قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

تنور نانوایی‌ها در مشهد همچنان داغ است

  • کد خبر: ۴۶۸۸۷
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
تنور نانوایی‌ها در مشهد همچنان داغ است
دبیر اتاق اصناف مشهد می‌گوید: مردم نگران کمبود آرد و نان نباشند، ساعت کاری نانوایان افزایش می‌یابد
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ ۱۰ روزی می‌شود که کاهش زمان پخت و نیمه‌تعطیل شدن برخی نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای از یک‌سو و گرانی آرد و اخبار منتشرشده از شهر‌های دیگر کشور درباره کمبود نان از سوی دیگر، باعث بروز نگرانی‌هایی دربین شهروندان مشهدی و در مواقعی، ایجاد صف در مقابل نانوایی‌های یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای شده است. نانوایان این موضوع را ناشی از گرانی آرد و کم بودن سهمیه آن برای نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای می‌دانند، اما مسئولان می‌گویند توزیع آرد یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای مثل قبل است. هیچ مشکلی درباره نان وجود ندارد و مردم اصلا نگران نباشند.

پس مشکل از کجا آب می‌خورد؟ در گزارش سه روز قبل شهرآرا با عنوان «درباره گرانی آرد و آغازی بر گرانی نان»، درباره افزایش قیمت ۷۰ درصدی آرد در بازار آزاد نوشتیم. در این گزارش، مصطفی کشتگر، رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد، گفته بود که ۳۰واحد نانوایی نیمه‌یارانه‎‌ای اعلام تعطیلی کرده‌اند که البته هنوز صحت این اقدام آن‌ها تایید نشده است. همچنین در این مدت، گزارش‌های مردمی درباره کاهش ساعت نانوایی‌ها و شیفت کاری آن‌ها به اتحادیه رسیده است.


تعطیل، نیمه‌تعطیل، شلوغ

براساس گزارش‌های میدانی شهرآرا، برخی نانوایی‌ها در نقاط مختلف شهر، تعطیل شده‌اند و برخی دیگر نیز زمان پخت خود را کاهش داده‌اند که همین موضوع، باعث ایجاد صف درمقابل آن‌ها در برخی ساعات روز شده است. مثلا در محله قاسم‌آباد، یک نانوایی آزادپز در خیابان شریعتی، هفت روز است که تعطیل است. نانوایی دیگری در خیابان حجاب، ساعت کار خود را کم کرده است و چند نانوایی دیگر در این خیابان و همچنین بولوارامامیه، نسبت‌به روز‌های قبل شلوغ‌تر شده‌اند.

همچنین دیده شده است که در محله‌هایی مثل بولوارسجاد، یک نانوایی آزادپز در نیمه روز، نان تمام کرده و در پاسخ به مردم گفته است که علت آن کمبود آرد است. در خیابان‌های فلسطین و احمدآباد نیز صف‌های نانوایی طولانی‌تر شده است. همچنین یک نانوایی آزادپز در میدان شهدا از ساعت فعالیت خود کاسته و برخی روز‌ها نیز تعطیل است. نانوایی دیگری در خیابان کاشانی که پیش از این، در همه ساعات روز پخت نان داشت و نان‌های اضافی را در پلاستیک‌های چهارعددی بسته‌بندی می‌کرد، حالا میزان پخت خود را کاهش داده است و نسبت‌به روز‌های قبل، شلوغ‌تر است.


سهمیه ما کم است

نیمه‌های روز است که بیش از ۱۰ نفر جلوی نانوایی در خیابان قرنی در صف نان ایستاده‌اند، این درحالی است که به‌گفته آقای کوچک‌زاده صاحب این نانوایی، تا هفته گذشته اصلا صفی برای نان تشکیل نمی‌شده است. او همچنین درباره وضعیت نانوایی‌ها در یک هفته اخیر می‌گوید: به‌دلیل گرانی موادغذایی دیگر ازجمله برنج، تقاضای مردم برای نان افزایش یافته است. کوچک‌زاده در ادامه، با اشاره به کم بودن سهمیه آرد نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای می‌افزاید: پیش از این نانوایی‌هایی که پخت کمتری داشتند، آرد خود را با قیمتی بیشتر از سامانه، اما کمتر از قیمت آزاد، به نانوایی‌هایی که مشتری بیشتری داشتند، می‌فروختند و بسیاری از نانوایی‌های نیمه‌یارانه‌ای نیاز مازاد خود را به آرد، از این طریق برطرف می‌کردند.
 
اما حالا باتوجه‌به افزایش تقاضای مردم و گران شدن آرد در همین مدت، دیگر کسی حاضر به فروش سهمیه خود نیست. قیمت آرد در بازار آزاد هم آن‌قدر زیاد شده است که دیگر خرید آرد مازاد بر سهمیه، از بازار آزاد و فروش نان با نرخ مصوب، صرف ندارد.
او می‌گوید: پیش از این تا روزی ۲۰ کیسه آرد هم، نان می‌پختیم و می‌فروختیم، اما حالا فقط به همان ۱۰ کیسه آرد سهمیه‌ای اکتفا می‌کنیم. با اینکه قبلا از ساعت ۶ صبح تا ۱۱ شب یکسره نان می‌پختیم، حالا به کاهش ساعت کاری خود از ۶ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۵ عصر تا ۹ شب مجبور شده‌ایم.


مردم نگران نباشند

برای بررسی وضعیت پخت نان سراغ دبیر اتاق اصناف مشهد می‌رویم. عبدا... افشاری‌صالح با تاکید بر اینکه هیچ کمبودی در میزان آرد وجود ندارد، به شهرآرا می‌گوید: سهمیه نانوایی‌های یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای، سر موعد مثل قبل شارژ می‌شود و در هیچ واحد صنفی دارای پروانه، کمبود آرد وجود ندارد.
او تاکید می‌کند: حتی در روز‌های آخر صفر به نانوایی‌هایی که آرد بیشتری نیاز دارند، مثل نانوایی‌های اطراف حرم امام‌رضا (ع)، سهمیه اضافی داده می‌شود. شارژ سهمیه اضافه برای نانوایی‌هایی که خدمت مناسب داده‌اند، نیز درحال بررسی است.

دبیر اتاق اصناف مشهد با تاکید بر اینکه نانوایی‌ها باید طبق قانون، ساعت کار را رعایت کنند، می‌افزاید: برخی نانوایی‌ها دوست دارند تا ساعت ۱۲ شب به‌صورت یکسره پخت کنند، اما، چون در همه این ساعات، مشتری ندارند، آرد از بین می‌رود و ممکن است با کمبود آن مواجه شوند.

افشاری می‌گوید: اکنون آرد و نان حتی بیش از گذشته وجود دارد و اصلا کمبودی در این زمینه نداریم، پس مردم نگران نباشند. او همچنین به بازرسی‌های روزانه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: از ابتدای مرداد تا ۱۵ مهر، بیش از ۲ هزارو ۶۰۰ بار از نانوایی‌ها بازرسی داشتیم. اکنون نیز با ادامه بازرسی‌ها، درصورت مشاهده هرگونه تخلف به‌شدت با آن برخورد خواهیم کرد.
با وجود پیگیری‌های فراوان از اداره غله استان خراسان‌رضوی، مسئولان این اداره پاسخ‌گوی سوال‌های شهرآرا درباره وضعیت آرد نبودند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->