راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها
مطالبه بنزینی رئیس شورای شهر از دولت

درآمد افزایش قیمت سوخت صرف حمل و نقل عمومی شود

  • کد خبر: ۱۰۵۶۹
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۱
درآمد افزایش قیمت سوخت صرف حمل و نقل عمومی شود
یلدا مهدوی - رئیس شورای شهر مشهد خواستار اهتمام دولت در انجام تکالیف قانونی خود برای موضوع بنزین شد و گفت: در قانون هوای پاک، تکالیف فراوانی برای دولت منظور شده است؛ ازجمله توسعه و نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، پرداخت سهم شهرداری از محل عوارض بنزین و نیز سهم شهرداری‌ها از محل جرائم رانندگی، بنابراین تقاضا داریم دولت به این تکالیف عمل کند و طبق قانون باید افزایش درآمد در این عرصه را صرف توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی کشور کند.
محمدرضا حیدری در هفتاد وهشتمین جلسه علنی شورای شهر با اشاره به افزایش قیمت بنزین در هفته‌های گذشته بیان کرد: دولت برای کاهش آلودگی و ترافیک باید اقداماتی در حوزه فراهم کردن زیرساخت‌ها انجام دهد، بنابراین اگر به این موضوع‌ها توجه نکند، افزایش قیمت بنزین، به کمک حمل ونقل عمومی شهر‌ها نمی‌آید و مشکلاتی مانند ترافیک و آلودگی شهر‌ها همچنان باقی می‌ماند.
وی گفت: دولت از عوارض بنزین برای تعادل بخشی سایر شهر‌ها و روستا‌ها استفاده می‌کند؛ با این شرایط چگونه می‌توان توقع داشت که مردم بدون وجود زیرساخت‌های لازم ازحمل ونقل عمومی استفاده کنند؟
حیدری به یکی از تفاهم نامه‌های مهم این حوزه اشاره کرد و افزود: قرار بود در تفاهم نامه‌ای که با حضور رئیس جمهور به امضای ۴ وزیر رسید، ۱۰ میلیارد دلار به حوزه حمل ونقل اختصاص داده شود و براساس آن ۱۹ هزار اتوبوس و واگن و ۴۰ هزار مینی بوس به ناوگان حمل ونقل عمومی کشور اضافه شود. اگر این تفاهم نامه اجرایی می‌شد، تحول عظیمی در حمل ونقل شهر‌ها ایجاد می‌شد.
وی با اشاره به رویداد‌های تلخی که در پی افزایش قیمت بنزین در کشور شکل گرفت، گفت: از جلسه علنی گذشته شورای شهر مشهد تا جلسه فعلی، کشور آبستن اتفاقات و رویداد‌های تلخی بود. در این حوادث بخشی از هم وطنان و محافظان امنیت کشور جان خود را از دست دادند. جدا از آن متأسفانه خسارت سنگینی به زیرساخت‌ها و امکانات شهری در سراسر کشور وارد شد. همه ما باید برای التیام زخم‌هایی که در بعد مادی و معنوی حاصل شد، تلاش دوچندانی انجام دهیم.
وی با قدردانی از مردم برای جداکردن راه خود از آشوبگران گفت: باید در برابر مردم سر تعظیم فرود آوریم و تلاش کنیم آلام و درد‌های آن‌ها برطرف شود.
حیدری؛ اشاره‌ای به اوضاع و شرایط مشهد در مقایسه با دیگر شهر‌ها داشت و بیان کرد: مشهد به واسطه انسجام مدیریتی، شرایط متفاوتی با دیگر شهر‌ها دارد. همین مسئله در شهر مشهد سبب شده است باوجود همه مشکلات و سختی‌های اقتصادی شاهد افتتاح پروژ ه‌های مختلف در این شهر باشیم. رئیس شورا به پروژه‌هایی که در هفته‌های گذشته افتتاح شده است اشاره کرد و ادامه داد: افتتاح ایستگاه الندشت خط ۲ قطارشهری با ۱۲۰ میلیارد تومان، آغاز عملیات اجرایی کشف رود با هزینه ۲۰۰ میلیارد تومان برخلاف اینکه این کار خارج از حوزه خدمات شهری است، آغاز عملیات اجرایی پردیس تئاتر با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان و نیز افتتاح چپ گرد بولوار شهید ناصری و پل فلزی این مسیر که می‌توانست بتنی باشد و ۴۰ روز مسیر مردم را مسدود کند، اما با هزینه بیشتر در سازه‌ای فلزی و در عرض ۷۲ ساعت انجام شد، ازجمله افتخار‌های هفته‌های گذشته مدیریت شهری بود. حیدری برگزاری نشست سرمایه گذاران طرح ثامن با ابتکار استاندار خراسان رضوی را اتفاق مبارکی در این حوزه دانست و افزود: در جریان این نشست ۱۰۰ نفر از سرمایه گذاران حاضر بودند. وی ادامه داد: از فردا (امروز) نمایشگاه سرمایه گذاری در مشهد برگزار می‌شود. این موضوع نیز نشان می‌دهد که مشهد یک قطب حوزه اقتصاد شهری است. وی به موضوع آلودگی هوای مشهد و تعطیلات پیاپی مدارس این کلان شهر در روز‌های گذشته نیز اشاره کرد و افزود: آن طور که مدیرکل آموزش وپرورش استان اعلام کرده است، هر روز تعطیلی مدارس رقمی در حدود ۱۷ میلیارد تومان خسارت به همراه دارد.

