آنفلوآنزا؛ از راه‌های پیشگیری تا روش‌های درمان

  • کد خبر: ۱۰۵۲۷
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
آنفلوآنزا؛ از راه‌های پیشگیری تا روش‌های درمان
آنفلوآنزا نوعی بیماری ویروسی است که بسیار شبیه سرماخوردگی می‌باشد. علائم آنفلوآنزا جدید شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و توصیه می‌شود در هنگام مواجه شدن با علائم سرماخوردگی فورا به پزشک مراجعه کنید.

به گزارش شهرآرانیوز، مسئولان وزارت بهداشت ایران با بیان اینکه آنفلوانزا زودتر از موعد و به طور گسترده‌ای شیوع پیدا کرده است از همه گیری آن خبر دادند.
مسئولان وزارت بهداشت ایران با اعلام کرده‌اند که از سه هفته قبل تاکنون بیماری آنفلوانزا در ایران زودتر از موعد شیوع پیدا کرده و فراگیری آن در حدی است که می‌توان از بروز یک اپیدمی صحبت کرد. استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشته‌اند.


آنفلوانزا در ایران


به گفته محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکنون دست‌کم ۱۵ نفر در ایران در اثر ابتلا به بیماری آنفولانزا جان خود را از دست داده‌اند. عمده این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده و یا کهولت سن داشتند. بر همین اساس هفته گذشته ۳۹۱۵ نوع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوانزا بود. این موارد بیشتر در استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی گزارش شده است. سه هفته از آغاز موج آنفولانزا در ایران می‌گذرد. محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:"موج آنفلوانزا با شدت هرچه تمام‌تر شروع به کار کرده و علاوه بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشور‌های اروپایی نیز گستره زیادی داشته است. در ایران تقریباً از تمام استان‌ها گزارش بروز بیماری دریافت کرده‌ایم، اما استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشتند. 
بر اساس گزارش مسئولان وزارت بهداشت ایران، آنفلوانزا در سال جاری یک ماه زودتر ایران را درگیر کرد و بروز و شیوع آن هم با سال‌های قبل متفاوت است.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت:امسال بروز و شیوع آنفلوانزا نسبت به سال‌های گذشته چند تفاوت دارد: یکی اینکه میزان سرعت شیوع این بیماری بسیار شدید شد، همچنین امسال ویروس “اچ یک ان یک” که شدت بیماری آن کمی بیشتر است سهم بیشتری را در شیوع آنفلوانزا به خود اختصاص داد. " به گفته این مقام مسئول از آغاز سال جاری تاکنون در مجموع ۳۷ نفر در ایران در اثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا جان خود را از دست داده‌اند.


برای درمان آنفلوآنزا چه کنیم؟


با شروع فصل سرما، بیشتر مردم با استفاده از واکسن آنفولانزا، سعی می‌کنند از بروز سرما خوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنند. امّا زدن واکسن تنها راه ایمن کردن بدن نیست، جدا از درمان شیمیایی آن، می‌توان آن را با مواد غذایی نیز درمان کرد.
آنفلوانزا بیماری ویروسی است که دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را درگیر می‌کند. این بیماری عفونی در فصول سرد شایع‌تر است که احتمالاً به دلیل سرمادوست بودن ویروس آن است، هرچند برخی بر این باورند که تجمع انسان‌ها در محیط‌های سربسته در فصل سرما موجب شیوع آن می‌شود. علائم آن کمی متفاوت با سرماخوردگی است و شامل اسهال، تهوع، احساس ضعف و سرما نیز می‌شود. اگرچه با پیشرفت علم پزشکی، آنفلوانزا دیگر بیماری کشنده‌ای نیست، اما در گروه‌های آسیب پذیر مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و بیماران با نقص ایمنی ممکن است همراه با خطراتی باشد. ابتلا به آنفلوانزا در کودکان کوچک‌تر علاوه بر تهدید حیات، اثرات بسیار نامطلوبی بر رشد و تکامل آنان دارد.

