نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نگرانی سازمان ملل از تصمیم جدید طالبان برای پوشش زنان افغان

  • کد خبر: ۱۰۷۷۸۲
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
نگرانی سازمان ملل از تصمیم جدید طالبان برای پوشش زنان افغان
در حالی که طالبان رسما خوانش خود را برای پوشش زنان افغان اجباری اعلام کرده‌، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان گفته‌ است این گروه گام‌به‌گام حقوق انسانی زنان را محو می‌کند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم درباره این تصمیم ابراز «نگرانی» کرده‌ است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشری افغانستان، بامداد امروز (یک‌شنبه) در صفحه توییترش نوشت که طالبان با آخرین فرمان در مورد پوشش اجباری صورت، محدودیت‌هایی را بر آموزش، حرکت، اشتغال و زندگی عمومی زنان ایجاد می‌کنند.

ریچارد بنت تأکید کرده که باید عواقبی برای نقض حقوق بشر وجود داشته‌ باشد و زمان آن است که کمیسیون بین‌المللی اقدام کند.

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل هم درباره‎ این تصمیم ابراز نگرانی کرده‌ است.

گوترش صبح امروز در توییترش نوشت: «من از (تصمیم) طالبان مبنی بر این‌که زنان باید صورت خود را در ملأ عام بپوشانند و تنها در مواقع ضروری از خانه خارج شوند، نگران هستم.»

او از طالبان خواسته که به وعده‌های خود به زنان و دختران افغان و تعهدات خویش براساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کنند.

این در حالی است که دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) دستور تازه طالبان در مورد پوشش زنان را موجب «نگرانی عمیق» خوانده و خواستار ملاقات فوری با مقام‌های طالبان به منظور شفاف‌سازی این تصمیم شده‌ است.

یوناما گفته‌ است که «تصمیم امروز طالبان تعامل با جامعه بین‌المللی را دشوارتر می‌کند».

در بیانیه یوناما آمده که «این تصمیم با اطمینان‌های متعدد در مورد احترام و حمایت از حقوق بشر همه افغان‌ها، از جمله حقوق زنان و دختران که توسط نمایندگان طالبان در طول دهه گذشته در بحث‌ها و مذاکرات به جامعه جهانی ارائه شده‌ بود، در تضاد است».

یوناما فوراً خواستار ملاقات با مقامات طالبان شده‌ است تا در مورد وضعیت این تصمیم شفاف‌سازی شود.

نمایندگی سازمان ملل همچنین گفته‌ است که در مورد پیامدهای این فرمان با اعضای جامعه بین‌المللی مشورت خواهد کرد.

این در حالی است وزارت امر به معروف طالبان، روز شنبه با برگزاری یک نشست، رهنمود تازه‌ای را تحت عنوان «حجاب اسلامی» اعلام کرد.

بر اساس این دستورالعمل، زنان مکلف شده‌اند که صورت خود را بپوشانند.

وزارت امر به معروف طالبان گفته‌است که اگر یک زن حجاب را رعایت نکند، بار نخست ولی او توصیه و تنبیه، بار دوم احضار، بار سوم برای سه روز زندانی و دفعه چهارم به دادگاه کشیده خواهد شد.

همچنین در این دستور گفته شده‌ است: زنانی که در ارگان ‌های دولتی کار می‌کنند و حجاب را رعایت نمی‌کنند، اخراج می‌شوند.

این در حالی است که پیش از این، طالبان محدودیت‌های سنگینی را درباره زنان و دختران در مکاتب و دانشگاه‌ها وضع کرده‌اند، از حضور دانش‌آموزان بالای صنف ششم در مکاتب جلوگیری می‌کنند، روزهای درسی دانشگاه را براساس تفکیک جنسیتی دختران و پسران تقسیم‌بندی کرده، در وزارتخانه‌های دولتی «محتسب» گماشته‌اند و به رانندگان دستور داده‌اند که از سوار کردن زنان بی‌حجاب پرهیز کنند.

آن‌ها همچنین سفر زنان تنها را ممنوع قرار داده‌اند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->