سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

افزایش آمار مراجعان سرپایی کرونا در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۴۷۱۱۶
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
افزایش آمار مراجعان سرپایی کرونا در خراسان رضوی
در حال حاضر مشهد و خراسان رضوی وضعیت خوبی ندارند و همچنان شرایط قرمز را طی می‌کنند، بنابراین آمار مراجعان سرپایی، بستری جدید و بستری کلی بیمارستانها و تعداد فوتی‌ها در این استان در حال افزایش است.

به گزارش شهرآرانیوز، آمارها از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک بهداشتی صورت در مشهد و استان خراسان رضوی حکایت دارند و این در حالی است که مسوولان وزارت بهداشت از روند رو به افزایش مبتلایان به ویروی همه‌گیر کرونا در مناطق مختلف کشور خبر می‌دهند.

بر اساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک یکی از راهکارهای مقابله با انتقال ویروس کرونا و همه‌گیری آن در بین افراد جامعه عنوان شده است.


در حال حاضر استفاده از ماسک در خیابانها و فضای عمومی شهر تهران اجباری شده است و ستاد ملی پیشگیری و مقابله با کرونا به دنبال برخوردهای قانونی برای کنترل افرادی است که از ماسک استفاده نمی‌کنند.


بر طبق مصوبه ستاد استانی پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا، کاربرد ماسک از ۱۵ تیرماه امسال در ادارات و اماکن عمومی استان خراسان رضوی هم اجباری شد که این موضوع استفاده از ماسک در بین شهروندان را بر اساس گزارش‌های رسمی مسوولان به طور میانگین در کلانشهر مشهد تا ۸۰ درصد و در کل استان به حدود ۷۰ درصد رساند و به تبع آن در بازه زمانی مربوطه میزان شیوع کرونا در استان نیز سیر نزولی به خود گرفت.


این در حالی است که اکنون استفاده از ماسک در مشهد و استان خراسان رضوی بر طبق اعلام مسوولان بهداشتی رو به کاهش است و مسوولان نسبت به خطر فراگیری کرونا با توجه به کاهش استفاده از ماسک هشدار می‌دهند.


به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هر فرد آلوده به ویروس کرونا در صورت نداشتن ماسک می‌تواند زنجیره‌ای از انتقال بیماری را به راه بیندازد به طوری که می تواند۴۵۰ نفر را به این ویروس آلوده کند.

 

استفاده دو نفر از ماسک خطر انتقال کرونا را تا ۹۸ درصد کاهش می دهد


سخنگوی ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان خراسان رضوی گفت: بر طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت اگر از دو فرد در ارتباط با هم، یکی از آنها از ماسک استفاده کند و دیگری ماسک نداشته باشد خطر انتقال بیماری تا ۹۵ درصد کاهش می‌یابد اما اگر هر دو نفر از ماسک استفاده کنند خطر انتقال بیماری تا بیش از ۹۸ درصد کاهش می‌یابد.

 

دکتر محمد حسین بحرینی افزود: کرونا با هیچ کس شوخی ندارد  و اگر رفتار مردم در مواجهه با این بیماری تغییر نکند، روزهای تلخ و سختی را پیش رو خواهیم داشت.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر مشهد و خراسان رضوی وضعیت خوبی ندارند و همچنان شرایط قرمز را طی می‌کنند، بنابراین آمار مراجعان  سرپایی، بستری  جدید و بستری کلی بیمارستانها و تعداد فوتی‌ها در این استان در حال افزایش است.

او اضافه کرد: در شرایط کنونی استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی بیش از هر زمانی مورد تاکید است و از هموطنان تقاضا داریم  به مشهد مقدس سفر نکنند و از راه دور و از داخل منازل ارادت خود را به ساحت امام مهربانی‌ها نشان دهند.

 

۶۵ درصد شهروندان مشهدی ماسک می‌زنند


معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد هم در این خصوص گفت: بر اساس آخرین ارزیابی صورت گرفته هم‌اینک ۶۵ درصد شهروندان مشهدی هنگام حضور در اماکن عمومی نظیر ادارات، بازارها و دیگر اماکن ماسک بهداشتی بر صورت دارند.


احمد ریواده افزود: این آمار نشانگر مطلوبیت گرایش آگاهانه عمومی شهروندان نسبت به ضرورت استفاده از ماسک بهداشتی برای پیشگیری از انتقال ویروس همه‌گیر کرونا و مقابله با شیوع آن در این شهرستان است که البته باید میزان استفاده از ماسک در بین مردم افزایش یابد.


وی ادامه داد: دلایل اجتماعی و اقتصادی باعث شده بخشی از جامعه از این وسیله حفاظتی در برابر شیوع کرونا استفاده نکنند ولی در واقع این افراد نیز به استفاده از ماسک تمایل دارند اما امکانات لازم را در اختیار ندارند.


معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد گفت: بر اساس بررسی های انجام شده ۸۳ درصد مردم در آئین های سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در مشهد از ماسک استفاده می‌کنند اما متاسفانه این فرهنگ بهداشتی در برخی اماکن عمومی و به ویژه بازارها رعایت نمی‌شود.


