سرخط خبرها

از مجموعه ورزشی متفاوت در محله شهید رجایی چه می‌دانید؟

  • کد خبر: ۱۰۷۹۲۷
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷
از مجموعه ورزشی متفاوت در محله شهید رجایی چه می‌دانید؟
یکی از متفاوت‌ترین مجموعه‌های ورزشی خیّرساز مشهد در شهرک شهید رجایی قرار گرفته است.

سحرنیکوعقیده | شهرآرانیوز؛ آدرسی را که داده‌اند می‌گیریم و پیش می‌رویم و به جایی پرت در گوشه‌ای از این شهر می‌رسیم! به جایی در دل بیابان‌های خشک و خالی، کمی دورتر از خانه‌های کوچک حاشیه شهر. ساختمانی بزرگ و آجری‌رنگ به چشممان می‌خورد. اینجا همان سرزمین عجایبی است که قرار است حسابی غافلگیرمان کند. پشت این دیوار‌ها یکی از بزرگ‌ترین، لوکس‌ترین و مجهزترین مجموعه‌های ورزشی شهر ساخته شده است. فضایی که کمتر می‌توان مثل و مانندش را در شهر و به‌ویژه در این نقطه از شهر پیدا کرد!

احمد حاتمی خیّر و سازنده مجتمع ورزشی المهدی (عج) است. کسی که پیش از این هم مدارسی در حاشیه شهر ساخته است. مدارسی مثل مجتمع آموزشی المهدی در نزدیکی همین فضا در محله اروند. مجموعه مدارسی که دارای پیشرفته‌ترین سیستم آموزشی هستند و هزار و ۳۵۰ دانش‌آموز مستعد این منطقه را بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در دل خود پرورش می‌دهند. حالا قرار است پا به دل این مجتمع ورزشی کمتر دیده شده بگذاریم و گشتی در آن بزنیم.

سرزمین عجایب در دل بیابان

سالن چند منظوره ۱۴۰۰ متری

به محض ورود فضایی وسیع پیش چشم‌هایمان سبز می‌شود. سالنی بزرگ پر از اتاقک‌های شیشه‌ای. روح‌ا... دهنوی، مدیریت مجموعه از یکی از این اتاقک‌ها بیرون می‌آید تا با او همراه شویم و به هر چهار طبقه مجتمع سر بزنیم. از سالن ورزش‌های رزمی عبور می‌کنیم و به سالن چند منظوره معروف آن می‌رسیم. ١٤٠٠متر مساحت این سالن است و تمام ورزش‌های توپی در همین جا برگزار می‌شود. فوتسال، والیبال، بسکتبال و... به گوشه گوشه این فضای وسیع که سرک می‌کشیم جزئیات زیادی به چشممان می‌خورد. ابتدای سالن یک جایگاه سن ساخته شده است برای برگزاری همایش‌های مختلف محله، اینجا بهترین ساکشن‌های هواساز تعبیه شده است تا در هر فصلی سالن مطبوع‌ترین هوا را داشته باشد.

فضایی اختصاصی برای بانوان

در طبقه بالاتر چند سالن فانتزی کوچک ساخته شده است، پر از نور و آینه. اینجا سالن یوگا، پیلاتس و ورزش‌های مشابه است که فقط مختص بانوان ساخته شده است. در کنار این سالن‌ها یک اتاق هم هست برای برگزاری جلسات تئوری مربوط به این ورزش‌ها. اما بخش ورزش‌های آبی را شاید بتوان منحصربه‌فردترین ظرفیت مجموعه برای بانوان دانست. این فضای ١٤٠٠متری در طبقه منفی یک مجموعه قرار دارد، آخرین بخشی که قرار است ببینیم.

اینجا پر از فضا‌های تفکیک شده و تخصصی است. استخر کودکان، استخری برای پیاده‌روی و آب‌درمانی، استخر آموزشی و....

فضای سرسبز و زیبای انتهای این سالن که از پشت شیشه‌ها پیداست چیزی است که از همان ابتدا توجهمان را جلب کرده است. اینجا آتریوم مجموعه است. فضایی برای استراحت. سرسبز و زیبا با هوای مطبوع شبیه گلخانه پر از گیاه و دار و درخت.