دیده شدنِ حق اعتراض
رئیس شورا در ادامه به مناسبت‌های تقویمی پیش رو پرداخت و گفت: ۴۰ سال قبل و در ۱۲ آذرماه، میثاق نامه‌ای بین دولت و مردم مطرح شد و مردم به آن رأی دادند تا به عنوان قانون اساسی فصل الخطاب قرار گیرد. با این حال به اذعان کارشناسان و متخصصان، آن گونه که باید و شاید از ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده نشده است. در قانون اساسی و بند‌های ۱۹ تا ۴۲ به موضوع حقوق ملت برای تمام اقشار اشاره شده است. اگر این بند‌ها مطالعه شود، این نکته وجود دارد که هنوز با اجرای کامل بند‌های قانون اساسی فاصله داریم. بی شک تمکین از قانون می‌تواند زمینه ساز انسجام باشد. حیدری به منشور حقوق شهرنشینی نیز اشاره کرد و گفت: شورای شهر و مدیریت شهری مشهد به منظور توجه به حقوق شهروندان این منشور را تدوین کرد و در آن به تمام حقوق شهروندان حتی حق اعتراض نیز اشاره کرده است. جدا از آن شورای پنجم مصوبه‌ای برای تعیین فضایی به منظور اعتراضات مردم داشت، اما به سرانجام نرسید. این روز‌ها شنیده ایم که استاندار پیگیر لحاظ کردن این فضاست و بسیار خرسندیم.

۶۰ سفر رایگان برای معلولان
وی همچنین با اشاره به روز جهانی معلولان اظهار کرد: با دستور شهردار مشهد، مقرر شد تردد معلولان در پروژه‌های عمرانی قبل از افتتاح بررسی شود و اگر مناسب بود، پروژه افتتاح شود. علاوه بر آن برای بهره مندی معلولان از یارانه حمل ونقل، ۶۰ سفر رایگان درنظر گرفته ایم. نکته دیگر آنکه شورای شهر مشهد اعتبار ۲میلیارد تومانی برای حمل ونقل دانش آموزان معلول مصوب کرد تا هیچ دانش آموزی از تحصیل محروم نشود. رئیس شورا درباره ۱۶ آذر و روز دانشجو گفت: روز دانشجو نقطه عطفی در حوزه تاریخ و جنبش دانشجویی کشور است. دانشجویان پرچم دار عدالت و آزادی بوده‌اند. از حضور آنان در عرصه‌های مختلف استقبال می‌کنیم و می‌خواهیم دانشجویان بلندگوی عدالت خواهی و مبارزه با فقر باشند.

تأثیر نامحسوس گرانی بنزین بر حضور زائران
رئیس شورای شهر در حاشیه این مراسم و در پاسخ به این سؤال که تا چه میزان گرانی بنزین بر میزان حضور زائرانی که با خودروی شخصی به مشهد مراجعه می‌کنند اثرگذار خواهد بود، گفت: جاذبه زیارت امام رضا (ع) مستقل از این موضوع است و این تأثیر به نظر من چندان معنادار نیست. در این سال‌ها زائران حرم رضوی از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کرده اند و حتی برخی با پای پیاده نیز به مشهد سفر کرده اند. سفر جمعی نیز در شرایط کنونی رشد پیدا می‌کند.
محمدرضا حیدری همچنین در پاسخ به سؤالی درباره امکان بررسی مجدد لایحه اختصاص مکانی برای اعتراضات عمومی، باتوجه به اظهارات استاندار خراسان رضوی گفت: پس از اعتراضات دی ماه ۹۶، شورای پنجم چنین مصوبه‌ای داشت، اما در مراجع بالاتر با آن موافقت نشد. اکنون هم که استاندار این موضوع را مطرح کرده است، دیگر نیازی به مصوبه شورا نیست و ما اعلام کرده ایم شهرداری در باب فضا‌هایی که در اختیار دارد، به استانداری و شورای تأمین استان کمک می‌کند. موضوع جنبه سیاسی و امنیتی دارد و در این موضوع‌ها تشخیص با استانداری است و ما نیز در پیشبرد این موضوع کمک خواهیم کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->