مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

سرنوشت نامعلوم بوستان «شمشاد» در بلوار اندیشه مشهد

  • کد خبر: ۴۶۸۸۲
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
سرنوشت نامعلوم بوستان «شمشاد» در بلوار اندیشه مشهد
دستگاه قضایی استان، هنوز رأی جدیدی برای پرونده بوستان شمشاد واقع در قاسم آباد مشهد صادر نکرده است
محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ دی‌ماه سال ۱۳۹۷ برای اولین‌بار دعوای حقوقی میان شهرداری منطقه ۱۰ و فردی که مدعی مالکیت بوستان بیست‌ساله شمشاد با حدود ۴۰۰ درخت بود، رسانه‌ای شد. ماجرا از این قرار بود که فردی از شهرداری شکایت و ادعا کرده بود که این‌مجموعه در زمین متعلق به وی اقدام به ساخت پارک کرده است و حالا باید این‌زمین ۹۴۰۰ متر مربعی که در بهترین نقطه بولوار اندیشه قرار گرفته به او بازگردانده شود. این‌اتفاق درحالی افتاده بود که شرکت تعاونی مسکن رازی بعد از ساخت این شهرک، به شهرداری تعهد کتبی داده بود که سهم مردم را از سرانه‌های خدماتی مثل فضای سبز، مدرسه و... در نظر بگیرد و اسناد این زمین‌ها نیز در اولین فرصت به نام شهرداری صادر شود.


گره کور!

زمینی که شهرداری حدود ۲۰ سال پیش بوستان شمشاد را در آن بنا کرد یکی از همان زمین‌هایی است که طبق نقشه‌ها و طرح‌های تفصیلی باید به فضای سبز تبدیل می‌شد و تعاونی مسکن یادشده هم باید سند آن را به نام مدیریت شهری صادر می‌کرد. با‌این‌همه، اما در حوالی دهه ۸۰، یک دفترخانه اسناد رسمی در قاسم‌آباد، در اقدامی عجیب سند زمین بوستان شمشاد و چند قطعه از اراضی بدون استفاده و رهاشده شهرک رازی را به نام فردی که امروز مدعی مالکیت این‌پارک است صادر کرد و دعوای حقوقی این فرد و شهرداری منطقه ۱۰ از همین‌جا آغاز شد. البته پروانه فعالیت این‌دفترخانه با شکایت شهرداری مشهد باطل شد، اما درخواست شهرداری برای ابطال اسنادی که این دفترخانه صادر کرده بود مسکوت ماند تا گره ماجرای بوستان شمشاد پیچیده‌تر از قبل شود.


حکمی که به تعویق افتاد

در اسفندماه سال ۱۳۹۶ افرادی که ادعا می‌کردند از دادگاه حکم دارند، بخشی از درختان قدیمی این‌پارک بزرگ شهرک رازی در قاسم‌آباد را قلع و قمع کردند؛ اقدامی که البته با حضور و دخالت مردم ناتمام ماند، اما کمتر از یک‌سال بعد، یکی از شعبه‌های دادگاهی در مشهد، با استناد به اسنادی که همان دفترخانه متخلف به نام این‌فرد صادر کرده بود، حکم کرد که شهرداری باید پارک ده‌هزارمتری و بیست‌ساله شمشاد را با همه ۴۰۰ درخت به این‌فرد تحویل بدهد و در اقدامی عجیب حتی دستور قلع و قمع همه مستحدثات شهرداری از جمله درختان این‌پارک را هم صادر کرد.
 
اعتراض اهالی شهرک رازی و شهرداری باعث شد تا دی‌ماه ۱۳۹۷ و چندروز مانده به اجرای حکم دادگاه، غلامعلی صادقی، دادستان وقت مشهد، اجرای حکم تخریب بوستان شمشاد را به تعویق بیندازد و از طرف دیگر شورای تأمین استان هم اعلام کرد تا زمان رسیدگی و صدور رأی اصلی این‌پرونده هیچ حکمی برای بوستان شمشاد اجرا نشود و پارک در دست شهرداری باقی بماند. با‌این‌همه و برخلاف نظر شورای تأمین استان تیرماه امسال حکم جدیدی برای بوستان شمشاد و به نفع فرد مدعی صادر شد. حکمی که باعث شد این‌بار سمن‌های محیط‌زیستی در مقابل این‌بوستان تجمع کنند و نگذارند که یکی از تنفسگاه‌های قاسم‌آباد تخریب شود. نامه‌نگاری شهرداری با دادگستری خراسان‌رضوی برای اجرا نشدن حکم جدید موفقیت‌آمیز بود و بوستان شمشاد دوباره به شهرداری منطقه ۱۰ تحویل داده شد.

مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری مشهد، نیز آن‌زمان و در گفتگو با شهرآرا گفت که احتمال تخریب بوستان شمشاد صفر است و شهرداری اجازه این‌کار را نخواهد داد و درصورتی هم که شمشاد به فرد مدعی واگذار شود، معادل‌سازی و تهاتر انجام خواهد شد تا فضای سبز بیست‌ساله که چندین میلیارد برای آن هزینه شده است، دچار آسیب نشود.


پرونده بوستان شمشاد پیشرفتی نداشته است

چیزی در حدود ۳ ماه از این‌اتفاقات می‌گذرد و با اینکه بوستان شمشاد به شهرداری تحویل داده شده است، پرونده قضایی این‌بوستان هنوز دورنمای روشنی ندارد و هیچ حکم جدیدی برای آن صادر نشده است.
حسین تازه‌حسن، رئیس اداره حقوقی شهرداری منطقه ۱۰، با اشاره به پیشرفت نکردن پرونده شکایت شهرداری از فرد مدعی مالکیت بوستان گفت: بعد از اتفاقات تیرماه، بوستان شمشاد مجددا به شهرداری منطقه تحویل داده شده، اما هنوز هیچ اتفاق جدیدی نیفتاده است و این‌فرد هنوز حکم خلع ید شهرداری از این بوستان را در دست دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری در طول این ۲۰ سال برای بوستان شمشاد و تبدیل شدن آن به یکی از پارک‌های بزرگ منطقه هزینه زیادی کرده است، از پیگیری بسیار شهرداری برای تعیین تکلیف این‌پرونده پیچیده خبر داد و افزود: متأسفانه تا امروز هیچ رأی جدیدی برای پرونده شکایت شهرداری از فرد مدعی مالکیت بوستان شمشاد صادر نشده است و پیشرفت خاصی اتفاق نیفتاده است. ما همه تلاشمان را می‌کنیم که اتفاق بدی برای بوستان شمشاد نیفتد و این پارک با وضعیت فعلی برای مردم حفظ شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->