 


راهکار‌های تغذیه‌ای


وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید. همه ما می‌دانیم که چاقی و اضافه وزن از عوامل اصلی بروز بسیاری از بیماری‌ها به ویژه، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان است. جالب است بدانیم که علاوه بر این، چاقی سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های عفونی از جمله آنفلوانزا را افزایش می‌دهد. چاقی احتمالاً با افزایش ماده‌ای به نام TNFa موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود. از طرف دیگر لاغری نیز همراه با ضعف سیستم ایمنی است و بسیاری از عفونت‌ها به ویژه عفونت‌های تنفسی در افراد لاغر شایع‌تر می‌باشد. لاغری مفرط به ویژه با رژیم‌های لاغری به معنی دریافت ناکافی بسیاری از مواد مغذی و انرژی است که طبیعتاً توان دفاعی بدن را به شدت کاهش می‌دهد، بنابراین همیشه وزن خود را در محدوده نرمال نگه دارید و اگر مبتلا به چاقی یا اضافه وزن هستید، کاهش وزن تدریجی، زیر نظر متخصص با استفاده از رژیمی که کفایت لازم را داشته باشد، ضروری است.


شیر مادر بهترین تقویت کننده


بدیهی است که کودکان شیرمادر خوار از غذای ایمن تری استفاده می‌کنند که حاوی میکروب‌های کمتری است، اما دلیل عمده کاهش بروز انواع عفونت‌ها از جمله آنفلوانزا در کودکان تغذیه شده با شیر مادر، تأثیر مثبتی است که شیرمادر بر سیستم ایمنی دارد. لاکتوفرین موجود در شیرمادر از طرق مختلفی سیستم ایمنی کودک را تقویت می‌کند. به علاوه، کودک معمولاً با میکروب‌هایی مواجه است که مادر با آن‌ها تماس داشته و فاکتور‌های دفاعی آن در شیر مادر ترشح شده است. روشن است که اگر مادر مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی را در رژیم خود بگنجاند، تأثیر شیر مادر در تقویت سیستم ایمنی کودک بیشتر خواهد شد. توجه داشته باشید که در صورت ابتلای شیرخوار به آنفلوانزا هم بهترین غذا برای او شیر مادر است. همچنین در صورتی که مادر به آنفلوانزا مبتلا شد، شیردهی باید ادامه پیدا کند تا هم مواد مغذی مورد نیاز به کودک برسد و هم فاکتور‌های ایمنی ترشح شده در شیر مادر از کودک در مقابل ویروس آنفلوانزا محافظت کنند.

 

آنفلوآنزا؛ از راه‌های پیشگیری تا روش‌های درمان

 


جلوگیری از آنفولانزا


جلوگیری از شیوع آنفلوانزا در کشور‌های پیشرفته بسیار جدی گرفته می‌شود، زیرا علاوه بر تهدید سلامت، موجب کاهش کارایی و افزایش تعداد روز‌های غیبت از محل کار می‌شود که مزید بر خسارت‌های مالی درمان می‌شود. پیشگیری از شیوع با آموزش‌های ساده‌ای مثل شستشوی مکرر دست و نیز ارتقاء سلامت عمومی به ویژه تغذیه مناسب امکان پذیر است. تغذیه مناسب با بهبود سطح ایمنی از بروز آنفلوانزا جلوگیری می‌کند. همچنین استفاده از راهکار‌های تغذیه‌ای می‌تواند به کاهش دوره و شدت علائم آنفلوانزا کمک کند.


میوه‌ها و سبزی‌های تازه


مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه را فراموش نکنید. تأثیر ویتامین‌های A و C در تقویت سیستم ایمنی ثابت شده است. میوه‌ها و سبزی‌های تازه بهترین راه تامین این مواد مغذی هستند. گفته می‌شود که مصرف مکمل ویتامین C بعد از بروز اولین علامت سرماخوردگی، طول دوره و شدت بروز علائم را کاهش می‌دهد. مصرف گریپ فروت تازه نیز همین اثر را دارد که علاوه بر تامین ویتامین C سرشار از مواد مغذی دیگری است که به سلامت ما کمک می‌کند.


آیا مصرف مکمل ضروری است؟


شرکت‌های سازنده مکمل ادعا می‌کنند که بسیاری از مکمل‌ها به ویژه مکمل‌های ویتامین‌های A، C، E، D و ویتامین‌های گروه B به ویژه اسیدفولیک و پانتوتنیک اسید و همچنین مواد معدنی مثل روی، مس و سلنیوم موجب کاهش بروز آنفلوانزا می‌شوند. اما حقیقت این است که اثر قابل توجه تنها در مورد ویتامین C و روی مشاهده شده است. به هر حال مصرف مکمل باید تنها با توصیه تیم درمان باشد. در مورد هر یک از این مواد مغذی می‌توان از منابع غذایی آن‌ها استفاده کرد.


