با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد
سرخط خبرها

خراسان رضوی در سال جاری با ۱۴۶۰ لیتر کسری آب در ثانیه مواجه است

  • کد خبر: ۱۰۷۹۶۰
  • ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۳
خراسان رضوی در سال جاری با ۱۴۶۰ لیتر کسری آب در ثانیه مواجه است
مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی گفت: بارندگی‌های و سیلاب‌های اخیر به تأسیسات ما در ۱۵ شهرستان‌، ۱۰۰ روستا و ۹ شهر خسارت زده و مجموع خسارت سیلاب اخیر به تأسیسات آب‌وفاضلاب استان بیش از ۵۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی گفت: بارندگی‌های و سیلاب‌های اخیر تاسیسات ما را در ۱۵ شهرستان، ۱۰۰ روستا و ۹ شهر دچار دچار خسارت کرده و مجموع خسارت سیلاب اخیر به تأسیسات آب‌وفاضلاب استان بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

سید ابراهیم علوی امروز ۱۹ اردیبهشت ماه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه که با موضوع آب در سیمای تابستان ۱۴۰۱ خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: خراسان رضوی در شرایط اقلیم خشک و بیابانی قرار داد و از نعمت باران‌های مناسب برخوردار نیست. از نگاه آماری در سال آبی جاری که از مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شده حدود ۱۴۵ میلی‌متر بارندگی را شاهد بودیم که این عدد نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته است. همچنین میزان بارندگی‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۱۱۶ میلی‌متر بوده است.

وی افزود: میزان بارندگی‌ها در دوره آماری بلند مدت نیز تا به امروز ۱۸۷میلی‌متر بوده که کاهش ۲۲ درصدی را نسبت به میانگین بلند مدت نشان می‌دهد. امیدواریم روند بارشی مناسبی که در اردیبهشت ماه اتفاق افتاده ادامه‌دار باشد.

مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به تاثیر بارندگی‌های اخیر عنوان کرد: بارندگی‌های و سیلاب‌های اخیر تاسیسات ما را در ۱۵ شهرستان، ۱۰۰ روستا و ۹ شهر دچار دچار خسارت کرده است که خوشبختانه با تلاش همکاران ما در شرکت آبفای خراسان رضوی عمده این خسارت‌ها در ساعات اولیه برطرف و خدمات آبرسانی از سر گرفته شد.

علوی تصریح کرد: بیشترین خسارات در حوزه شهری مربوط به شهر گناباد است. همچنین در حوزه روستایی نیز حدود ۱۸ روستا در شهرستان کلات آسیب دیدند که عمده آن‌ها روستا‌های صعب‌العبور و کوهستانی بودند. در حال حاضر آب آشامیدنی سالم در تمامی شهر‌ها و روستا‌های استان وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: مجموع خسارت سیلاب اخیر به تأسیسات آب‌وفاضلاب استان بالغ بر ۵۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است که در حال پیگیری از طریق مراجع ذی‌ربط برای دریافت مبالغ خسارات هستیم.

مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی گفت: لازم به ذکر است که شرکت آب وفاضلاب خراسان رضوی وظیفه سقایی شهرستان‌های استان به جز مشهد را بر عهده دارد؛ بنابراین در استان با توجه به روستا‌هایی که به تازگی تبدیل به شهر شده‌اند حدود ۹۸ شهر با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر تحت پوشش ۱۰۰ درصدی شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی قرار دارد.

علوی تاکید کرد: جمعیت روستا‌های استان حدود یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر است که این تعداد در ۲۹۳۰ روستا ساکن هستند. همچنین از این تعداد حدود ۲۲۵۴ روستا تحت پوشش شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی قرار دارند؛ بنابراین در مجموع حدود ۹۳ درصد از جمعیت روستایی استان تحت پوشش این شرکت قرار دارند.

وی با اشاره به طول خطوط آبرسانی در استان ادامه داد: از نظر جغرافیایی محدوده تحت خدمات شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی از ۱۵۰ کشور جهان بزرگتر است و طول شبکه آبرسانی استان حدود ۳۰ هزار کیلومتر را شامل می‌شود.

