تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

مبتلایان به کرونا چه غذاهایی بخورند؟

  • کد خبر: ۴۸۶۲۷
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
  • ۱
مبتلایان به کرونا چه غذاهایی بخورند؟
لیست غذاهای مفید از دیدگاه طب سنتی برای بهبود بیماران کرونایی در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام را در ادامه مشاهده می‌کنید.

به گزارش شهرآرانیوز، عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد، اما از مهم‌ترین مواردی که عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‎کند، سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است، در حالی که توجه به نوع تغذیه و در حالت کلی تغذیه درمانی به سیستم ایمنی بدن و درمان ویروس کرونا کمک می‌کند.

 

ویروس کرونا نوعی بیماری است که این روزها گریبان خیلی از مردم را گرفته است. این بیماری به واسطه مقاومت بالا، امکان بالای انتشار، نهفته بودن علائم در آغاز بیماری و هدف قرار دادن گروه‌های آسیب پذیر، شهرت زیادی پیدا کرده است. در طب سنتی برای مقابله با چنین بیماری هایی تدابیر بسیار زیادی مطرح شده است که بیشتر آنها جنبه پیشگیری دارد تا درمان! اما در این مطلب، توصیه های غذایی و دارویی ویژه مبتلایان به کرونا از دیدگاه طب سنتی ایران را بیان می کنیم.

 

توصیه های غذایی وعده صبحانه برای مبتلایان به کرونا

- مربای بالنگ، به، سیب، هویج، گل سرخ (کم شیرین) (بیماران دیابتی، از بخار پز میوه ها همراه با کمی پودر دارچین استفاده کنند)

- کره به مقدار کم و همراه با مربا

- مصرف تخم مرغ  همراه با کمی پودر آویشن 

- انواع حریره خصوصا حریره بادام 

- نان سنگک

- چای غیر عطری کمرنگ 

- پرهیز از مصرف شیر و لبنیات مخصوصاً در افراد تب دار

- پرهیز از مصرف نان لواش، باگت و نان‌های صنعتی 

 

توصیه های غذایی برای وعده ناهار و شام در بیماران کرونایی

- انواع سوپ و آش حاوی سبزیجات تازه وبلغور گندم یا جو 

- اگر مریض دارای اشتها و قوه هضم قوی است، غذایی شامل برنج (ترجیحاً ایرانی، آبکش شده با کمی زعفران) و خورشت بلامانع است. (پرخوری ممنوع)

- گوشت:گوشت مرغ، بوقلمون، بلدرچین (بصورت تازه و غیر منجمد) .

- روغن جهت طبخ: روغن زیتون، کنجد، بادام شیرین، کره و روغن حیوانی

 

پرهیزات غذایی در بیماران کرونایی 

- سرخ کردنی، گوجه، بادمجان، کلم، قارچ و ذرت 

- سیر و پیاز خام و سرخ کرده

- انواع نوشابه و آبمیوه های صنعتی

- سس قرمز و سفید، رب گوجه و ادویه تند 

- ماکارونی، لازانیا، رشته آش 

- ماهی و گوشت گاو

 

میان وعده ها و نوشیدنی های مفید برای بیماران کرونایی

- مصرف میوه های طبیعی شامل: سیب، انار  شیرین، هویج 

- سیب درختی بخارپز شده

- فالوده سیب: سیب پوست کنده را رنده کنید. سپس یک قاشق گلاب، یک قاشق عرق بیدمشک و یا عرق نسترن و مقدار کمی عسل اضافه کنید. (روزی یکبار و ترجیحاً هنگام غروب میل شود). 

- زردک و کدوی حلوایی بخارپز 

- بادام درختی و فندق (پوست نازک قهوه ای جدا شده سپس به صورت پودر شده با کمی شکر میل شود).

- شیره بادام شیرین: ۱۰ عدد مغز سفید بادام که پوسته قهوه ای نازک آن جدا شده باشد را همراه با یک لیوان آب داخل مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید سپس کمی عسل اضافه کرده و میل کنید. 

- دمنوش گاوزبان به صورت گرم و به فاصله ۲ ساعت بعد از غذا در بیماران فشارخونی با لیموعمانی استفاده شود

- جلاب که نوشیدنی مقوی است و برای رفع ضعف بیماران مفید است (در شرایط تب، سرفه و خلط بهتر است مصرف نشود) (طرز تهیه جلاب: یک واحد شکر، دو واحد گلاب، سه واحد آب مخلوط کرده و روی شعله گذاشته تا به قوام آید. سپس مقداری از این محلول غلیظ شده را با آب رقیق کرده و میل کنید)

- ماء الشعیر طبی موثر در رفع التهاب و حرارت: ۳ قاشق غذاخوری جو پوست کنده همراه با لیوان آب و ۲ عدد عناب نیم کوب بگذارید که بجوشد تا جو کاملا شکفته و نرم گردد و حجم آب به یک لیوان برسد. سپس صاف کرده با مقدار کمی شکر یا نبات میل شود. 

- لعاب به دانه موثر در رفع خشکی و خشونت حلق و سرفه خشک 

- انجیر خشک و مویز 

- نکته مهم در مصرف موادغذایی این است که در بیماران کرونایی، بیمار نباید دچار یبوست باشد.

- همچنین توصیه اکید می شود که صبح ناشتا یک قاشق چای خوری خاکشیر در یک استکان آب جوش ریخته و بگذارید به مدت چند دقیقه دم بکشد سپس میل کنید و  یک ساعت بعد از ناهار،  نیز می توانید یک قاشق گلقند داخل یک استکان آب گرم کرده و میل شود.

- استفاده از چاشنی آلو بخارا و میوه تمبر هندی و لیموعمانی در انواع خورشت و استفاده از روغن زیتون در غذا نیز توصیه می شود.

 

منبع: دانشگاه علوم پزشکی کرمان


بیشتر بخوانید:
 
 
 
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پونه
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
1
عاللییی بود
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->