سرخط خبرها

گام سوم در پله آخر

  • کد خبر: ۱۰۶۰۷
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
گام سوم در پله آخر
برگزاری انتخابات شورا‌های اجتماعی در محلات زارعین، قائم و خلج
سعید جلائیان - با برگزاری انتخابات در محلات زارعین (ایوان طرق)، خلج و قائم گام سوم تشکیل شورا‌های اجتماعی برداشته شد و شورا‌های این محلات نیز با رأی مستقیم خود ساکنان این محلات انتخاب شدند. از نکات جالب در این انتخابات حضور خوب شهروندان به‌ویژه در محله خلج بود که پس از سیدی شاهد بیشترین حضور شهروندان در انتخابات شورای اجتماعی محلات منطقه بود.
شهروندان محله زارعین در روز سرد پاییزی خود را به مسجد امام حسن مجتبی (ع) این محله رساندند تا در یک حرکت اجتماعی در محله خود مشارکت داشته باشند. در ابتدای برگزاری این نشست مهدی طاهریان، کارشناس دبیرخانه شورای اجتماعی محلات، با تقدیر از شهروندانی که در شرایط بد جوی برای شرکت در برگزاری انتخابات حضور پیدا کرده بودند، گفت: در شکل جدید شورا‌های اجتماعی از ۱۴ عضو شورای اجتماعی ۱۰ نفر با رأی شهروندان انتخاب می‌شوند که ۶ تن از آن‌ها عضو مجمع ساکنان هستند و هر یک از مساجد، مدارس، کسبه و تشکل‌های مردم نهاد ساکن در محله نیز یک نفر با رأی داوطلبان خود آن مجمع انتخاب می‌شود. البته افزون بر این افراد ۲ نفر نیز به عنوان عضو علی‌البدل از مجمع ساکنان انتخاب خواهند شد. در محله زارعین بیشتر داوطلبان عضویت در شورای اجتماعی از سابقه حضور در شورای اجتماعی برخوردار بودند و تعدادی در شورای معتمدان طرق حضور داشتند.

پشتوانه مردمی شورا‌های اجتماعی
پس از معرفی داوطلبان در محله زارعین، فرایند انتخابات از مجمع مساجد انجام شد و حجت‌الاسلام مرادی، امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی (ع)، به عنوان نماینده مساجد انتخاب شد. در ادامه کار از بین داوطلبان علیرضا جهانشاهی به عنوان نماینده ساکنان بیشترین رأی را به دست آورد و حجت قاسم‌زاده، طیبه دلیر، غلام‌رضا کامروا و علی اصغر مهدی‌زاده و سعید صفامنظر به عنوان نمایندگان مجمع ساکنان این شورا انتخاب شدند. در حاشیه این نشست نفر اول شورای اجتماعی محله زارعین، علیرضا جهانشاهی، به شهرآرامحله گفت: از بدو تولد ساکن محله طرق هستم و همواره در فعالیت‌های فرهنگی و همچنین بسیج فعال بودم افزون بر این از ابتدای شکل‌گیری شورا‌های اجتماعی عضو این شورا نیز بودم. جهانشاهی با اشاره به تغییرات انجام شده در تشکیل شورا‌های اجتماعی ادامه داد: افرادی که در فرایند انتخابات شرکت کردند اغلب چهره‌های شناخته شده در محله ایوان هستند و افرادی که رأی آوردند حالا تأیید و حمایت مردمی دارند البته بهتر می‌شد که تبلیغ و اطلاع‌رسانی بیشتری انجام می‌شد تا شهروندان بیشتری در روز انتخابات حضور پیدا کنند. نماینده منتخب شورای اجتماعی محله زارعین افزود: محله ایوان متأسفانه سال‌ها مورد غفلت قرار گرفت و از لحاظ عمرانی بسیار ضعیف است. امیدوارم بتوانیم با مشارکت شهرداری و اهالی در آبادانی طرق به‌ویژه کال طرق که بخش عمده‌ای از آن در اینجا قرار دارد گام‌های مثبتی برای این محله برداریم.

حضور پر رنگ در انتخابات محله خلج
سپس نوبت به انتخابات شورای اجتماعی محله خلج رسید. ثبت‌نام ۱۳۰ نفر برای حضور و عضویت در شورای اجتماعی این محله خبر از مشارکت بالای شهروندان در روز انتخابات می‌داد. نکته‌ا‌ی که ناصر خجسته، رئیس اداره اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه نیز با اشاره به استقبال خوب شهروندان این محله بیان کرد: هدف شهرداری مشهد از برگزاری انتخابات برای تشکیل شورا‌های اجتماعی بالا بردن مشارکت شهروندان در مسائل مختلف شهری است که امروز با توجه به تعداد زیاد مشارکت‌کنندگان در محله خلج به آن دست یافتیم و بابت این امر از شما تشکر می‌کنم. در ادامه داوطلبان عضویت در شورای اجتماعی محله خلج به معرفی خود پرداختند و حاضران در این نشست از بین ۲۰ نماینده عضویت در شورای اجتماعی محله خلج حجت غریبی، شمسی شوشتری، کنیزرضا علی جانی، فرزاد نقابی، محسن داوودی و زهرا صحرایی را به عنوان اعضای مجمع ساکنان انتخاب کردند. مصطفی راحمی و سید ابوالفضل حسینی نیز به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند. برای دیگر مجامع این شورا نیز سکینه نظرزاده، اعظم آهنی به عنوان کسبه، مصطفی حلیمیان تشکل‌های مردم نهاد و محسن سیرتی به عنوان نماینده مساجد برگزیده شدند.

گام آخر
شورای اجتماعی محله قائم آخرین محله در منطقه بود که در آن گام سوم برگزاری انتخابات برداشته شد. در این انتخابات ۷۱ نفر داوطلب عضویت در مجامع شورای اجتماعی شده بودند که از بین آن‌ها به ترتیب حامد طالبی، مهدی غفوری، رحیم دولتی مقدم، شیما رنجبر، فهیمه فهیمی و عباسعلی مکوئی از سوی حاضران در انتخابات مجمع ساکنان این محله به عضویت شورای اجتماعی درآمدند. برای دیگر مجامع نیز محمدرضا قاسم زاده نماینده مساجد، مرضیه برومند به عنوان مجمع مدارس، سید هاشم حسینی مجمع کسبه و سید نصرا... کلائی تشکل‌های مردمی در محله قائم انتخاب شدند.
نکته جالب توجه در این انتخابات تغییر اعضای شورای اجتماعی بود به طوری که از دوره‌های گذشته تنها ۳ نفر توانستند برای این دور از شورای اجتماعی رأی شهروندان را به دست آورند. عباسعلی مکوئی یکی از این دست افراد بود که از دور اول تشکیل شورا‌های اجتماعی در این شورا سابقه فعالیت داشته است. مکوئی در گفتگو با شهرآرامحله فرایند انتخابات را عالی توصیف کرد و گفت: تشکیل شورا‌های اجتماعی با رأی مردم و حضور جوانان تحصیلکرده در آن نقطه عطف این دوره بود. تنها نقصی که به نظر من وجود داشت رأی نیاوردن تعدادی از داوطلبان با تحصیلات بالا بود که می‌توانستند با عضویت در شورای اجتماعی برای محله قائم و منطقه ۷ مفید واقع شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->