انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بازار لوازم خانگی زیر ذره‌بین بازرسان

  • کد خبر: ۱۰۷۰۶
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۸
بازار لوازم خانگی زیر ذره‌بین بازرسان
گزارشی از پویش بی‌قیمت نخریم که این‌بار به سراغ فروشگاه‌های لوازم خانگی درخیابان سعدی رفته است
جزایری - قطار پویش «بی‌قیمت نخریم» در ادامه سلسله‌گزارش‌های بررسی وضعیت بازار پس از افزایش قیمت سوخت این بار به ایستگاه لوازم صوتی و تصویری رسید تا با کاوش این صنف و اعمال قانون متخلفان، به آرامش بیشتر در بازار و اطمینان خاطر شهروندان از وجود ثبات در بازار کمک کند.
ساعت کمی از ۱۰:۳۰ دقیقه صبح گذشته است. قرارمان با بازرسان سازمان صمت، اتاق اصناف و اتحادیه لوازم صوتی و تصویری مشهد، روبه‌روی مجتمع تجاری مهتاب در خیابان سعدی است. پیش از ورود به پاساژ، هماهنگی لازم در مورد آخرین وضعیت این صنف، وضعیت بازار و چگونگی برخورد با متخلفان انجام می‌شود.
از چند روز قبل که پویش «بی‌قیمت نخریم» را همراه با بازرسان اتاق اصناف، سازمان صمت و تعزیرات حکومتی آغاز کردیم، شهروندان زیادی در مورد درج نشدن قیمت کالا با شماره ۱۲۴ و نیز شماره پیامک ۸۰۰۰۱۲۴ تماس گرفته‌اند و دامنه برخی تخلفات را اعلام کرده‌اند. در این راه، روزنامه شهرآرا شماره پیامک ۳۰۰۰۷۲۸۹ را نیز به عنوان پل ارتباطی میان شهروندان و مسئولان در اختیار شهروندان قرار داده است.

فروش مدل‌های مشابه، به جای سفارش اصلی
علی آدینه، بازرس سازمان صمت، می‌گوید که طبق اعلام رئیس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری، در هفته‌های اخیر نمایندگی‌ها تغییر قیمت نداشته‌اند، ازاین‌رو بازار نباید نوسان چندانی داشته باشند. محمد حامدمقدم، بازرس اتاق اصناف مشهد هم به تخلفی در بازار اشاره می‌کند و می‌گوید که چندی است برخی از فروشندگان، لوازم صوتی و تصویری را برای مشتریان به صورت کلی فاکتور می‌کنند و به دلیل کمبود، مدل‌هایی غیر از سفارش خریدار را به او تحویل می‌دهند. از آنجا که در فاکتور فروش نیز به صورت «عمدی» مدل خریداری‌شده ذکر نشده است، خریدار در پیگیری مسئله دچار مشکل می‌شود.

بی‌قیمت‌ها، فقط برای ویترین
بعد از بحث و تبادل نظر در این خصوص، وارد این پاساژ می‌شویم. هر‌چند در شروع بازرسی، بازار ظاهری آرام دارد و ویترین فروشگاه‌ها پر از لوازم صوتی و تصویری است، اما در زمان مراجعه به اولین فروشگاه تصور ما از وضعیت بازار تغییر می‌کند. پرسش بازرس سازمان صمت از علت نصب نکردن قیمت بر روی برخی از کالاها، فرصت را برای درد‌دل کردن مالک فروشگاه فراهم کرده است. او در پاسخ می‌گوید: کالا‌هایی که قیمت ندارند، نمونه‌اند و در انبار موجود نیستند. این فروشنده دلیل این مسئله را کمبود کالا در بازار اعلام می‌کند و می‌گوید که نمایندگی تهران برای مشتری‌های خاص خود لوازم صوتی و تصویری ارسال می‌کند و ما مجبوریم کالا‌های مورد نظر مشتری را از همکار‌ها و حتی شهرستان‌ها تهیه کنیم.
صحبت به اینجا که می‌رسد، دفترش را باز و بعد از تورق چند برگ به نام نیشابور اشاره می‌کند. او که این صفحه را به عنوان شاهد صحبت‌های خود آورده است، می‌گوید که به تازگی ۱۰ درصد بیشتر از ماه‌های گذشته کالا از شهرستان تهیه کرده است تا فروشگاهش خالی نباشد. این فروشنده حضور بازرسان را مغنتم می‌شمارد و با انتقاد از نمایندگی‌های برند‌های خارجی در تهران می‌گوید: آن‌ها فروشندگان شهرستانی را مجبور می‌کنند تا همراه با لوازم صوتی و تصویری، میز تلویزیون هم خریداری کنند، آن هم با قیمت‌هایی گران‌تر از بازار. اگر هم این کار را نکنند، از تحویل لوازم صوتی و تصویری خبری نیست.

