بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر
سرخط خبرها

ساعت‌های سوگواری برای استاد شجریان در اینستاگرام و توئیتر

  • کد خبر: ۴۶۱۸۹
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
ساعت‌های سوگواری برای استاد شجریان در اینستاگرام و توئیتر
چند دقیقه‌ای از اعلام خبر رسمی فوت استاد محمدرضا شجریان نگذشته بود که فضای مجازی از عکس ها، فیلم‌ها و دل نوشته‌هایی برای او پر شد. واکنش‌هایی که مبنی بر زنده ماندن شجریان در یاد‌ها و جایگاه والای او در میان مردم و اهالی هنر بود.
شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - چند دقیقه‌ای از اعلام خبر رسمی فوت استاد محمدرضا شجریان نگذشته بود که فضای مجازی از عکس ها، فیلم‌ها و دل نوشته‌هایی برای او پر شد. چه آن‌هایی که با موسیقی و صدای دل نشین استاد زندگی کرده بودند و چه کسانی که برای او به واسطه شخصیت و هنرش احترام قائل بودند، هرکدام به نحوی به درگذشت خسرو آواز ایران واکنش نشان دادند. واکنش‌هایی که مبنی بر زنده ماندن شجریان در یاد‌ها و جایگاه والای او در میان مردم و اهالی هنر بود.


 
محمدرضا شجریان، از شمار نامداران «توس»
 

 

جان از تن آواز رفت

حسین علیزاده، نوازنده تار و موسیقی دان، و کیهان کلهر، استاد موسیقی و نوازنده کمانچه، که هر ۲ از دوستان زنده یاد محمدرضا شجریان بودند، در فراق یار دیرینه شان متن‌هایی را منتشر کردند. حسین‌علیزاده نوشت:
 
«مهر با تو آمد، مهر با تو رفت، اما تو نمی‌روی و مهر با نام تو می‌ماند. تو مهری و همه فصول مهربانی مهر تو. تو بزرگ بودی و بزرگ رفتی، اما چه کوچک، کوچکانی که چشم و گوش بستند و سیاه ماندند. تو تا ابد خواهی ماند، تو تا ابد خواهی خواند». کیهان کلهر نیز با انتشار عکسی سیاه در اینستاگرامش به نوشتن جمله‌ای کوتاه اکتفا کرد: «جان از تن آواز رفت.»

شهرام ناظری هم با انتشار ویدئویی که در آن بخشی از تصنیف مشهور «مرغ سحر» را می‌خواند، یاد محمدرضا شجریان را گرامی داشت. او که در این ویدئو چمدان در دست دارد و انگار در میانه راهش این خبر ناگوار را شنیده است، گفت: «محمدرضا شجریان رفتنی نیست. او برای همیشه تاریخ جاوید و زنده است.»
 
 
 
 
محمد اصفهانی و وحید تاج که از شاگردان آواز محمدرضا شجریان محسوب می‌شوند، در فراق استادشان متن‌هایی منتشر کردند. اصفهانی نوشت:
 
«این جدایی را تسلیت نمی‌گویم، چون شجریان مدت هاست که در مقام حضور متمکن است.» و وحید تاج نیز، استادش را با شعری از محمدرضا شفیعی کدکنی بدرقه کرد: «به شکوفه‌ها به باران، برسان سلام ما را...»

عثمان محمدی دوست، هنرمند برجسته موسیقی مقامی خراسان، نیز در ویدئویی یادی از زنده یاد شجریان کرد و گفت:
 
«ایشان با محبت بودند و مملکت خود را دوست داشتند، از خدا تقاضا دارم لطف خودش را از ایشان دریغ نکند.» از دیگر اهالی موسیقی که این فقدان را تسلیت گفتند، می‌توان به کیوان ساکت، علیرضا قربانی، سالار عقیلی، سهراب‌پورناظری، علی زندوکیلی، علی اکبر شکارچی، محمد معتمدی و جمعی از خوانندگان موسیقی پاپ، چون محسن یگانه، سیروان خسروی و محسن چاوشی اشاره کرد.


 

 

این تلخی بی پایان...

هنرمندان سینما و تلویزیون، شخصیت‌های ادبی و ورزش کاران نیز واکنش‌های مختلفی به درگذشت محمدرضا شجریان داشتند. اصغر فرهادی، فیلم ساز کشورمان، در پیام خود نوشت: «با تمام وجود غمگینم. محبوب قلب‌های ایرانیان، جهان را ترک کرد. صدای آسمانی اش، نام نیک پراحترامش و آزادگی ستایش برانگیزش با وجود بدخواهی دشمنان حقیرش، در تاریخ این سرزمین برای همیشه درخشان باقی خواهد ماند.» محمود‌د ولت آبادی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار داده بود، ضمن تسلیت به خانواده و دوستداران شجریان گفته است: «تلخی پایان زندگی شجریان منحصر به این کمتر از یک سال گذشته نبود که با گرمای خانواده، دل دادگی پزشکان مجرب و علم پزشکی زنده نگه داشته شد.
 