لبنیات


برخی مطالعات ادعا می‌کنند که مصرف لبنیات موجب ازدیاد هیستامین شده و علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تشدید می‌کند، اما برخی بیماران اظهار می‌کنند که مصرف شیر گرم به خصوص همراه با کمی عسل باعث تسکین علائم می‌شود. نوشیدنی‌هایی که باید از آن‌ها دوری کرد، نوشابه‌های کافئینه، نوشیدنی‌های الکلی و نوشیدنی‌های حاوی شکر هستند.


جوشانده‌های گیاهی


مصرف برخی جوشانده‌های گیاهی هم می‌تواند علاوه بر اثرات ذکرشده خواص درمانی خاص داشته باشد. به عنوان مثال جوشانده نعناع یا پونه و یا عصاره رزماری عوارض تنفسی به ویژه سرفه را کاهش می‌دهد و جوشانده گل گاوزبان در کاهش تب موثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن اثر مطلوبی دارد.

 

ادویه‌ها


در مصرف ادویه‌ها دقت کنید. مصرف برخی ادویه‌ها به ویژه ادویه‌های تند ممکن است موجب تحریک سرفه شود، در این صورت از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. در صورت عدم تحریک سرفه، فلفل به دلیل طبع گرم ممکن است به بهبود آنفلوانزا کمک کند. مصرف سیر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. اثر ضدمیکروبی زردچوبه نیز در برخی مطالعات ذکر شده است.


مایعات


مایعات بیشتری بنوشید. نیاز به مایعات در زمان مقابله بدن با عفونت‌ها به ویژه با مصرف دارو‌ها افزایش می‌یابد. به علاوه، ابتلا به تب نیاز را چند برابر می‌کند. همچنین مصرف مایعات به ویژه مایعات گرم علائم عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد، به علاوه گرم کردن مجاری تنفسی می‌تواند از سرعت رشد ویروس آنفلوانزا بکاهد. آب و آب میوه‌ها بهترین انتخاب هستند.

 

آنفلوآنزا؛ از راه‌های پیشگیری تا روش‌های درمان

 

علائم آنفولانزا جدید


آنفولانزا نوعی بیماری ویروسی است که بسیار شبیه سرماخوردگی می‌باشد. علائم آنفولانزا جدید شباهت زیادی به سرماخوردگی دارد و توصیه می‌شود در هنگام مواجه شدن با علائم سرماخوردگی فورا به پزشک مراجعه کنید. سرماخوردگی و آنفلوانزا می‌توانند موجب شکل گیری علائمی در قسمت بالایی دستگاه تنفسی انسان شوند که گرفتگی سینوس، آبریزش بینی، گلو درد و سرفه، و همچنین علائم سیستمیک مانند تب از آن جمله هستند.
اما باید به این نکته توجه داشت که نشانه‌های آنفلوآنزا به طور معمول سریع‌تر پدیدار می‌شوند و از شدت بیشتری نیز نسبت به سرماخوردگی برخوردار هستند. در ادامه با برخی علائم آنفلوانزا که نباید نادیده گرفته شوند، بیشتر آشنا می‌شویم.

 

آیا درد دارید؟


شما ممکن است هنگام سرماخوردگی متوجه درد‌هایی خفیف شوید، اما در صورت ابتلا به آنفلوآنزا شدت آن‌ها بیشتر خواهد بود. اگر به آنفلوآنزا مبتلا باشید، در عضلات و مفاصل خود، اغلب در سر، کمر، و پا‌ها احساس درد خواهید کرد. در این شرایط حتی حرکت نیز می‌تواند دردناک باشد.

اگرچه ابتلا به سرماخوردگی می‌تواند درجه حرارت بدن شما را افزایش دهد، اما به ندرت به تب بالا منجر می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌هایی که می‌توانید برای تشخیص ابتلا به آنفلوانزا مد نظر قرار دهید، تب بالا، اغلب در محدوده ۱۰۰ تا ۱۰۲ درجه فارنهایت (۳۷.۷ تا ۳۸.۸ درجه سانتیگراد) است، اگرچه تب می‌تواند به ویژه در کودکان درجات بالاتری نیز داشته باشد. اگر تب چند روز ادامه داشت شگفت زده نشوید. اگرچه تب احساس ناخوشایندی را در انسان ایجاد می‌کند، اما به خاطر داشته باشید که یکی از روش‌های بدن برای مبارزه با عفونت محسوب می‌شود.