درد مشترک کمبود کالا
هرچند بازرس اتاق اصناف با بررسی فاکتور‌های موجود، صحبت‌های این فروشنده را درباره افزایش قیمت‌های خرید تأیید می‌کند، اما تأکید می‌کند که حتی بر روی کالایی که جنبه نمایشی دارد و در انبار موجود نیست هم باید برچسب قیمت نصب شود تا مشتریان دچار اشتباه نشوند. بعد از اتمام بازرسی، وارد فروشگاه برند دیگری می‌شویم و در ابتدای ورود، خالی بودن قسمت‌هایی از فروشگاه توجهمان را به خود جلب می‌کند. این فروشنده نیز از کمبود کالا گله می‌کند و می‌گوید که یخچال ساید و سینمای خانگی برای هر فروشنده‌ای ارسال نمی‌شود.

گرانی خارجی‌ها ۱۵ درصد، داخلی‌ها ۴ درصد
او می‌گوید که فعلا به فروش نمونه‌های موجود خود روی آورده است. بازرس صمت از او درباره تأثیر گرانی بنزین بر قیمت‌ها سؤال می‌کند و فروشنده می‌گوید که از زمان تغییر قیمت بنزین، قیمت لوازم صوتی و تصویری خارجی ۱۰ تا ۱۵ درصد و محصولات داخلی ۴ درصد افزایش یافت است. عمده بهانه گرانی نیز افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل است.
این فروشنده به اقبال از لوازم صوتی و تصویری قاچاق در مشهد هم اشاره‌ای می‌کند و می‌گوید که این روز‌ها برخی از عمده‌فروشان در مشهد لوازم صوتی و تصویری بانه را به قیمت ارزان‌تری به مردم می‌فروشند. با توجه به اینکه هنوز برخی از شهروندان به دنبال برند‌های خارجی هستند، کالا‌های قاچاق تا حدود زیادی بازار را قبضه کرده است. بازرس صمت در مورد انبار فروشندگان کالا‌های قاچاق سؤال می‌کند، سؤالی که با پاسخ «بی‌اطلاعم» مالک فروشگاه همراه می‌شود. او می‌گوید: این افراد از خانه‌ها به عنوان انبار استفاده می‌کنند و کالا را در محلی که مشتری اعلام کرده است تحویل می‌دهند تا هیچ ردی از خود به جا نگذارند. با‌این‌حال او از فردی صحبت می‌کند که در یکی از بازار‌های معروف لوازم صوتی و تصویری مشهد فروشگاه دارد و بخش عمده‌ای از بازار لوازم صوتی و تصویری بانه را در دست دارد. بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف اسم و مشخصات فروشگاه این فرد را می‌گیرند و قرار می‌گذارند که بازرسی بعدی از فروشگاه این فرد باشد تا در صورت محرز شدن توزیع اجناس قاچاق با مالک آن برخورد شود.
در پایان این بازرسی، به واحد‌های فاقد برچسب قیمتی مهلت داده‌می‌شود که ظرف ۴۸ ساعت آینده قیمت‌های لوازم صوتی و تصویری را بر روی کالا‌های خود نصب کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->