تلخی عمیق‌تر آن بود که هنرمند ممتاز آواز ایران در اوج کمال یافتگی، حضور و بانگ بی نظیرش دریغ شد از مردمی که اکنون به سوگ او نشسته اند و اشک می‌ریزند.» یونس شکرخواه، روزنامه نگار پیشکسوت و استاد دانشگاه در رشته علوم ارتباطات، نیز با انتشار تصاویری دونفره از خودش و محمدرضا شجریان، نوشت: «رفتی و حالا پژواک فراق پردرد تو.»
میرجلال الدین کزازی، استاد ادبیات و نویسنده، عادل فردوسی پور، مجری، علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی، و جمعی از اهالی سینما نیز با نوشتن دل نوشته یا انتشار عکسی درگذشت استاد شجریان را تسلیت گفتند.


کدام سیاست مداران واکنش نشان دادند؟

برخی سیاست مداران مطرح کشور نیز با اهالی فرهنگ و هنر همراه شدند و در پیام‌های جداگانه‌ای یاد خسرو آواز ایران را گرامی داشتند. حسن روحانی، رئیس جمهور، در حساب کاربری خود در توئیتر و اینستاگرام، استاد محمدرضا‌‎شجریان را «چهره برجسته هنری و آفریننده ماندگارترین نوا‌های دل نشین ایرانی و خواننده ربنای رمضان» خواند که میراث ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت. او همچنین تأکید کرد که «ملت قدرشناس ایران، نام و یاد و آثار این هنرمند محبوب را همواره در خاطره‌ها زنده نگاه خواهند داشت». سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در پیامی شجریان را «نمای موسیقی اصیل ایرانی و از نماد‌های هویت هنری این سرزمین» معرفی کرد و نوشت: «آثار او بازتاب حسرت‌ها و امیدها، نگرانی‌ها و دل بستگی‌ها و در یک کلام حال وهوای مردم خوب کشورمان بود.»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم با ابراز تسلیت در توئیترش نوشت: «استاد شجریان، نماینده بزرگ و واقعی ایران، فرزندان ایران و بیش از هرچیز فرهنگ ایران بود». همچنین سید‌حسن‌خمینی، نوه امام خمینی هم در پیامی گفت: «بی شک نام و آوازه شجریان فراتر از زمانه ما و در پهنه‌ای وسیع‌تر از جغرافیای ما باقی خواهد ماند». اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، جواد‌آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، و علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری، از دیگر چهره‌های سیاسی هستند که درگذشت خسرو آواز ایران را تسلیت گفتند. سفارت بریتانیا، سفارت سوئیس و دفتر سازمان ملل در تهران نیز یاد محمدرضا شجریان را با انتشار پیام‌هایی گرامی داشتند. با این حال مدیران شهری و شورای مشهد اولین واکنش‌ها را نسبت به این موضوع نشان دادند.


مشهد فرزندش را در آغوش می‌کشد

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد در صفحه توئیتر خود نوشت: «مشهد فرزندش، استاد محمدرضا شجریان را در آغوش می‌کشد و توس باری دیگر آرامگاهی ابدی برای یکی از حافظان فرهنگ، هنر و ادب این سرزمین خواهد بود.»


سرزمین خراسان خوش میزبانی خواهد بود برای او ...

همچنین محمدرضا کلائی، شهردار مشهد هم در توئیتر خود درباره خاک‌سپاری استاد محمدرضا شجریان در مشهد نوشت: «باز هم مشهد قلب ایران میزبان ابدی نام‌آوری دیگر از فرزندانش خواهد بود. این‌بار نغمه‌خوان ربنا، مردی که صدایش روحمان را صیقل می‌داد در توس در کنار فردوسی نامدار، اخوان ثالث و دیگر بزرگان شعر و ادب خواهد آرامید. سرزمین خراسان خوش میزبانی خواهد بود برای او.».

اما مرگ استاد شجریان واکنش مسئولان دیگر فارسی‌زبانان را هم در پی داشت. مثل عبدا... عبدا...، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که نوشت: «مرگ استاد شجریان، میلیون‌ها انسان را در سراسر کرۀ خاکی به‌ویژه در کشور‌های منطقه و فارسی زبان به ماتم نشاند و تکان داد.»
 
 
ساعت‌های سوگواری برای استاد در اینستاگرام و توئیتر
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->