آیا لرز و تعریق را تجربه می‌کنید؟


اگر به سرماخوردگی مبتلا باشید به ندرت دچار لرز و تعریق می‌شوید. آن‌ها نشانه‌های شایع ابتلا به آنفلوآنزا هستند. گاهی اوقات درد‌های بدن می‌توانند موجب لرز شوند. گاهی اوقات تب نیز می‌تواند موجب لرز شود، اگرچه آنفلوآنزا ممکن است حتی بدون تب نیز موجب لرز شود.


آیا احساس ضعف و خستگی می‌کنید؟


سرماخوردگی می‌تواند گاهی اوقات شما را از پا بیندازد، یا افت انرژی نسبت به حالت عادی را موجب شود. در صورت ابتلا به سرماخوردگی، این علائم به طور معمول تنها چند روز طول می‌کشند. اما در صورت ابتلا به آنفلوآنزا ممکن است برای چند هفته احساس خستگی و ضعف همراه شما باشد. احتمال احساس خستگی بیش از اندازه و شدید در زمان ابتلا به آنفلوآنزا بیشتر است و به عنوان مثال، ممکن است بیشتر روز را بخوابید.


وضعیت شکم شما چطور است؟


در شرایطی که همه ویروس‌ها موجب بروز مشکلات معده مانند استفراغ، اسهال، یا گرفتگی‌های معده نمی‌شوند، مواجه با این علائم می‌تواند نشانگر ابتلا به آنفلوآنزا باشد. اگر به طور مکرر به استفاده از توالت نیاز دارید، به احتمال زیاد با یک سرماخوردگی ساده مواجه نیستید.
اگر فکر می‌کنید به آنفلوآنزا مبتلا شده اید، قدم بعدی چه خواهد بود؟ آیا باید صبر کرد تا علائم آنفلوآنزا بهبود یابند یا باید به پزشک مراجعه کرد؟ اگر در گروه با خطر بالا قرار ندارید و علائم خفیف هستند، معمولا نیازی به مراجعه به پزشک یا درمان با دارو‌های ضد ویروس نیست.
گروه‌های با خطر بالا شامل کودکان، افراد ۶۵ ساله یا پیرتر، زنان باردار، و آن‌هایی که به بیماری‌های خاص دیگر، مانند سینه پهلو، مبتلا هستند، باید تحت درمان با دارو‌های ضد ویروس قرار بگیرند، زیرا برخی مطالعات نشان داده اند که ممکن است مدت بیماری یا شدت علائم آن را کاهش دهند.
در صورت مواجهه با نشانه‌هایی هشدار دهنده مراجعه سریع به پزشک اهمیت دارد. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به دشواری در تنفس یا تنگی نفس، درد و فشار در ناحیه سینه یا شکم، سرگیجه ناگهانی، گیجی، استفراغ شدید یا پایدار، یا نشانه‌های تکرارشونده آنفلوآنزا اشاره کرد. در مورد کودکان، پزشک باید از مسائلی مانند این که چه اندازه مایعات مصرف کرده اند، دچار کم آبی بدن هستند، یا بی اشتهایی را تجربه می‌کنند، آگاه شود؛ و چه کار‌هایی را نباید انجام داد؟
اگر فکر می‌کنید به آنفلوآنزا مبتلا شده اید، از تماس با دیگران پرهیز کنید. از حضور در محل کار پرهیز کنید، زیرا تنها همکاران خود و دیگران را در معرض بیماری قرار می‌دهید. اگر باید از خانه خارج شوید، به عنوان مثال، برای مراجعه به پزشک، از یک ماسک استفاده کنید.
آنفلوآنزا بسیار مسری است و اغلب یک بیماری ناتوان کننده و حتی مرگبار است. بهترین کاری که می‌توانید برای کمک به پرهیز از انتقال بیماری انجام دهید، تزریق واکسن آنفلوآنزا است.


واکسن آنفلوانزا برای کودکان


یکی از واکسن‌های مهم و مورد نیاز برای کودکان، واکسن آنفلوانزاست که برای پیشگیری از این بیماری دریافت می‌شود. در این مطلب به شکل کامل با این واکسن و موارد مربوط به آن در بچه‌ها آشنا خواهید شد.

 

آنچه باید درباره شیوع آنفلوآنزا در کشور بدانید

 


واکسن آنفلوانزای کودکان چیست؟


این واکسن از کودکان در برابر ویروس‌های آنفلوانزا که می‌توانند موجب بیماری شدید و حتی مرگ شوند، محافظت می‌کند. کودکان خردسال، به ویژه در برابر این ویروس‌ها آسیب‌پذیر هستند، ولی کودکان دو ساله و کمتر که دچار آنفلوانزا می‌شوند، احتمال بیشتری برای تجربۀ عوارض شدید دارند.