۱۳۳۳ حلقه چاه در اختیار شرکت آبفای خراسان رضوی قرار دارد
مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی عنوان کرد: تعداد حلقه چاه‌های در اختیار این شرکت در حوزه شهری ۴۳۱ حلقه و در حوزه روستایی ۹۰۲ حلقه است؛ بنابراین در مجموع ۱۳۳۳ حلقه چاه در اختیار شرکت آبفای استان قرار دارد. همچنین تعداد ۲۱۱ چشمه و ۷۹ قنات نیز در شهر و روستا‌های استان وجود دارد.
علوی افزود: حجم مخازن ذخیره این شرکت در شهر‌ها ۴۹۷ هزار متر مکعب و در روستا‌ها ۳۰۵ هزار متر مکعب است.

رشد ۴.۵ برابری اعتبارات شرکت آبفا استان در سال آبی جاری
وی درباره میزان اعتبارات اختصاص یافته به استان در سال جاری خاطر نشان کرد: از لحاظ ارتقای اعتبارات در سال آبی ۱۴۰۰ حدود ۴.۵ برابر رشد اعتبارات در سطح استان را شاهد بودیم. جمع کل اعتبارات در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که این رقم در سال ۹۹ حدود ۱۹۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اقدامات این شرکت تاکید کرد: یکی از اقدامات شرکت آبفای خراسان رضوی جهاد آبرسانی به روستا‌های کم برخوردار است. خوشبختانه توانستیم با کمک خیرین استانی در قسمتی از روستا‌های مشکل‌دار اقدامات اجرایی انجام دهیم. در حال حاضر آبرسانی به حدود ۵۰ روستا صورت گرفته و در سال جاری نیز قرار است آبرسانی به ۱۱۴ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان صورت گیرد.

علوی تصریح کرد: همچنین در زمستان سال گذشته نیز قراردادی را با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انعقاد نمودیم که رقم این قرارداد بالغ بر ۵۸۰ میلیارد تومان است. همچنین قرار است در فاز نخست این قرارداد آبرسانی به ۱۲۱ روستا مشکل‌دار در بازه زمانی دوساله صورت گیرد.

آبرسانی به ۴۲۰ روستا در خراسان رضوی

وی ادامه داد: همچنین در لیست تکمیلی این قرارداد تعداد ۳۰۰ روستای دیگر نیز اضافه شد؛ بنابراین در بازه زمانی دوساله آبرسانی به ۴۲۰ روستا صورت خواهد گرفت. در حال حاضر در پنج شهرستان پروژه محرومیت‌زدایی با همت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شده و ادامه دارد.

سهم بارندگی‌های اخیر در تقویت منابع آب زیرزمینی در استان نزدیک به صفر است
مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی درباره وضعیت آبرسانی در تابستان سال جاری گفت: به غیر از شهر زاوین و قوچان که آبرسانی به آن از طریق سد تبارک صورت می‌گیرد، در بقیه نقاط شهری و روستایی استان آب مورد نیاز از طریق چاه‌ها تامین می‌شود. لازم به ذکر است که آب چاه‌ها تاثیر کوتاه مدت و مستقیم از بارندگی‌ها نمی‌گیرد و سهم بارندگی‌های اخیر در تقویت منابع آب زیرزمینی نزدیک به صفر است؛ بنابراین از هم‌استانی‌ها خواهشمندیم در مدیریت مصرف آب دقت نظر داشته و صرفه‌جویی نمایند.

علوی خاطر نشان کرد: در حال حاضر سرانه تامین آب در شهر‌ها و روستا‌های استان به ازای هر نفر ۲۶۲ لیتر آب است. در حالیکه سرانه مصرف در استان ۱۸۳ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز است. همچنین آب شرب روستا‌ها بر اساس شرب و بهداشت افراد تهیه شده و سرانه تامین آب در روستا‌ها ۱۲۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز است.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد میزان مصرف روزانه آب در روستا‌ها به ازای هر نفر ۱۹۹ لیتر در شبانه‌روز است که این عدد از میزان سرانه آب در شهر‌های استان بیشتر است. استفاده از آب شرب برای دام موجب کسری آب در دیگر روستا‌ها خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی تاکید کرد: هم اکنون در خراسان رضوی با ۱۴۶۰ لیتر کسری آب در ثانیه مواجه هستیم. امید است با پروژه‌های تعریف شده در استان این کسری آب تا تابستان جاری برطرف شود.

