راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

زیارت اربعین از شهر امام رضا(ع) | برگزاری مراسم عزا در ۴۰ منطقه شهر

  • کد خبر: ۴۵۹۷۳
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
زیارت اربعین از شهر امام رضا(ع) | برگزاری مراسم عزا در ۴۰ منطقه شهر
هم زمان با اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر، برنامه‌های متعددی در مشهد الرضا(ع) اجرا می‌شود.
امیررضا وثوقی | شهرآرانیوز؛ امسال کرونا سدی شد تا خیل عظیم عاشقان اباعبدا... (ع) از سفر معنوی کربلا باز بمانند. آن‌هایی که برای فرارسیدن اربعین حسینی روزشماری می‌کردند حالا تنها می‌توانند با مرور حال وهوای مسیر پیاده روی نجف تا کربلا و ندای «هلابیکم یا زوار» موکب‌ها در این مسیر، دل‌های خود را روانه بارگاه سیدالشهدا (ع) کنند. محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که امسال برای برگزاری اجتماع عظیم و با شکوه اربعین ایجاد شده اهمیت برنامه ریزی برای برگزاری مراسم عزاداری در روز اربعین و دهه آخر صفر را دوچندان کرده است. درهمین راستا متولیان فرهنگی شهر مشهد با نیم نگاهی به تجربه موفق برگزاری مراسم دهه اول محرم و شرایط فعلی درگیری استان با ویروس کرونا تلاش می‌کنند تا با آمادگی بیشتری به استقبال عزاداری ایام اربعین و دهه آخر صفر بروند.

برگزاری مراسم عزا در ۴۰ منطقه شهر

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به همین تجربه موفق در برگزاری عزاداری در ایام محرم و انتخاب ۶۰ نقطه محوری برای اجرای این مراسم و همچنین پای کار بودن همه دستگاه‌ها برای برگزاری مراسم عزای اباعبدا... (ع) مطابق پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده، گفت: برای مراسم اربعین و دهه آخر صفر نیز ۴۰ نقطه محوری در نظر گرفته شده است و به هیئت‌ها مجوز داده خواهد شد تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراسم عزاداری را برگزار کنند.

به گفته حجت الاسلام مرتضی همتی فر با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، مجوزی برای ایستگاه‌های صلواتی صادر نشده، اما مجوز «معبر حسینی» صادر شده و شکل فعالیت به این صورت است که همان فضای ایستگاه صلواتی را در شهر آماده می‌کنند، ولی اجازه توزیع اقلام خوراکی را ندارند.
همتی فر افزود: امسال برای اولین بار شورای هیئات مذهبی برنامه ویژه‌ای برای هیئات مذهبی خواهران در نظر گرفته است که براین اساس در روز اربعین از ساعت ۱۵ تا ۱۷ ویژه برنامه‌هایی اجرا می‌شود.

احتمال اعزام ۲ هزار مُبلغ به سراسر استان

وی با اشاره به اعزام مُبلغ به صورت فردی و گروهی به سراسر استان بیان کرد: تاکنون حدود ۷۰۰ مبلغ ثبت نام خود را انجام داده اند که پیش بینی می‌کنیم با اضافه شدن گروه‌های جهادی به این فهرست حدود ۲۰۰۰ مبلغ در دهه آخر صفر اعزام شوند.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه برای مراسم اربعین و دهه آخر صفر دستورالعملی در اختیار ائمه جماعات ادارات قرار داده شده است، اظهار کرد: همچنین برنامه‌هایی برای ۴۵۰ روحانی مستقر در استان تدوین شده است.


موکب‌های اربعین در حاشیه شهر

با اینکه امسال شیوع کرونا مانع از برگزاری مراسم اربعین حسینی شده است، آستان قدس رضوی با استقرار موکب‌های خود در حاشیه شهر مشهد در تلاش است گامی عملی در راستای محرومیت زدایی و ارائه خدمت به این افراد بردارد.

به گفته جانشین بنیاد کرامت آستان قدس رضوی، موکب‌های اربعین ایرانی که امکان حضور در کربلا را نداشتند، از چندروز پیش در ۸ نقطه از روستا‌های محروم شهر مشهد مستقر شده اند و در قالب اردو‌های جهادی، یک بسته جامع خدماتی از برگزاری مراسم عزاداری و خدمات پزشکی گرفته تا کار‌های عمرانی و... را به ساکنان این مناطق ارائه می‌دهند.

