۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص ۴۴۷۲ میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رشته گرانی غیر رسمی دوباره به ماکارونی رسید

  • کد خبر: ۴۶۶۴۱
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
رشته گرانی غیر رسمی دوباره به ماکارونی رسید
رشد قیمت گندم و آرد، افزایش غیر رسمی قیمت ماکارونی را در بازار به‌دنبال داشته است.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها گرانی کالا‌ها دومینووار به یکدیگر می‌رسد و با شنیدن خبر افزایش قیمت یک کالا باید منتظر افزایش نرخ محصولات وابسته به آن نیز باشیم. اگر گزارش «درباره گرانی آرد و آغازی بر گرانی نان» را روز گذشته در شهرآرا خوانده باشید، امروز از شنیدن خبر رسیدن رشته گرانی به ماکارونی تعجب نخواهید کرد. البته تا لحظه تهیه این گزارش، هنوز مصوبه این گرانی ازسوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به استان‌ها نرسیده، اما افزایش قیمت و کاهش فروش این محصول در بازار، رخ داده است.
 
ازآنجاکه ماکارونی یکی از صنایع آردبر و وابسته به گندم محسوب می‌شود و حالا گندم در بازار آزاد ۵۰ درصد و آرد بیش از ۷۰ درصد گران شده است، برخی دلالان به بهانه همین گرانی، اقدام به افزایش قیمت ماکارونی و پخش کردن اخبار ضدونقیض درباره ورود ماکارونی با قیمتی جدید در بازار کرده‌اند.

«رشته گرانی به ماکارونی می‌رسد؟» این سوالی بود که اوایل مهر با توجه به افزایش نسبی قیمت گندم و آرد مطرح کردیم و در گزارشی با همین تیتر، نوشتیم که خبر‌هایی از احتمال گرانی دوباره این کالای موردعلاقه قشر متوسط و ضعیف جامعه را بازاریان مطرح کرده‌اند. می‌گوییم افزایش قیمت دوباره، چون اوایل خرداد امسال نیز سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش ۵۰درصدی نرخ ماکارونی موافقت کرد و بعد از آن، مثلا قیمت هربسته ماکارونی ۷۰۰گرمی رشته‌ای از ۵هزارو۲۰۰تومان به ۷هزارو۸۰۰تومان رسید.

آقای آبی، یکی از کلی‌فروشان بازار مصلی، در این‌باره به شهرآرا می‌گوید: در همین یک هفته اخیر موجی از گرانی‌های جدید به کالا‌ها رسیده است. مثلا ما به‌عنوان واسطه، پیش از این ماکارونی ۷۰۰ گرمی را حداکثر تا قیمت ۶ هزارو ۱۰۰ تومان تهیه می‌کردیم و به قیمت ۶ هزارو ۵۰۰ تومان به سوپرمارکت‌ها می‌فروختیم. آن‌ها هم می‌توانستند این کالا را حتی کمتر از قیمت مصرف‌کننده به دست مردم برسانند. او ادامه می‌دهد:، اما حالا کارخانه‌ها قطره‌چکانی، بار به بازار می‌دهند و کمترین قیمتی که ما می‌توانیم تهیه کنیم، بیشتر از ۶ هزارو ۹۰۰ تومان است که آن هم به‌سختی با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.

این توزیع‌کننده عمده از توزیع ماکارونی ۷۰۰ گرمی برخی برند‌های معروف با قیمت مصرف‌کننده جدید به مبلغ ۹ هزارو ۸۰۰ تومان خبر می‌دهد، اما در پاسخ به این سوال که آیا خود این محصولات را دیده است، می‌گوید: نه، من هنوز با قیمت‌های قبل کار می‌کنم، اما خبر افزایش ۲ هزارتومانی قیمت مصرف‌کننده ماکارونی را از افراد موثقی شنیده‌ام.


کارخانه‌ها در انتظار سهمیه آرد

«اگر سازمان حمایت آرد سهمیه‌ای برای کارخانه‌های ماکارونی در نظر نگیرد، ناچار به افزایش قیمت این کالا خواهیم بود.» این جمله را مدیرعامل یک کارخانه تولید ماکارونی در خراسان رضوی می‌گوید. علی ظهوریان ادامه می‌دهد: قرار است از تهران برای کارخانجات صنایع آردبر سهمیه قرار داده شود، اما تا این لحظه هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

او می‌افزاید: قیمت‌ها فعلا تغییری نکرده است، اما با توجه به افزایش نرخ گندم، ندادن سهمیه آرد، بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه و همچنین افزایش چشمگیر قیمت مواد بسته‌بندی ازجمله نایلون، سلفون، کارتن و... احتمال افزایش نرخ ماکارونی وجود دارد.

ظهوریان با اشاره به کاهش عرضه ماکارونی ازسوی تهران در بازار می‌گوید: شاید این عرضه قطره‌چکانی، نشانه‌ای از افزایش قیمت در آینده باشد. اما باتوجه‌به اینکه این کالا یکی از غذا‌های ارزان دردسترس مردم و مورد استقبال اقشار مختلف است، امیدواریم با تامین آرد سهمیه‌ای، افزایش قیمتی در آن صورت نگیرد.


تشکیل پرونده برای گران‌فروشان

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز درباره قیمت ماکارونی به شهرآرا می‌گوید: ماده اولیه ماکارونی را آرد تشکیل می‌دهد و اکنون قیمت آرد در بازار آزاد افزایش یافته است، با این حال تا این لحظه، سازمان صمت قیمت مصوب جدیدی را برای ماکارونی به ما اعلام نکرده است و واحد‌های تولیدی، ملزم به رعایت قیمت‌های قبل هستند.

عباس اخوان ادامه می‌دهد: اما در این مدت، گزارش‌هایی از گران‌فروشی و کم‌فروشی ماکارونی در سامانه ۱۲۴ به ثبت رسیده است و همچنین بازرسان سازمان، گزارش‌هایی را در این‌باره اعلام کرده‌اند. در این راستا، بازرسان سازمان صمت درحال بررسی این موضوع، تشکیل پرونده و معرفی این واحد‌ها به تعزیرات حکومتی هستند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف با آن برخورد خواهند کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->