روح‌ا... دهنوی از جزئیات دیگری می‌گوید که آن‌ها را ندیده‌ایم. در کنار مجموعه اتاقی وجود دارد که روی آن نوشته شده است آزمایشگاه آب. اینجا سختی آب آزمایش می‌شود. نکته متفاوت دیگر نحوه ضدعفونی است. در بیشتر استخر‌ها آب با کلر ضدعفونی می‌شود. اما ثابت شده که کلر ضدعفونی‌کننده ایده‌آلی برای آب استخر نیست. اینجا از نمک طعام استفاده می‌کنند که آسیب کمتری دارد. در سالن تأسیسات این نمک تبدیل به آب ژاول با درصد کم می‌شود.

سرزمین عجایب در دل بیابان

هدفم تأمین نیاز‌های بانوان منطقه بود

با خیّر و سازنده مجموعه که صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم همه چیز از جایی شروع شده که او کمبود فضای ورزشی و تفریحی را دراین محدوده حس کرده است. احمد حاتمی سال ١٣٨٤ مجتمع آموزشی المهدی را در انتهای خیابان اروند می‌سازد. مدرسه‌ای که حالا دختران سخت‌کوش این منطقه با بهترین امکانات ممکن در آن مشغول به تحصیل هستند. پس از آن، اما با گفتگو با اهالی و طبق بازدید‌های خودش کمبود سرانه ورزشی را در منطقه حس می‌کند و تصمیم می‌گیرد در این حوزه هم دست به کار شود.

فروردین سال٩٦ کلنگ ساخت آن به زمین می‌خورد و سه سال بعد این مجتمع در نزدیکی مدرسه المهدی افتتاح می‌شود. احمد حاتمی در آخر هدف اصلی‌اش را از ساخت این مجموعه بیان می‌کند: همیشه در تلاش بودم تا سطح زندگی مردم این محدوده ارتقا پیدا کند. یکی از کمبود‌هایی هم که همیشه متوجه آن بودم کمبود سرانه تفریحی و ورزشی بود. هدف اصلی من دختران دانش‌آموز این منطقه بودند. دخترانی که کمترین سهم را از تفریح و ورزش و خدمات رفاهی دارند.

توافق برای فرهنگ‌سازی

حاتمی از استقبال کم دختران از مجموعه ورزشی می‌گوید. دلیلش را هم‌زمانی تاریخ افتتاح مجموعه با دوران بیماری کرونا می‌داند. محدودیت‌هایی که خانواده و فضای سکونت برای بانوان قائل می‌شوند از دیگر دلایلی است که به گفته او مانع استقبال بانوان از این مجموعه بوده است. معتقد است مدارس باید در زمینه فرهنگ‌سازی بهتر از این عمل کنند و با مجموعه همکاری بیشتری کنند تا دانش‌آموزان دختر بتوانند از این فضا استفاده کنند: سال پیش از کل ظرفیت مجموعه فقط ١٥درصد استفاده شد. امسال با شروع تابستان و طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم این عدد به بیشتر از ٥٠درصد خواهد رسید.

او از توافق‌نامه‌ای می‌گوید که با اداره آموزش و پرورش امضا کرده‌اند و این مجموعه حالا به طور مشترک اداره می‌شود. امیدوار است که این اداره هم قدم مثبتی در این ماجرا بردارد.

سرزمین عجایب در دل بیابان

پرورش استعداد‌های ورزشی

با مدیر مدرسه مجتمع آموزشی المهدی گفتگو می‌کنیم. علی‌نیا از دانش‌آموزان ورزشکار و بااستعداد این مجموعه می‌گوید که توانایی اقتصادی و فضای مناسب برای بروز استعدادهایشان نداشتند، اما حالا با ساخت این مجموعه خیلی از آن‌ها مدال‌آور هم شده‌اند: داخل مجموعه آموزشی ما هنرستان تربیت‌بدنی هم ساخته شده است و دانش‌آموزان این هنرستان فضای مناسبی برای تمرین نداشتند. با ساخت این مجموعه حالا تعداد درخور توجهی از بچه‌ها با هزینه اندک در کلاس‌های مختلف مجموعه ثبت‌نام کرده‌اند.

زنگ ورزش بچه‌ها در این سالن‌های مجهز برگزار می‌شود. مدارس دیگر منطقه هم از این سالن‌ها استفاده می‌کنند. اما امید است که با اطلاع‌رسانی‌های بیشتر، این مجموعه شناخته‌شده‌تر شود تا دختران حاشیه شهر سهم بیشتری از این امکانات ورزشی داشته باشند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->