سیدوحید موسویان با اشاره پخت و توزیع ۵۰۰۰ غذای گرم و ۱۰ هزار قرص نان به صورت روزانه در مناطق محروم مشهد افزود: پویش محله‌های امام رضایی و ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه خانواده و فرزندآوری از دیگربرنامه‌های بنیاد کرامت آستان قدس رضوی در دهه آخر صفر خواهد بود. وی بیان کرد: همچنین در شب شهادت امام رضا (ع) برای اولین بار با حضور ۱۰۰ هزار خادم یار رضوی مراسم عزاداری در مراکز استان‌ها و برخی از شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

عرض ارادت اقوام ایرانی به امام رضا (ع)

حالا که به دلیل اوج گیری کرونا، زائران امام هشتم (ع) از پابوسی بارگاه مطهر رضوی بازمانده اند، آستان قدس رضوی شرایطی را مهیا کرده است تا قومیت‌های مختلف ساکن مشهد هرشب به نیابت از همشهری هایشان به عزاداری در حرم مطهر بپردازند و به نوعی از این همبستگی و عرض ارادات هرساله اقوام ایرانی به امام مهربانی صیانت شود.

مدیرعالی حرم مطهر رضوی دراین باره گفت: امسال یکی از صحن‌ها را در اختیار اقوام و قومیت‌های مختلف ایرانی همانند یزدی ها، عرب ها، آذربایجانی‌ها و حتی اردوزبان‌ها قرار می‌دهیم تا به سبک و سیاق سنتی خودشان عزاداری کنند. ضمن اینکه هرروز روضه‌های خانگی بانوان در فضای مدرسه خیرات خان برگزار می‌شود.
محمدمهدی برادران افزود: همچنین برنامه‌هایی برای هیئات مذهبی ناشنوایان و نابینایان و مخاطبان خاص دیگر حرم مثل کودکان و نوجوانان نیز پیش بینی شده است.

حمایت از ۶۰ هیئت و تشکل در دهه آخر صفر

معاون سازمان اجتماعی و مشارکت‌های شهرداری مشهد نیز با اشاره به اجرای ۹۰ عنوان برنامه در ایام محرم در مناطق سیزده گانه شهرداری مشهد، گفت: ویژه برنامه‌های روز اربعین در مشهد حمایت محور خواهد بود.
رضا دانایی افزود: در این راستا اجرای مراسم روضه خوانی در منازل خانواده شهدا با عنوان «پلاک ۸» با مشارکت آستان قدس رضوی و ادارات اجتماعی و فرهنگی شهرداری، مقابل منزل ۳۰ شهید برگزار خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: مشارکت و حمایت از ۶۰ هیئت مذهبی و تشکل در برگزاری آیین‌های مراسم دهه آخر صفر از دیگراقدامات معاونت اجتماعی و مشارکت‌های این سازمان است.
وی ادامه داد: همچنین در این ایام پویش فضل حسینی با هدف جمع آوری کمک‌های نقدی برای آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد توسط اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۱ اجرا می‌شود؛ ضمن اینکه برپایی ایستگاه سلامت در عرصه میدان شهدا با هدف خدمات دهی و غربالگری از دیگراقدامات مدیریت شهری است.


۲۰۰ نیرو برای خدمات دهی

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد هم با اشاره به تعویض همه پرچم‌های پل‌ها و میادین با پرچم سیاه، به مناسبت اربعین حسینی، افزود: یکی از مباحث مهم در این زمینه پاک سازی و شست و شوی شهر است که در این زمینه هماهنگی برای شست و شوی عرصه میدان شهدا و پیش بینی بیش از ۲۰۰ نفر نیرو برای خدمات دهی عرصه شهدا، خیابان آیت ا... شیرازی، خیابان امام رضا (ع) و طبرسی انجام شده است. علیرضا صحراگرد افزود: هماهنگی برای انتقال وضوخانه سیار به عرصه شهدا و هماهنگی برای همکاری در برگزاری نماز اربعین درعرصه شهدا از دیگربرنامه‌های معاونت به مناسبت اربعین حسینی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->