سرخط خبرها

آغاز ساخت پردیس تئاتر مشهد | بوستان وفا، میزبان اهالی تئاتر

  • کد خبر: ۱۰۷۴۵
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۲
آغاز ساخت پردیس تئاتر مشهد | بوستان وفا، میزبان اهالی تئاتر
روز پنجشنبه، هفتم آذرماه، با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رزم‌حسینی استاندار، محمدرضا کلائی شهردار، محمدحسین مصحفی سرپرست سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و همچنین جمعی از مسئولان شهری و هنری، عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین مجموعه پردیس تئاتر شهر آغاز شد.
نجمه موسوی کاهانی | شهرآرانیوز - سال‌هاست که اهالی هنر از نبود یک فضای مناسب برای تئاتر شهر گله‌مندند. گله‌ای که بجاست و توقع می‌رود در شهر فرهنگی‌مذهبی مشهد به تئاتر و هنر‌های نمایشی که تأثیر فرهنگی آن بر کسی پوشیده نیست، بیش از این‌ها اهمیت داده شود. گاه‌گاهی که صدای هنرمندان از بی‌توجهی مسئولان به این امر مهم بلند می‌شود، وعده‌هایی داده می‌شود و پس از مدت کوتاهی همه آن وعده و وعید‌ها به باد فراموشی سپرده می‌شود. حتی در مواقعی دیده‌ایم که هنرمندان تئاتر بدون حمایت به فعالیت می‌پردازند، ولی متأسفانه باز از سوی نهاد‌های مختلف به‌آن‌ها بی‌مهری می‌شود؛ اما این‌بار یک حرکت بزرگ فرهنگی در بوستان وفا دل هنرمندان را گرم کرده و انتظار شیرین هفده‌ماهه‌ای را در میان هنرمندان و هنردوستان مشهد به وجود آورده است.


بزرگ‌ترین سالن تئاتر شرق کشور در بوستان وفا


 روز پنجشنبه، هفتم آذرماه، با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا رزم‌حسینی استاندار، محمدرضا کلائی شهردار، محمدحسین مصحفی سرپرست سازمان اجتماعی‌فرهنگی شهرداری و چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر مشهد و همچنین جمعی از مسئولان شهری و هنری، عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین مجموعه پردیس تئاتر شهر آغاز شد. این مجموعه که در بوستان وفا واقع می‌شود، یک سالن اصلی با ظرفیت ۷۰۰ نفر و ۳ سالن فرعی دارد که در مجموع گنجایش ۱۲۰۰ نفر را خواهد داشت. در کنار آن نگارخانه، کتابخانه و مجموعه‌های دیگر فراغتی پیش‌بینی شده است و به گفته مسئولان، طبق برنامه‌ریزی، مقرر شده است بخش اول آن در مدت ۵۲۰ روز (۱۷ ماه) افتتاح گردد.


خرسندی وزیر از توجه به تئاتر در مشهد


به گفته احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، در طراحی و جانمایی مجموعه پردیس تئاتر از زبده‌ترین و برجسته‌ترین طراحان بنام کشوری استفاده شده و هدف از اجرای این پروژه حفظ و صیانت از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری موجود و پرورش استعداد‌های هنرمندان بومی در زمینه هنر‌های نمایشی است.
وزیر مشهدی فرهنگ و ارشاد اسلامی هم با ابراز تأسف از کم‌توجهی به هنر تئاتر، بیان کرد: امروزه جمعیت درخور توجهی از جامعه ایرانی به دلیل کمبود سالن در استفاده از هنر‌های نمایشی محروم‌اند و متأسفانه در حوزه مکان‌های فرهنگی، گرفتار فقر دسترسی هستیم و باید برای جبران این موضوع، اهتمام ویژه‌ای به خرج داد تا در این حوزه شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

سیدعباس صالحی ادامه داد: کلنگ‌زنی به دلیل برخی بدقولی‌ها تجربه خوشی را بجا نگذاشته است، اما مدیریت‌شهری مشهد در چند ماه گذشته نشان داده است که با ایجاد روزشمار در پروژه‌ها و پایان چندین پروژه بزرگ در موعد مقرر، بازهم می‌توان به رخ دادن اتفاقات خوب امیدوار بود.


مدیریت هنری اتفاقات خوب را رقم می‌زند


احداث این مجموعه آغاز شد و ما نیز مانند دیگر علاقه‌مندان و دغدغه‌مندان هنر امیدواریم که مجموعه پردیس تئاتر با همان کم و کیفی که وعده داده شده است، ساخته شود و در اختیار هنرمندان قرار بگیرد. یکی از معضلاتی که گریبان هنر شهر ما را گرفته، جناحی شدن فضای تئاتر است. به گفته یاسر عودی، مدیر پردیس تئاتر مستقل، تا زمانی که مدیریت مجموعه‌های هنری به افراد غیرمتخصص سپرده شود، هنر و هنرمند بلاتکلیف خواهند بود. عودی بیان کرد: احداث فضای هنری با این وسعت برای تمام اهالی هنر اتفاقی خوشایند است، اما در زمان آغاز فعالیت‌های هنری در این مکان، مشخص خواهد شد که تا چه اندازه اهداف هنری تحقق می‌یابد.

مدیر پردیس تئاتر مستقل که بار‌ها از خانه‌به‌دوشی تئاتر گفته است، اظهار کرد: آرزوی ما این است که در هر خیابان مثل زمین‌های بازی یک تماشاخانه وجود داشته باشد؛ اتاق‌هایی هرچند کوچک حتی با ظرفیت ۵۰ نفر تا بچه‌ها به سمت هنر گرایش پیدا کنند. این امر هم به نفع شهر است و هم به نفع هنرمندان شهر.

او که به‌تازگی فضای جدید تئاتر مستقل را برای فعالیت هنرمندان آماده کرده است، گفت: متأسفانه فضایی که تئاتر مستقل در اختیار داشت و متعلق به شهرداری بود، پس از مدتی به ارشاد واگذار شد و با واگذاری محل به انجمن نمایش، تیم هنری ما مجبور به جابه‌جایی شد.

عودی تأکید کرد: این فضای جدید هم اگر یک مدیر هنری و دغدغه‌مند نداشته باشیم، اتفاق خوبی رخ نخواهد داد.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->