واکسن آنفلوانزا را کی باید تزریق کرد؟


پزشکان، تزریق سالانۀ واکسن آنفلوانزا را به همگان و از جمله نوزادانی که حداقل شش ماهه هستند توصیه می‌کنند. اما کودکان کوچک‌تر از شش ماه، شرایط لازم برای دریافت واکسن را ندارند.
اگر واکسن را در اول فصل پاییز و اواخر شهریور ماه بزنید، اثربخشی آن بیشتر می‌شود. پس از تزریق واکسن، حدود دو هفته زمان می‌برد تا بدن پادتن بیماری را بسازد و دریافت زودتر واکسن، فرصت کافی برای ایمن‌سازی بدن قبل از شروع واقعی فصل آنفلوانزا یعنی تقریباً از آبان تا اردیبهشت ماه را فراهم می‌کند. اما اگر فرزندتان در طول زمستان شش ماهه می‌شود، زدن واکسن در دی ماه یا بهمن ماه هم دیر نیست.


آیا واکسن آنفلوانزا در هر سال متفاوت است؟


بله. هر سال، حدود شش ماه قبل از فصل آنفلوانزا، واکسن جدید برای آنفلوانزا ساخته می‌شود. دانشمندان بررسی می‌کنند که در آن زمان کدام سویه از ویروس‌ها در دنیا در حال جابهجایی هستند و سعی می‌کنند تا پیش‌بینی کنند که کدام گونه از این ویروس‌ها در طول فصل آیندۀ آنفلوانزا در کشور شایع‌تر خواهند بود.
هر واکسن، در مقابل حداقل سه سویه از ویروس‌های آنفلوانزا از بدن محافظت می‌کند. برخی واکسن‌ها هم در مقابل چهار سویه ویروس در بدن ایمنی ایجاد می‌کنند. بهتر است از پزشک فرزندتان در مورد انتخاب واکسن مناسب از میان این دو نوع سؤال کنید.


کودکان به چند دز از واکسن آنفلوانزا نیاز دارند؟


بیشتر کودکان تنها به یک دز از واکسن آنفلوانزا نیاز دارند. کودکان شش ماهه تا شش ساله‌ای که برای اولین بار این واکسن را می‌زنند یا پیش از این تنها یک دز از واکسن را دریافت کرده‌اند، به دو دز از واکسن که به فاصلۀ حداقل ۲۸ روز از هم تزریق شوند نیاز دارند.
برای کودکانی که به دو دز از دارو نیاز دارند مهم است که واکسن را به محض اینکه در داروخانه‌ها در دسترس قرار می‌گیرد بزنند تا پس از تزریق دوم، فرصت بیشتری برای ایجاد ایمنی در بدن وجود داشته باشد.


آیا می‌توان به جای واکسن تزریقی، واکسن استنشاقی آنفلوانزا را زد؟


ابتدا کارشناسان واکسن استنشاقی آنفلوانزا را که به شکل اسپری بینی است مؤثر می‌دانستند و کودکان زیادی واکسن تزریقی را دریافت کردند، زیرا پژوهش‌های اولیه نشان داده بود که اسپری بینی آنفلوانزا بسیار مؤثر است و پزشکان پیش از این، آن را برای کودکان دو ساله و بالاتر توصیه می‌کردند.
اما پس از اینکه یک پژوهش وسیع نشان داد که اسپری بینی آنفلوانزا برای سه سال متوالی اصلاً نتوانست در مقابل نوع آنفلوانزایی که بیشتر مردم را مبتلا کرده بود از کودکان محافظت کند، کارشناسان این توصیۀ خود را پس گرفتند.


چه کودکانی نباید واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند؟


اگر هر گونه سؤالی در مورد ضرورت زدن واکسن آنفلوانزا برای فرزندتان دارید بهتر است با پزشک کودک صحبت کنید. اما به‌طورکلی، در موارد زیر فرزندتان واکسینه نخواهد شد:
اگر حال کودکتان خوب نیست یا تب دارد که لازم است با پزشک کودک صحبت کنید که آیا باید برای زدن واکسن تا زمانی که حال کودک بهتر می‌شود صبر کند یا نیازی به این کار نیست.
همچنین اگر حدس می‌زنید که ممکن است به تخم‌مرغ واکنش آلرژیک داشته باشد، قبل از زدن واکسن آنفلوانزا با پزشک صحبت کنید. واکسن آنفلوانزا در تخم‌مرغ ساخته می‌شود و ممکن است حاوی کمی پروتئین تخم‌مرغ باشد. فرزندتان در صورتی می‌تواند واکسن آنفلوانزا را بزند که پس از خوردن تخم‌مرغ یا قرار گرفتن در معرض آن فقط کمی کهیر بزند. اما اگر او واکنش جدی‌تری به تخم‌مرغ دارد، فقط با تأیید و نظارت پزشکش می‌تواند واکسن آنفلوانزا را دریافت کند.


