللی نوشته شده باشد، امکان دیده شدنش خیلی بیشتر است تا فیلمی که فقط در داخل دیده شده باشد و پخش‌کننده بین‌المللی نداشته باشد و فقط یک پخش داخلی داشته باشد.



فریدزاده در ادامه گفت: این‌ها همه نکاتی است که قاعدتا هیئت انتخاب درباره‌اش بحث می‌کند و نظر می‌دهد و ان‎شالله گزینه مناسب را انتخاب خواهد کرد.



از لیست فیلم‌های مهم سینمای ایران، چه آن‌هایی که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر درخشیدند و چه آن‌هایی که در ماه‌های گذشته در جشنواره‌های سینمایی جوایز و عناوینی کسب کردند، اما اغلب آن‌ها هنوز رنگ پرده سینما به خود ندیده و اکران نشده‌اند. فریدزاده درباره اینکه مکانیزم هیئت انتخاب برای این قبیل فیلم‌ها که برخی از آن‌ها مانند «خورشید» مجید مجیدی به تازگی پروانه نمایش دریافت کرده‌اند و برخی مانند «درخت گردو»‌ محمدحسین مهدویان برای اکران محدود یک هفته‌ای برنامه دارند چیست گفت: معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی لیست فیلم‌هایی که در جدول اکران قرار دارند را برای ما می‌فرستند؛ بنابراین هر کدام از فیلم‌هایی که متقاضی حضور در اسکار هستند اگر اکرانشان تا تاریخ مورد نظر اسکار (قبل از ۱۱دی ۹۹) مورد تایید معاونت نظارت و ارزشیابی قرار بگیرد، می‌توانند جز گزینه‌ها باشند.



فریدزاده البته اکران آنلاین را هم یکی از راهکار‌های سازندگان فیلم‌ها برای حضور در لیست گزینه‌های نماینده ایران برای اسکار دانست و گفت: امسال در آیین‌نامه جدیدی که منتشر شد در بخش بین‌الملل اسکار ذکر شده که در صورتی که سینما‌ها بسته باشند و امکان اکران تجاری وجود نداشته باشد، اکران آنلاین هم لحاظ خواهد شد.



او در ادامه با بیان اینکه این تبصره برای فیلم‌هایی است که به دلیل کمبود سالن یا باز نشدن سالن‌ها، با تایید سازمان مربوط به امور سینمایی هر کشوری اکران آنلاین شده‌اند، گفت: قاعدتا باید فیلم مورد نظر یک هفته اکران تجاری شده باشد مگر در شرایطی که این امکان نیست. در این شرایط اگر فیلم اکران آنلاین شده باشد هم می‌تواند به عنوان نماینده یک کشور به رقابت اسکار فرستاده شود.



سخنگوی هیئت انتخاب نماینده ایران برای حضور در بخش بین‌الملل رقابت اسکار در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا هنوز اعضای این هیئت معرفی نشده‌اند گفت: نامه‌نگاری‌ها برای هیئت انتخاب انجام شده است. درحقیقت اعضای پیشنهادی از طرف خانه سینما اعلام می‌شود و بعد که آن‌ها اعلام کنند ان‌شالله جلسات این هیات تشکیل خواهد شد.



وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این شرایط هیئت انتخاب فرصت می‌کند درباره همه فیلم‌ها به گفتگو بنشینند و همه گزینه‌های موجود را بررسی کنند، گفت:، چون امسال مهلت انتخاب نماینده کشور‌ها دوماه به تاخیر افتاد، تا اول دسامبر (یازدهم آذر) برای معرفی نماینده کشور‌ها فرصت هست. تا آن زمان ان‌شالله اعضای هیئت انتخاب معرفی شده و تا قبل از موعد مقرری که اسکار اعلام کرده ان‌شالله جلسات برگزار می‌شود و نماینده ایران به اسکار معرفی خواهد شد.

 

منبع: خبرآنلاین

 

 

امسال شرایط معرفی فیلم به اسکار با سال‌های پیش چه تفاوتی دارد؟ + ویژگی‌های یک فیلم اسکاری

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->