برگزاری کنگره شعر توس تا نیشابور + جزئیات «پدر قهوه» سریال جدید مهران مدیری در راه شبکه نمایش خانگی چندخطی درباره‌ی کتاب «فلسفه‌ی پیاده‌روی» نوشته‌ی فردریک گرو | بجنبید، منتظرمان هستند! بازگشت بهروز افخمی با «هفت» به تلویزیون + زمان پخش تئاتر کمدی «هشتگ، بچه‌شهرستانی‌ام» روی صحنه می‌رود + پوستر و زمان اجرا انعکاسی از مظلومیت غزه در «خاورمیانه» | گفتگو با احمدرضا عبیدی (ججو) به مناسبت انتشار موزیک ویدئو جدیدش فردوسی و «شاهنامه» در نگاه محمدعلی اسلامی ندوشن «صحبت یار» در نگارخانه فردوسی + عکس اضافه شدن شخصیت «غرغر خان» به باغ شادونه نقد کامل فیلم تلماسه ۲ (Dune 2) | زیبایی و وحشت «پهلوان هرگز نمی‌میرد» و «پهلوان واقعی» در تلویزیون + زمان پخش پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین ۱۴۰۳ |«هویزه» مشهد در جمع پرفروش‌ها ماجرای شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟ «نردبان آسمان» به کتاب‌فروشی‌ها آمد صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تجلیل از کارگردان فلسطینی در جشنواره فیلم سارایوو فیلم‌های اولین هفته اردیبهشت ۱۴۰۳ (۶ و ۷ اردیبهشت) + زمان پخش
سرخط خبرها
تأکید شهردار مشهد بر لزوم تحقق عدالت اجتماعی در عرضه کتاب

گرانی کتاب، مانع استفاده همه اقشار از آن است

  • کد خبر: ۱۰۰۵۱
  • ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۴
گرانی کتاب، مانع استفاده همه اقشار از آن است
غزاله حسین‌پور| «آیین تکریم مقام کتابداران استان» بامداد روز گذشته در هتل پردیسان مشهد برگزار شد. این برنامه با حضور مسئولان شهری و استانی و اهالی عرصه کتاب همراه بود.

دسترسی به کتاب، حق تمامی اقشار است
در این برنامه، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، این شهر را کلان‌شهری دارای اقتصاد قوی خواند که می‌تواند جهشی در موضوع کتاب داشته باشد. او گفت: زمان گشایش کتابخانه مرکزی، انتظار داشتم ظرف چند‌ماه شاهد جهش‌هایی جدی باشیم. اما این اتفاق در حد انتظار نیفتاد. پیشنهاد می‌کنم گامی کوتاه‌مدت و میان‌مدت در زمینه توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در مشهد برداریم که امیدوارم گام کوتاه‌مدت تا نوروز برنامه‌ریزی شود.
شهردار مشهد با اشاره به اهمیت عدالت اجتماعی، گرانی کتاب را مانع استفاده همه اقشار از آن دانست و از مسئولان امر خواست تا طی برنامه‌ای ده‌ماهه مراکزی را در مناطق کم‌برخوردار برای در اختیار قرار دادن کتاب
در نظر بگیرند.

کتاب، زبانی جهانی برای امروز
جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، دیگر سخنران برنامه بود. او کتاب را زبان جهانی در زمانه کنونی دانست که محدود به تمایزات قومی و نژادی و جغرافیایی نیست: شعر، رمان، نمایشنامه و... که از تأثیرگذارترین قالب‌های هنری هستند، خود را در بستر کتاب نشان می‌دهند و محاسن کلام اهل بیت (ع) از طریق این رسانه جهانی انتقال‌پذیر است. مروارید کتاب را بستری برای انتقال تجارب و میراث فرهنگی گذشتگان به نسل معاصر معرفی کرد و گفت: کتاب عرصه تضارب آراست. در دوران معاصر با اینکه شبکه‌های مجازی رقیب جدید کتاب محسوب می‌شوند، هنوز هم پادشاه محتشم بی‌منازع کتاب است. به گفته او، مشهد با بهره‌مندی از سنت امام رضا (ع) و سنت‌های اصیل حوزه کهن خراسان در اندیشه‌ورزی و با روش‌های مدرن دانشگاه‌های هفتادساله خود، قطب نشر دینی و معنویت در منطقه است: امر قدسی در مشهد تک‌ساحتی نیست و نخبگان فرهنگی و هنری لایه‌های عمیق و ماندگار این امر را در زیست مسلمانی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی نشان می‌دهند.
مدیر‌کل فرهنگ و ارشاد استان، ضمن ابراز امیدواری از قرارگیری کتاب در سبد کالای اقتصادی مردم، بیان کرد: هرگاه چرخه کتاب‌گردی و خرید و خواندن کتاب، به عادت خانواده‌های مشهدی تبدیل شود، می‌توان گفت به جامعه اخلاقی که غایت هر مدینه فاضله است، دست پیدا کرده‌ایم.

نیاز به کار جهادی در حوزه فرهنگی
در بخشی دیگر از این مراسم، سید حمید موسوی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، با تأکید بر لزوم کار جهادی در حوزه فرهنگی امروز، کتاب را از مهم‌ترین عناصر فرهنگی و منتقل‌کننده دانش و بینش به نسل‌های آینده دانست. او ادامه داد: در برهه‌ای، دنیای اسلام پیشرفته‌ترین دوران خود را سپری می‌کرد، اما زمانی دچار افول شد. این عقب‌ماندگی را نتوانستیم جبران کنیم، ولی امروزه با وجود نظام جمهوری اسلامی، این امر در حال تحقق است. امیدواریم این مسیر استمرار پیدا کند و نسل‌های بعدی بتوانند خیلی بهتر فرهنگ اصیل انقلابی را زنده نگاه دارند.

دغدغه مسئولان باید مدیریت سرانه مطالعه باشد
از دیگر سخنرانان، محمد حسین‌زاده، معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا (ع)، بود که وضعیت کشور در جنگ سرانه‌ها در سطح بین‌المللی را نامناسب بیان کرد. او گفت: اگر در حوزه انرژی و دیگر‌مصارف با سرانه‌های جهانی متفاوت هستیم، علت در سرانه فرهنگی است که وضعیت خوبی ندارد و دغدغه مسئولان باید مدیریت سرانه مطالعه باشد. حسین‌زاده اضافه کرد: نمی‌توان گام دوم انقلاب را در حالی برداشت که نگاهمان به گذشته نباشد. معاون فرهنگی اجتماعی سپاه امام رضا (ع) در بخشی از صحبت‌هایش شهید حججی را به عنوان سرمشق و به مثابه شهیدی کتاب‌خوان و مروج کتاب معرفی کرد.

توجه به کارآفرینی، مشکل‌گشای اقتصاد
در ادامه، محمدحسین روشنک، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز مشهد، ضمن تشکر از شهردار این شهر به علت توجه به فرهنگ، هم‌زمانی این مراسم با روز بسیج مستضعفان را دارای ارزش بالایی دانست. او در ادامه صحبت‌های خود، با توجه به قرار گرفتن در هفته کارآفرینی، کارآفرینان را کسانی معرفی کرد که امام خمینی (ره) به آن‌ها لقب فرماندهان جنگ اقتصادی را داده بود.
روشنک گفت: باید قدر کارآفرینی را در جامعه دانست. بیشترین مشکل ما مشکل اقتصاد است که با توجه به قشر کارآفرینان، این مشکل حل خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->