دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

سیما و منظر شهری

  • کد خبر: ۱۰۷۷۶۰
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
سیما و منظر شهری
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

ساخت وساز‌های شهری و امور عمرانی آن صرفا در سازه‌های فیزیکی و بی روح خلاصه نمی‌شود. بخش مهمی از آن درقالب جلوه‌های بصری تعریف می‌شود که در منظر عموم قرار دارد و اتفاقا به دلیل اثراتی که بر ذهن و روح آدمی‌ می‌گذارد، اهمیت فراوانی نیز دارد. در ادبیات مدیریت شهری از این مهم به عنوان سیما و «منظر شهری» یاد می‌شود.

منظر شهری شامل گروهی از عوامل طبیعی و مصنوعی است که بر اثر ویژگی‌های طبیعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی یک شهر شکل می‌یابند و قوام می‌یابند. منظر شهری یکی از عوامل کیفیتی و مطلوبیت شهرها، واقعی و عینی است و حاصل مشاهده و درک نشانه‌های متنوع و ملموس شهر اعم از بناها، فضاها، فعالیت ها، صداها، بو‌ها و... هنگام رویارویی شهروندان با کالبد شهر است.

در دانش طراحی شهری، اصطلاح «سیمای شهر» بیشتر معادل «منظر شهر» به کار برده می‌شود که در دو بخش تعریف می‌شود:

اول: منظر عینی شهر: یعنی همه آنچه در سطوح افقی و عمودی شهر رویت پذیر است که شامل درک محیط شهری و بدون هیچ گونه واکنش ذهنی (نظیر عکس برداری ذهن) است. برخی کارشناسان صرف مشاهده آنچه در شهر به چشم می‌آید را، «منظر عینی شهر» نام داده اند.

دوم: منظر ذهنی شهر: بخش دوم (که البته هم زمان با بخش اول و تفکیک ناپذیر از آن است) تصویر نقش بسته از محیط شهری در ذهن، با احساسات و عواطف و افکار ناشی از مشاهده است که آن را به دو بخش «منظر ذهنی شهر» و «منظر ذهنی-ارزیابانه شهر» تقسیم می‌کنند.

باتوجه به صنعتی شدن شهر‌ها و زندگی مکانیکی که شهروندان را درگیر خود کرده است، اهمیت موضوع سیما و منظر شهری و اثراتی که بر ذهن و روح آدمی‌ می‌گذارد، شایان توجه است.

نابسامانی فضا‌های شهری، ریشه در پاسخگو نبودن مناسب به توقعاتی دارد که در طول تاریخ درباره شهر‌ها ایجاد شده است. در سال‌های اخیر زندگی شهری مدرن، عامل بروز بیماری‌های روحی و روانی ناشی از آلودگی‌های روانی و محیطی و افزایش میزان افسردگی و استرس در جوامع شهری شده است.

درکنار این امر هر شهر به اقتضای باور‌ها و علایق شهروندان خود، نیازمند بهره مندی از معماری و فضاسازی شهری مناسب با نیاز‌های بومی است؛ به خصوص در کشور ما به این امر باید بیشتر توجه شود؛ زیرا موضوع معماری ایرانی اسلامی ریشه تاریخی دارد و بسیار هنرمندانه، باشکوه و دارای پیام‌ها و مفاهیم متعالی است؛ موضوع مهمی که از آن غفلت شده است و درحال حاضر بسیاری از شهر‌های کشور در این زمینه دارای نظم، شاکله و ساختار مناسبی نیستند یا دست کم با استاندارد‌ها فاصله زیادی دارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->