افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال
سرخط خبرها

انتشار کرونا در جمع های خانوادگی و دوستانه در کمین مشهدی‌ها

  • کد خبر: ۴۷۰۸۵
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
انتشار کرونا در جمع های خانوادگی و دوستانه در کمین مشهدی‌ها
دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد جمع خانوادگی خطرناک‌ترین راه انتقال ویروس کرونا است و دورهمی‌های دوستانه نیز با این خطر روبه‌رو هستند
لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ «اکنون وضعیت به مراتب بدتر از اسفند و فروردین است و شاهد ابتلای خانوادگی مردم به بیماری کووید ۱۹ هستیم. در بسیاری از بیمارستان‌ها جای خالی وجود ندارد. بیماران در صف بستری هستند و بیماران با حال بد و بیماری شدید و سن بالا بسیار زیاد شده اند؛ بااین حال مراودات و ارتباطات خانوادگی بیشتر شده و البته بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و مسافرت‌ها نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده است.»

اظهارات مینو محرز، عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در هفته گذشته، زنگ خطر جدیدی بود که نشان می‌دهد ابتلا به کرونا از حالت انفرادی خارج و به سمت ابتلای دسته جمعی خانواده‌ها در حال پیشروی است. واضح‌تر از این‌ نمی‌توان گفت که شیوع کرونا به خطرناک‌ترین دورانش از ابتدا تاکنون رسیده است. واقعیت اینجاست که آمار کرونا در کشور روزبه روز شدت بیشتری می‌گیرد تا آنجا که به گفته مسئولان هر ۳۳ ثانیه در کشور یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر ۱۳ دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند. به گفته دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در تیرماه ۹۹ به استناد این آمار می‌توان اذعان کرد هرفرد ناقل دست کم می‌تواند ۴۰۶ نفر را مبتلا کند.


کرونا به تجمعات خانوادگی و دوستانه رسید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اگر مردم رعایت نکنند، مسلما آمار مبتلایان به کرونا بیشتر می‌شود افزود: ابتلای خانوادگی و دوستانه را در مشهد تأیید می‌کنیم.
حمیدرضا رحیمی به شهرآرا گفت: جمع‌های خانوادگی خطرناک‌ترین راه انتقال ویروس کووید ۱۹ است و متأسفانه این موضوع اخیرا به جمع‌های دوستانه هم سرایت کرده است.
وی با بیان اینکه در آمار بستری‌ها مواردی داریم که مثلا ۳ دوست یا اعضای یک خانواده با هم در یک اتاق بستری هستند، افزود: خوشبختانه اکنون کمبود تخت بیمارستانی نداریم، ولی تا چه زمانی می‌توان بستری کردن را ادامه داد؟

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: آمار تعداد ابتلا در پنجشنبه ۲۴ مهر تا ساعت ۱۱ ظهر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد (به همراه ۱۴ شهرستان دیگر) تعداد ۱۱ مورد بود که این آمار نسبت به آمار ابتلا در روز قبل از آن (چهارشنبه) ۳ نفر افزایش داشته است و البته احتمالا در ثبت آمار نهایی، شاهد ثبت حدود ۲۵ نفر مبتلا در آخرین پنجشنبه مهرماه خواهیم بود. رحیمی با بیان اینکه کل موارد ابتلا در این ماه ۳۸۷ مورد بوده است، به روند روبه رشد کرونا در مشهد اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه رقم ابتلا از ۱۵۵ مورد ماه قبل به ۳۸۷ مورد در این ماه رسیده است و شواهد نشان می‌دهد که در این میان ابتلای خانوادگی در مشهد رو به افزایش است.


مراجعه بیشتر، جولان بیشتر بیماری

این گفته‌ها در حالی است که جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا با اشاره به برنامه ریزی‌های انجام شده به منظور خدمات رسانی مناسب به بیماران کرونایی در فصل‌های پاییز و زمستان اظهار کرد: دراین راستا، برنامه مسیر حرکت بیماران با رویکرد دسترسی آسان و عادلانه به خدمات و کاهش بار مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها طراحی شده است.
شاپور بدیعی دراین باره به خبرنگار ما گفت: به هرمیزان که بار مراجعه بیماران به مراکز درمانی افزایش یابد میزان انتقال و گردش بیماری نیز افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که مسیر ارائه خدمات به بیماران از نزدیک‌ترین محل زندگی آن‌ها آغاز شود تا ضمن کاهش جابه جایی‌ها در شهر، خدمات نیز در زمان مناسب ارائه شود. بدیعی با تأکید بر اینکه شهروندان در مواقع غیراورژانسی نیازی به مراجعه به بیمارستان ندارند، زیرا این امر امکان انتقال دیگرعفونت‌ها و بیماری‌ها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: شهروندان در زمان‌های اورژانسی و در زمان مقتضی باید به بیمارستان‌ها مراجعه و خدمات را به شکل مطلوب دریافت کنند. وی افزود: برای خدمات رسانی به بیماران در بیمارستان‌ها نیز تجهیزات، نیروی انسانی و شرایط مراکز بررسی شده است و براساس آن بیمارستان‌ها به ۴ گروه ریفرال، نیمه ریفرال، غیرریفرال و غیرکووید دسته بندی شده اند.


به جز «امید»، همه بیمارستان‌ها زیر بار کروناست

جانشین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در قرارگاه دانشگاهی مبارزه با کرونا اظهار کرد: با توجه به شرایط بیماران سرطانی، بیمارستان امید به عنوان تنها مرکز غیرکرونایی در طرح جامع خدمات رسانی به بیماران کووید ١٩ در نظر گرفته شده است و دیگربیمارستان‌ها با توجه به شرایط و موقعیتی که دارند بخش‌هایی را برای این منظور اختصاص داده اند.


احتمال افزایش ابتلا و مرگ ومیر در مشهد

همچنین در ادامه این خبر، دبیر کمیته مراقبت و درمان بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به خبرنگار ما گفت: اکنون تعداد موارد ابتلا، چه موارد مشکوک، چه بستری و چه مبتلایان مثبت در مشهد روبه افزایش است.

علی اصغر انجیدنی اضافه کرد: خوشبختانه مرگ ومیر فعلا تحت کنترل است و هنوز آمار بالایی نداریم، اما با شرایطی که الان در آمار مبتلایان و بستری شدگان رخ داده است ممکن است در این هفته شاهد افزایش و رشد مرگ ومیر باشیم.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا حضور در تجمعات خانوادگی هم می‌تواند باعث سیر صعودی کرونا بشود یا خیر هشدار داد: شرکت در هرگونه تجمعی باعث تشدید روند صعودی کرونا می‌شود که یکی از این موارد نیز تجمعات و میهمانی‌های خانوادگی است.

وی افزود: با پیگیری ستاد ملی کرونا، ستاد استانی و قرارگاه مرکزی دانشگاه در مشهد تلاش شده است تا مواردی که باعث ایجاد تجمع می‌شود کنترل شود.
انجیدنی اظهار کرد: نمونه بارز این موضوع برگزاری مراسم دهه پایانی صفر بود که مدیریت شد و از ورود و خروج مردم به شهر‌های بزرگ از جمله مشهد پیشگیری شد.
وی با تأکید بر اینکه همواره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، به ویژه استفاده از ماسک گوش زد می‌شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ایجاد نظام ارجاع سعی کرده است که مردم به بیمارستان‌ها کمتر مراجعه داشته باشند و خدمات سریع و فوری دریافت کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->