شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند ژاپن هم از اپل شکایت می‌کند؟ مدل‌های لوکس iPhone 15 Pro معرفی شدند | مافیای اپل جزئیات جدید از تنظیمات اجرای بازی‌ها در پلی استیشن ۵ پرو جزئیات جدید از حمله هکری به سازمان‌های اسرائیلی | مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» هدف قرار گرفته است موتورولا از دو گوشی جدید رونمایی کرد شیائومی با Redmi K70 Ultra به جنگ پرچمدارها می‌آید گمانه‌زنی جدید درباره زمان عرضه GTA 6 سرمایه‌گذاری ۱.۵میلیاردی مایکروسافت در G42 | امارات با هوش مصنوعی در منطقه می‌تازد وایبر پیام‌هایی را که نخوانده‌اید برایتان خلاصه می‌کند | پیام‌رسان قدیمی برمی‌خیزد
سرخط خبرها

آیا ماهواره‌ها زندگی‌مان را ساده‌تر کرده‌اند؟

  • کد خبر: ۴۶۸۷۱
  • ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
آیا ماهواره‌ها زندگی‌مان را ساده‌تر کرده‌اند؟
همیشه وقتی از ارسال یک ماهواره فضایی جدید بحث می‌شود، این سؤال پیش می‎آید که این همه ماهواره فرستادیم بیرون از جو، آخرش چه شد؟ اصلا ارسال ماهواره چه فایده‎ای دارد؟ این وسیله چه کاربرد‌هایی می‎تواند برای کشور‌ها داشته باشد و آیا نمی‎شود همه‎ این کار‌ها را تنها با ارسال یک ماهواره انجام داد؟
مریم ملی | شهرآرانیوز -امروز که این مطلب را می‎خوانید، هفته جهانی فضا به پایان رسیده است و ما به همین بهانه درباره این موضوع نوشتیم. ۶۰ سال پیش در چنین روزهایی ماهواره اسپوتنیک ۱ بهعنوان اولین دستساخته بشر به فضا پرتاب شد. باتری این قمر مصنوعی بعد از ۳هفته به اتمام رسید و مأموریت آن پایان یافت، ولی در این مدت، اسپوتنیک ۱۴۰۰بار به دور زمین چرخید و مقدمه‎ای شد برای اینکه بدانیم می‎توانیم با فرستادن ماهوارهها به خارج از جو چه کارهای مهمی انجام بدهیم. بر اساس قطعنامهای که در سال ۱۹۹۹میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد، هرسال از ۴ تا ۱۰ اکتبر (۱۳ تا ۱۹ مهر) هفته جهانی فضا نامیده میشود و شعار امسال هفته جهانی فضا این است: «ماهواره‌ها زندگی را بهتر می‎کنند.»

 

ماهواره‌ها زندگی‎مان را ساده‌تر کرده‌اند؟

 