علوی با اشاره به پروژه‌هایی تعریف شده به منظور کاهش مصرف آب در استان عنوان کرد: برنامه حفر و تجهیز چاه‌ها در ۳۱ شهر، اجرا و بازسازی خطوط انتقال آب در ۳۷ شهر، اصلاح شبکه آبرسانی در ۹ شهر، ساخت مخزن در ۲۵ شهر و بازسازی اصلاح پمپاژ در ۶ شهر از جمله اقدامات شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی است.
۱۶ شهر در شرایط قرمز تامین آب قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم شرایط آبی در استان را با رنگ‌بندی مشخص کنیم حدود ۱۶ شهر در شرایط قرمز تامین آب قرار دارند. این شهر‌ها شامل طرقبه، شاندیز، نیشابور، تربت حدریه، تربت جام، گناباد و... است. همچنین ۱۱ شهر نیز در شرایط نارنجی قرار دارند یعنی میزان مصرف و تولید آب در آن‌ها یکسان است. این شهر‌ها شامل قوچان، کلات، فریمان، چناران و... است.

مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به تاسیسات فاضلاب در استان تصریح کرد: در حال حاضر ۳ روستا و ۷ شهر در استان از جمله سبزوار، نیشابور، طرقبه، شاندیز، تربت حیدریه و... از تأسیسات فاضلاب برخوردار هستند. در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فاضلاب استان به منظور توسعه این تاسیسات هستیم.

علوی تاکید کرد: اولویت آبرسانی به روستا‌های بالای ۲۰ خانوار است. در حال حاضر تعداد ۹۰۰ روستا دچار کمبود آب یا فاقد آب هستند که آبرسانی به ۲۵۰ روستا به صورت دائم و سیار و مابقی دارای شبکه آب هستند و کسری آب آن‌ها به صورت تانکر آبرسانی می‌شود.

۴ درصد از کنتور‌های استان فرسوده هستند
وی افزود: هدر رفت واقعی آب در استان حدود ۲۰ درصد و هدر رفت آب بدون درآمد حدود ۳۱ درصد است. همچنین در حال حاضر حدود ۴ درصد از کنتور‌های استان فرسوده هستند.

طرح انتقال آب از دریای عمان آغاز شده است
مدیر عامل شرکت آب‌و‌فاضلاب خراسان رضوی عنوان کرد: طرح انتقال آب از دریای عمان توسط شرکت اینواسکو صورت می‌گیرد که هم اکنون پروژه آبرسانی از سمت ملک آباد به تربت حیدریه شروع شده است. در نظر داریم بخشی از این انتقال آب را به خراسان رضوی اختصاص دهیم.

علوی درباره انشعابات غیرمجاز در باغ ویلا‌های اطراف مشهد گفت: بیشتر باغ ویلا‌ها در شهرستان‌های طرقبه و شاندیز، گلبهار، چناران و... قرار دارد و فرسوده بودن شبکه‌های داخلی موجب افزایش مصرف در این باغ ویلا‌ها می‌شود. ضمن اینکه حتی اگر تنها ۱۰ درصد از این باغ ویلا‌ها دارای استخر باشند هدر رفت غیر قابل جبران آب را در این باغ‌ها شاهد هستیم.

وی افزود: شرکت آب‌وفاضلاب مشهد به تنهایی توان مقابله با این باغ ویلا‌ها را ندارد و باید از توسعه این باغ‌ها جلوگیری کرد.

وجود ۲۲۹ هزار مشترک فاضلاب در استان

در ادامه محمد سلطانی، معاون خدمات مشترکین و درآمد با اشاره به تعداد مشترکان فاضلاب در استان ادامه داد: در حال حاضر ۲۲۹ هزار مشترک فاضلاب در استان وجود دارد. همچنین حدود ۹۰ درصد مشترکان در حوزه خانگی یا مسکونی و ۱۰ درصد مشترکان غیرخانگی هستند. ضمن اینکه مصرف آب حدود ۶۳ درصد مشترکان خانگی زیر الگوی تعریف شده است. حدود ۶ درصد مشترکان خانگی دوبرابر الگوی تعریف شده مصرف دارند.
وی تصریح کرد: حدود ۷ درصد قبوض به صورت پیامکی و ۹۹ درصد از خدمات به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->