۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

دو بعلاوه دو همیشه چهار نمی‌شود! | درباره کاهش محسوس علاقه دانش آموزان به رشته ریاضی فیزیک

  • کد خبر: ۱۰۷۰۰۸
  • ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۷
  • ۱
دو بعلاوه دو همیشه چهار نمی‌شود! | درباره کاهش محسوس علاقه دانش آموزان به رشته ریاضی فیزیک
به غیر از کاهش متقاضیان مرد برای ورود به دانشگاه، کاهش محسوس علاقه دانش آموزان به رشته ریاضی فیزیک هم بسیار بحث برانگیز شده است.

سیدزاده | شهرآرانیوز؛ همین چند روز پیش بود که خبر کاهش متقاضیان مرد برای ورود به دانشگاه منتشر شد که در شبکه‌های اجتماعی هم واکنش‌های زیادی را در پی داشت. آماری که می‌گفت امسال بیش از یک میلیون و ۴۸۹ هزار نفر برای کنکور اقدام کرده اند و از این تعداد ۶۱ درصد زن و فقط ٣٩درصد مرد هستند. اتفاقی که به گفته کارشناسان روندی بوده که از چند سال پیش آغاز شده و حالا این گونه خودش را نشان داده است و در آینده هم ادامه دارد.

علت این اتفاق که شاید خودمان هم بتوانیم حدس بزنیم، نبود بازار کار متناسب با رشته‌های دانشگاهی، درآمد‌های پایین و انتظارات جامعه از مردان برای تأمین معیشت بیان شده که در نهایت ورود زودهنگام آن‌ها به بازار کار در رشته‌های درآمدزا را سبب شده است. نشر این خبر شبیه تلنگری بود که به بسیاری وارد شد؛ تلنگری که نشان می‌دهد برخلاف رویه‌ای که در گذشته با قدرت حاکم بوده و در آن درس خواندن صرف، ابهت می‌آورده و پرستیژ و آینده و شغل و بازار کار و درآمد، حالا از این خبر‌ها نیست.

شرایط عوض شده و دیگر درس خواندن نه تنها مسیر رسیدن به خواسته‌ها را تسهیل نمی‌کند، بلکه شاید مانعی هم برای رسیدن به آن‌ها باشد، آن هم با صرف وقت و هزینه زیاد. حالا خبر دیگری به گوش می‌رسد که آن هم به نوعی مکمل و تأیید کننده جو موجود است؛ محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش، از این گفته که باید طراحی مناسبی برای افزایش سهم دانش آموزان در رشته ریاضی و فیزیک داشته باشیم. حالا چرا؟ چون رشته ریاضی برخی دبیرستان‌ها به علت نبود تقاضا تعطیل شده است. او می‌گوید اکنون فقط ۱۴.۸۷درصد دانش آموزان ما در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند.

یعنی اگر تا همین چند وقت پیش انتخاب رشته ریاضی و فیزیک نشان دهنده درس خواندن بود و نیمچه ابزاری برای فخر فروختن به آینده‌ای که طرف «مهندس» خطاب می‌شد و برای خودش برو و بیایی پیدا می‌کرد، حالا این رشته دارد به قعر جدول دوست داشتنی‌های داوطلبان سقوط می‌کند. آمار ثبت نام کنندگان در کنکور سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که تنها ۱۰ درصد دانش آموزان خود را برای کنکور ریاضی آماده می‌کنند و ۳۹ درصد برای رشته تجربی. ۱۰ سال پیش این عدد‌ها برای رشته ریاضی و تجربی به ترتیب، ۲۵ و ۴۲ درصد بود. نکته اینکه سرپرست وقت معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش وپرورش در آبان سال ۹۷، همین هشدار را داده بود و علت بنیادین کاهش گرایش به این رشته استراتژیک را نبود تضمین اشتغال نهایی دانش آموختگان رشته‌های مهندسی و ریاضی بیان کرده بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پسر مشهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
2
همین که توی کنکور امسال 140 هزار داوطلب ریاضی وجود داشته هم زیاده!
کشور ما فقط واسه تاجرها و پزشک ها خوبه. بقیه مهم نیستن.
من دکترای سیستم های نرم افزاری دارم از یکی از بهترین دانشگاه های ایران و دارم توی بخش کامپیوتر یک بیمارستان ویندوز نصب میکنم و کامپیوتر بادگیری میکنم! من با ال نود میام سر کار و توی همین بیمارستان میبینم طرف کارشناس آزمایشگاهه و با سراتو میاد!
عمر بچه هاتونو تلف نکنید! حتی اگه دانشج.ی مهندسی هم هستن برن انصراف بدن چند سال تجربی بخونن بیان تکنسین اتاق عمل بشه وضعشون در آینده خیلی خیلی بهتر خواهد شد. کاش یکی پیدا مشد این چیزا رو به ما هم یاد میداد که عمرمون رو تلف نکنیم.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->