ریواده افزود: مشکل فرهنگی استفاده از ماسک مربوط به بازارها و تجمعات مردمی در اماکن تجاری و برخی ادارات و دستگاههای اجرایی است که این مهم از سوی برخی کسبه و مردم این اماکن مورد توجه قرار نمی گیرد لذا نیازمند فرهنگ‌سازی در این خصوص هستیم. 

 

استفاده نادرست از ماسک از  کرونا پیشگیری نمی‌کند


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه گفت: استفاده از ماسک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و آنفلوآنزا موثر است و اگر مردم استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را در سبک زندگی خود قرار دهند به این دو بیماری مبتلا نخواهند شد.


دکتر رمضان میرزایی افزود: در روزهای بحرانی کرونایی استفاده صحیح از ماسک همواره مورد تاکید بوده و ماسک باید از زیر چانه تا بالای بینی را به‌صورت کامل بپوشاند و قسمت فلزی بالای ماسک باید روی بینی مماس شود تا فضای لازم به‌صورت کامل پوشانده شود و کوچکترین فضایی جهت ورود ویروس و آلودگی از سمت دهان و بینی وجود نداشته باشد.


وی اضافه کرد: یکی از روش‌های نادرست رایج در استفاده از ماسک پوشاندن دهان و باز گذاشتن بینی است که اگر ویروس و آلودگی‌ در محل باشد بلافاصله به آن فرد منتقل می‌شود و یا اگر آن فرد ویروس و آلودگی در بدنش داشته باشد از راه بینی به حاضران در آن مکان انتقال می دهد.


عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ماسک اِن ۹۵ ویژه کادر درمانی است و افراد عادی نباید از آن استفاده کنند همچنین نحوه استفاده آن با ماسک سه لایه متفاوت است و باید کش‌های بالا و پایین آن محکم بسته شود تا هیچ گونه فضایی برای انتقال ویروس و آلودگی از راه دهان و بینی نباشد.


میرزایی با اشاره به نقش ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا افزود: اگر فرد بیمار از ماسک استفاده نکند و فرد سالم از ماسک استفاده کند تا ۷۰ درصد موجب انتقال ویروس می‌شود و اگر فرد بیمار از ماسک استفاده کند و فرد مقابل نه، خطر انتقال به پنج درصد کاهش می یابد و اگر دو نفر استفاده کنند خطر انتقال به یک و نیم درصد خواهد رسید.

 

در صورت بی توجهی به ماسک روزهای سختی را پیش رو خواهیم داشت


سرپرست استانداری خراسان رضوی نیز معتقد است: اگر رفتار مردم در قبال برخورد با این ویروس منحوس تغییر محسوسی پیدا نکند و میزان استفاده از ماسک کاهش یابد شاهد روزهای سخت و نفسگیری خواهیم بود. 


حسن جعفری با بیان این که کادر درمان به اندازه کافی خسته و فرسوده شده اند افزود: برای این که شاهد اوجگیری شیوع ویروس کرونا نباشیم و زنجیره انتقال آن قطع شود باید مردم بیش از پیش نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی را جدی گرفته و سرلوحه رفتار شخصی و اجتماعی خود قرار دهند.

 


این در حالی است که سازمان غذا و دارو در روزهای اخیر با صدور بخشنامه ای بر عرضه ماسک توسط داروخانه ها با قیمت مصوب  تاکید کرده است.


رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر بدون هیچ ضابطه‌ای انواع ماسک‌ها با قیمت‌های متفاوت و کیفیت‌های نامناسب در بازار به فروش می‌رسد.


دکتر علیرضا شهریاری افزود: در بخشنامه اخیر سازمان غذا و دارو به داروخانه‌های کشور، قیمت ماسک حداکثر ۱۳ هزار ریال مصوب شده است در حالی که تهیه ماسک با کیفیت مناسب با این قیمت امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: ارائه ماسک با کیفیت با قیمت مصوب شده توسط داروخانه‌ها میسر نیست و ماسکی هم که کیفیت لازم را ندارد از بیماری کرونا پیشگیری نخواهد کرد.


رییس انجمن داروسازان خراسان رضوی گفت: اعلام قیمت مصوب ماسک طبق بخشنامه اخیر سازمان غذا و دارو حاصلی جز قرار گرفتن مردم در برابر داروخانه‌ها نخواهد داشت و یک اقدام غیر کارشناسی است که بی اعتمادی مردم به داروخانه‌ها را به عنوان متولی ارائه محصولات سلامت محور در پی دارد.


۸۰ درصد جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان خراسان رضوی زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار دارند و به بقیه این جمعیت توسط سایر دانشکده ها و دانشگاههای علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، تربت‌جام و نیشابور خدمات‌رسانی می‌شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۵۲۶ هزار و ۴۹۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۳۰ هزار و ۱۲۳ نفر را در کشورمان گرفته است. همچنین تاکنون ۴۲۳ هزار و ۹۲۱ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۳۹ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۱۱۹ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۱۱۰ هزار و ۲۴۶ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است. ۲۹ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۹۶۱ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با هشت میلیون و ۲۹۱ هزار و ۳۰۲ بیمار کووید ۱۹ و ۲۲۳ هزار و ۶۸۱ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و روسیه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند. 

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه دوازدهم را پس از آفریقای جنوبی در میان کشورهای جهان دارد.  

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->