اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

نقشه گسل‌های مشهد پس از دو سال بلاتکلیفی تصویب شد

  • کد خبر: ۴۶۸۸۱
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
نقشه گسل‌های مشهد پس از دو سال بلاتکلیفی تصویب شد
شورای عالی شهرسازی و معماری، حریم اصلی گسل‌های مشهد و ۵ شهر دیگر را تعیین تکلیف کرد
به گزارش شهرآرانیوز؛ سرانجام پس از دو سال بلاتکلیفی نقشه گسل‌های مشهد، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از تصویب حریم اصلی گسلی ۶ شهر تهران، کرج، تبریز، مشهد، کرمان و زنجان در شورای عالی شهرسازی و معماری خبر داده و اعلام کرده است که بعد از طی مراحل مطالعات میدانی و دفتری و جلب نظر مساعد اعضای کارگروه‌های زیربنایی استان‌ها و اعضای شورای برنامه ریزی استان ها، مطالعات در صحن علنی شورای شهرسازی و معماری آماده ارائه و در جلسه سیزدهم شورا مصوب شد.

به گزارش خبرنگار شهرآرا، ۴ روز قبل بود که در گزارشی با عنوان «مشهد همچنان بدون نقشه گسل ها» از مشکلات متعددی گفتیم که نداشتن نقشه گسل‌ها برای توسعه و مدیریت شهر ایجاد کرده است؛ نقشه‌هایی که تهیه و از سال ۹۷ به شورای عالی شهرسازی و معماری ارسال شده، اما این شورا هنوز هیچ تکلیفی برای نقشه گسل‌های یادشده تعیین نکرده است. مشهد دارای ۴ گسل است که اگر چه ۳ گسل از این تعداد در بیرون از شهر قرار دارد، اما با وجود گسل خطرناک جنوب شرقی به جنوبی غربی، نیازمند تدوین و تصویب هر چه سریع‌تر نقشه گسل‌ها بود.
 
 

ممنوعیت ساخت مدارس، پمپ‌های گاز و بنزین در حریم گسل‌های اصلی

علی بیت اللهی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: تصویب حریم گسل‌ها در شهر‌های مورد نظر پس از طی مراحل طولانی کارشناسی، انجام مطالعات میدانی و همچنین اخذ مصوبات استانی در شورای فنی استان در کارگروه‌های زلزله به سرانجام رسید و آماده ابلاغ به دستگاه‌های اجرایی، شهرداری ها، و دیگرنهاد‌های ذی ربط است.
به گفته وی، بر طبق این مصوبه، مدارس، پمپ‌های گاز و بنزین نیز در زمره ساختمان‌های مهم تصویب شده اند و ممنوعیت ساخت وساز این ساختمان‌ها در حریم گسل‌های اصلی نیز قطعی است.


کدام ساختمان‌ها بسیار مهم اند؟

این مقام مسئول همچنین اعلام کرد که در ویرایش چهارم آیین نامه ۲۸۰۰ و در بحث گسل آمده است که احداث ساختمان‌های بسیار مهم در پهنه و حریم گسل ممنوع است و البته ساختمان‌های بسیار مهم در آیین نامه تعریف شده است. ساختمان‌های بسیار مهم طبق تعریف آیین نامه ساختمان‌هایی است که بعد از زلزله، وجود و ادامه فعالیت و کارکرد آن‌ها ضرورت دارد. این ساختمان‌های بسیار مهم شامل بیمارستان ها، مراکز آتش نشانی، مراکز مدیریتی، ستادی، نظامی، منابع آب، ایستگاه‌های برق، پست‌های گاز و دکل‌های مخابراتی و ساختمان‌های مرتبط با صداوسیماست.

به گفته وی، مدارس، پمپ‌های بنزین و پمپ‌های گاز نیز به رده ساختمان‌های بسیار مهم افزوده شده است و احداث ساختمان‌های بسیار مهم در پهنه گسل‌ها ممنوع خواهد بود.
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در آیین نامه بر ممنوعیت ساخت وساز بر حریم گسل‌ها تأکید شده بود، اما نقشه‌های حقوقی شایان اعتمادی برای آن وجود نداشت، این گونه توضیح داد که هم اکنون نقشه‌های حقوقی حریم اصلی گسل‌ها تعیین شده است و با ابلاغ آن می‌توان ممنوعیت ساخت وساز ساختمان‌های مهم را در آن حریم‌ها پیگیری کرد.


الزام به مقاوم سازی ساختمان‌های مهم در حریم گسل‌ها

بیت اللهی این را هم افزود که در جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه که دارای تمرکز جمعیتی بالایی هستند بر روی حریم گسل‌های اصلی ممنوع شد. همچنین درباره ساختمان‌های بسیار مهم از جمله مدارس، بیمارستان‌ها و... که قبل از وجود این قانون احداث شده اند، مصوب شد مقاوم سازی ساختمان بیمارستان‌ها و مدارس واقع در پهنه گسلی در اولویت نخست دستگاه‌های مرتبط و متولی این زیرساخت‌ها باشد. همچنین این تمهیدات باید برای هرنوع سازه و تأسیساتی که در حریم گسل است در نظر گرفته شود. بااین حساب ممنوعیت ساخت وساز بر روی حریم گسل ها، گام بزرگی در کاهش تلفات و آسیب پذیری‌های ناشی از زلزله است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->