آیا بعد از دریافت واکسن آنفلوانزا باز هم ممکن است کودک آنفلوانزا بگیرد؟


بله، ممکن است، زیرا واکسن ضرورتاً همۀ گونه‌های شایع آنفلوانزا را که کودکتان می‌تواند در معرضش قرار گیرد پوشش نخواهد داد.
اما اگر کودک به نوعی از آنفلوانزا که در واکسن گنجانده نشده است مبتلا شود، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که بیماری او شدید نباشد.

 

ارتباط واکسن آنفلوانزا با تیمروسل چیست؟


پس از سال‌ها تحقیق، هیچ شواهدی پیدا نشده که نشان دهد تیمروسل که یک مادۀ نگهدارنده و حاوی شکلی از جیوه است، مضر باشد.
در هر صورت، از سال ۲۰۰۱، تیمروسل از تقریباً تمام واکسن‌های کودکان حذف شد و بسیاری از واکسن‌های آنفلوانزا دیگر حاوی این مادۀ نگهدارنده نیست.


عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا چیست؟


خود واکسن آنلفوانزا نمی‌تواند باعث آنفلوانزا شود، چون این واکسن حاوی ویروس زنده نیست و ابتلا به آنفلوانزا به علت زدن واکسن آن غیرممکن است.
رایج‌ترین عوارض جانبی واکسن آنفلوانزا برای کودکان و نوجوانان، درد در محل تزریق است. همچنین کودکان، به ویژه آن‌هایی که در معرض ویروس آنفلوانزا قرار نگرفته‌اند، ممکن است تب پایین، خارش و خستگی را هم تجریه کنند. این علائم می‌تواند تا دو روز ادامه داشته باشد. واکنش‌های آلرژیک شدید نیز نادر، اما برای هر نوع واکسنی محتمل هستند.


آنفولانزای H۱N۱ (خوکی)


آنفلوآنزای h۱n۱ یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیر در خوکهاست که بوسیله چندین نوع ویروس آنفولانزا خوکی ایجاد می‌شود میزان مرگ و میر آن در خوک‌ها (حدود ۴ درصد) بالاست.
خوک‌ها نیز مانند انسان‌ها به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند، اما ویروس آنفلوانزای h۱n۱ مشابه ویروس آنفلوانزای انسانی نیست و در حالت عادی این ویروس باعث ابتلا انسان‌ها به این بیماری نمی‌شود، فقط در گذشته موارد بسیار کمی از ابتلا به بیماری آنفلوانزای خوکی در افرادی که در تماس نزدیک با این حیوانات بوده اند گزارش شده است.
اما جدیدا یک نوع جدید از ویروس آنفلوانزای خوکی در اثر جهش ژنتیکی ایجاد شده است که انسان‌ها را مبتلا می‌کند و در عین حال به راحتی از انسانی به انسان دیگر سرایت می‌کند و به این ترتیب افرادی که هیچ گونه تماسی با این حیوانات ندارند نیز در معرض ابتلا به ویروس آنفلوانزای h۱n۱ قرار می‌گیرند.


قیمت واکسن آنفلوآنزا


رییس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو ضمن اعلام قیمت واکسن آنفلوآنزای سه و چهار ظرفیتی امسال، تاکید کرد: حتما واکسن‌هایی را که در بسته‌بندی‌های تکی در جعبه بوده و دارای برچسب اصالت هستند، تهیه کنید.
واشقانی با بیان اینکه واکسن به صورت بسته‌بندی تکی در جعبه و به همراه برچسب اصالت تهیه می‌شود و واکسن‌های فاقد جعبه و برچسب اصالت مورد تائید نیستند، درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا در سال جاری، گفت: واکسن چهارظرفیتی امسال با قیمت ۴۱ هزار ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود و قیمت نوع سه ظرفیتی واکسن آنفلوآنزا ۳۵ هزار و ۸۰۰ تومان است.

 

علائمی در آنفلوآنزا که مراجعه به پزشک را ضروری می‌کند



منبع: عصر ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->