اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند افطار زائران حرم امام رضا(ع) در شب میلاد امام حسن مجتبی(ع) + فیلم آیت‌الله نوری همدانی جنایت صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کرد پذیرایی از ۱۴هزار روزه اولی پای سفره افطار امام رضا(ع) دردنامه‌ای برای عبور از فصل سردِ غفلت؛ موسوی قوچانی، شهیدِ غریب!
سرخط خبرها

گزارشی از برگزاری مراسم اربعین در مشهدالرضا

  • کد خبر: ۴۶۲۱۶
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
گزارشی از برگزاری مراسم اربعین در مشهدالرضا
اربعین ابا‌عبدا... الحسین (ع) امسال به‌شکل متفاوت و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جوار بارگاه امام رضا (ع) برگزار شد
علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ دوباره اربعین آمد و حال وهوای شهرمان پر شد از عطر عشق به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدا... الحسین (ع) و در تمام کوچه پس کوچه‌های شهرمان دوباره نغمه غم سر داده شد و عاشقان اهل بیت (ع) به یاد غربت نماد آزادمردی جهان، در اربعین حسینی خون گریستند. شهر مشهد که پایگاه عاشقان اهل بیت (ع) در ایران به مرکزیت مضجع منور و نورانی حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) است هم مانند تمامی شهر‌های ایران غرق در عزای حسینی بود.

هرچند که شیوع ویروس کرونا محرم و صفر امسال را متفاوت کرد و بسیاری از عزاداران حسینی در این ۲ ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده از سوی ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا، مراسم خود را برگزار کردند، اما باز هم این ویروس نتوانست جلوه عشق به اهل بیت (ع) را کم رنگ کند و عزاداران حسینی با شیوه‌ای متفاوت، این جلوه زیبای عزاداری را به رخ کشاندند.

صحن و سرای رضوی مرکز این اتفاقات و مراسم اربعین امسال بود. زائران بارگاه امام هشتم (ع) در این روز سرد به بارگاه منور رضوی رفتند و درحالی که رواق‌های این حرم مطهر به دلیل رعایت مسائل بهداشتی بسته بود، عزاداران حسینی با حضور در صحن‌های حرم مطهر، ضمن عرض تسلیت به امام مهربانی ها، به عزاداری پرداختند.


از مراسم ویژه میدان شهدا تا نصب تصاویر پیرغلامان امام حسین (ع)

همچنین در روز اربعین حسینی، شهرداری مشهد هم نقاط مختلف شهر را با نصب تصاویر و فضاآرایی، آماده برگزاری مراسم عزاداری روز اربعین کرده بود؛ ضمن اینکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در عرصه میدان شهدا مراسم ویژه‌ای برگزار شد. تیم‌های خدماتی و امدادی شهرداری مشهد هم با حضور در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی، علاوه بر فعالیت‌های خدماتی و رفت وروب شهری، آمادگی خود را برای هرگونه اتفاق در این روز نشان دادند و البته توزیع ۴۰۰۰ ماسک بین عزاداران و نصب تصاویر تعزیه خوانان حسینی و پیرغلامان ابا عبدا... (ع) در تابلو‌های شهری نیز بخشی دیگر از اقدامات مدیریت شهری به مناسبت این روز بود.


جریان‌های استکباری فرصت طلب به دنبال نفاق هستند

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی هم در ظهر اربعین حسینی به جمع زائران بارگاه رضوی پیوست و در بین عزاداران حسینی گفت: در عرصه زندگانی امروز نیز همانند دوران سیدالشهدا (ع)، جریان‌های استکباری فرصت طلب در داخل و خارج با چهره دل سوزانه دنبال نفاق و شقاق بین مردم هستند.
آیت ا... سید احمد علم الهدی با تشریح اهداف قیام حضرت امام حسین (ع) افزود: این جریان‌های فرصت طلب و قدرت طلب بین مؤمنان و افراد متدین فاصله ایجاد می‌کنند و جریان‌های حزب اللهی را به جان هم می‌اندازند.
وی ادامه داد: این جریان‌ها با فریب و سوءاستفاده از جهالت برخی افراد، از هیچ جنایت و خشونتی خودداری نمی‌کنند.

امام جمعه مشهد گفت: مبارزه امام‌حسین (ع) هدفمند بود و انگیزه اصلی آن حضرت از قیام، مقابله با جهالت و گمراهی بود.
وی افزود: در همه زمان‌ها افرادی از قبیل یزید، شمر و عمرسعد وجود دارند، اما عامل اصلی قدرت یافتن این گونه افراد و جریان ها، جهالت و ضلالت است که در بدنه امت ظاهر می‌شود.
آیت ا... علم الهدی ادامه داد: در جریان مقابله با حضرت امام حسین (ع)، افرادی فریب خورده با امام جنگیدند و با آن حضرت مقابله کردند و زندگی سعادتمند و رستگارانه خود را به قیمت ناچیزی فروختند.


بازگشایی رواق امام خمینی (ره) پس از ۸ ماه.

اما به دلیل سردی هوا و با توجه به اینکه از روز اربعین حسینی وارد دهه آخر صفر شده ایم و در ایام رحلت پیامبر گرامی اسلام (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) قرار داریم، آستان قدس رضوی با توجه به مجوز صادرشده از سوی ستاد مبارزه با کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، از روز اربعین حسینی درِ رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر را به روی زائران باز کرد.

فاصله گذاری اجتماعی در رواق امام‌خمینی (ره)، در اختیار قرار دادن ماسک، کیسه پلاستیک و قراردادن محلول ضد عفونی کننده دست در اختیار زائران از جمله اقداماتی است که در این رواق انجام می‌شود؛ همچنین زائران بدون ماسک حق حضور و تردد در رواق را ندارند و خادمان در صحن‌ها به زائرانی که دستور العمل‌ها را رعایت نکنند تذکر می‌دهند، اما برای ورود زائران به رواق امام خمینی (ره) سخت گیری‌های بیشتری اعمال می‌شود.
علاوه بر اینکه حضور زائران در رواق امام خمینی (ره) به صورت محدود است، برای سلامت زائران تهویه‌های رواق هم با قوت بیشتری کار خواهد کرد. همچنین دریچه‌های رواق هم باز است تا تهویه به خوبی صورت گیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->