اما چطور ماهواره‎ها بر زندگی ما اثر می‎گذارند؟ بیایید یک روز عادی زندگی‎مان را با هم مرور کنیم. صبح که بیدار می‎شوید، قبل از خروج از خانه می‎خواهید بدانید هوا چطور است. پس خیلی زود یکی از اپلیکیشن‎های هواشناسی را باز می‎کنید یا به اخبار گوش می‎دهید که در هردو صورت به کمک ماهواره‎های هواشناسی که بیرون از جو زمین هستند، می‎توانید از دمای هوا باخبر شوید. برای انتخاب مسیری که ترافیک نداشته باشد و بدون دردسر شما را به محل کارتان برساند، بازهم دست به دامن اپلیکیشن‎ها و نقشه‎های اینترنتی می‎شوید که اطلاعاتشان را از ماهواره‎های تعیین موقعیت جهانی (GPS) می‎گیرند. وقتی خسته‌اید و می‌خواهید جلو تلویزیون استراحت کنید، پخش ماهواره‎ای تلوزیونی به کمک ماهواره‎های ارتباطی برایتان فراهم است تا با کیفیت بهتری برنامه‎های دلخواهتان را تماشا کنید. شما حتی می‎توانید عکس‎هایی از مناطق مختلف کره زمین را با کیفیت بسیار بالایی ببینید و از مناطقی که می‎خواهید به آن‎ها سفر کنید، باخبر شوید. ماهواره‎های تصویربرداری منطقه وسیعی از زمین را زیر پوشش خود دارند و می‎‏توانند اطلاعات جالبی را به شکل رایگان در اختیارتان قرار دهند. در گذشته چنین دادههایی اطلاعات نسبتا محرمانه نیروهای نظامی به حساب می‎آمد، اما امروزه تقریبا هرکسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، میتواند خانه خود را با استفاده از نرم‌افزاری مانند Google Earth پیدا کند. اگر در این بین سیل و زلزله‎ای اتفاق بیفتد، ماهواره‎های نظارت بر زمین می‎توانند از منطقه حادثه‌دیده اطلاعات جمع کنند و تصاویر مربوط به خانه‎های تخریب‌شده را تهیه کنند.

 

ماهواره‌ها زندگی‎مان را ساده‌تر کرده‌اند؟

 

از طرفی برج‌های دیده‎بانی رادیویی با ارسال اطلاعات به یک ماهواره جست‌وجو و نجات، این امکان را فراهم می‎کنند تا نجات‎دهندگان به‌سرعت به مکان دقیق حادثه در خشکی، دریا یا موقعیت‌های اضطراری هوایی برسند. غیر از تمام این‎ها، انسان‌ها همیشه کلی سؤال درباره کیهان و نحوه شکل‎گیری‎اش دارند که برای رسیدن به پاسخش نیاز به تلسکوپ‎ها و داده‎گیری نجومی خارج از جو وجود دارد. چرا؟ چون جو زمین نمی‎گذارد خیلی از پرتوها از آن عبور کند، درحالی‎که با دریافت همان پرتوها و امواج اطلاعات جذابی درباره عالم به دست می‎آید که آن هم در سال‎های اخیر به لطف ماهواره‎های علوم فضایی محقق شده‎است.

 

ماهواره‌ها زندگی‎مان را ساده‌تر کرده‌اند؟

 

ماهواره‌های نظامی و هشدار سریع هم از دیگر نمونه‎های مهمی هستند که شاید خیلی از آن‎ها خبر نداشته باشیم، ولی وجودشان برای امنیت و توان دفاعی کشورها ضروری است. این ماهواره‎ها با حسگرهای فروسرخی که دارند، می‌توانند پرتاب موشک را از خروجی گاز گرمشان شناسایی کنند. فناوری‌های جدیدتری هم وجود دارد که میتواند مسیر موشک‌ها را با دقت بررسی کند و به مرکز زمینی‎اش ارسال کند، اما این ماهواره‎ها با چه نیرویی در مدار زمین حرکت می‎کنند و به کارشان ادامه می‎دهند؟ یک ماهواره با ۲ عامل اصلی در مدار خود باقی می‌ماند: اول سرعت آن و بعد هم کشش گرانشی که زمین به آن وارد می‎کند. یک مدار ماهواره‌ای که به زمین نزدیکتر است، برای مقاومت در برابر نیروی گرانشی قوی‌تر، نیاز به سرعت بیشتری دارد. ماهواره‎ها به‌وسیله راکت‌ها از زمین به فضا فرستاده می‎شوند تا از جو خارج شوند. وقتی که موشک به مکان تعیین‌شده خود رسید، ماهواره را به مدار خود پرتاب می‎کند. سرعت اولیه ماهواره‎ای که از وسیله نقلیه پرتاب، جدا می‎شود، کافی است تا ماهواره برای صدهاسال در مدار خود باقی بماند.

 

ماهواره‌ها زندگی‎مان را ساده‌تر کرده‌اند؟

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->