پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران فروش فوق‌العاده سایپا از روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + لینک ثبت‌نام
سرخط خبرها

معمای یارانه‌ها و آینده ما

  • کد خبر: ۱۰۸۱۶۶
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
معمای یارانه‌ها و آینده ما
رضا کربلایی - کارشناس اقتصادی

تردیدی وجود ندارد که نظام حاکم بر توزیع یارانه در ایران ناکارآمد و پرهزینه و کم اثر است، اما مشکل پیش روی دولت این است که کدام مسیر برای هدفمندسازی یارانه‌ها بیشترین اثرگذاری را بر بهبود معیشت مردم و کمترین تنش قیمتی را دارد.

تجربه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح قیمت حامل‌های انرژی نشان داد یک راه این است که یارانه‌ها مستقیم و نقدی به مردم پرداخت شود، اما درنگ در روند اجرای این قانون، بیانگر این واقعیت است که اگر هدفمندی یارانه‌ها به صورت روند و فرایندی مستمر دیده نشود و با تغییر دولت‌ها اصلاحات اقتصادی نوسانی و در آن‌ها تردید شود، نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد.

اکنون که دولت سیزدهم تصمیم گرفته است قانون مصوب مجلس را به صورت کامل اجرا کند، ضروری است چند نکته در تصمیم گیری‌ها به دقت لحاظ شود.

نخست باید افکار عمومی را قانع کرد و صریح و شفاف با مردم صحبت کرد. البته از موازی کاری و پراکنده گویی در انتشار جزئیات برنامه نهایی پیش از آنکه دولت به اجماع و تصمیم نهایی برسد نیز باید خودداری کرد. گفت وگوی مستقیم و صادقانه با مردم می‌تواند سطح مشارکت جامعه با برنامه‌های دولت را افزایش دهد و در این مسیر، ضرورت ایجاب می‌کند که مجلس هم با حفظ استقلال خود و نظارت بر اجرای قانون، با دولت همراه شود.

در فرایند گفتگو البته انتظار می‌رود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و مطالبات مردم لحاظ شود تا همگان مطمئن شوند که اصلاح نظام یارانه‌ها به نفع جامعه است.

دوم اینکه هر سیاست جبرانی یا بازتوزیع یارانه‌ها چه به صورت نقدی و چه غیرنقدی در قالب کالابرگ الکترونیکی باید شفاف و زمان دار باشد و به عنوان برنامه‌ای همیشگی تلقی نشود. از سوی دیگر، بین منابع و مصارف ناشی از اجرای قانون مجلس دست کم درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تعادل برقرار شود تا مبادا کسری بودجه احتمالی باعث استقراض دولت از بانک مرکزی و بانک‌ها و تشدید تورم شود.

سوم اینکه اصلاح نظام یارانه‌ها بدون تردید افزایش نسبی قیمت کالا‌ها و خدمات را به همراه دارد و مهم این است که سازوکار انتخابی دولت به گونه‌ای باشد که اقشار ضعیف و متوسط جامعه فشار کمتری را متحمل شوند و از سوی دیگر، نصیب بیشتری از تغییر ریل یارانه‌ها ببرند.

از این منظر، سیاست‌های حمایتی دولت از دهک‌های مختلف درآمدی نمی‌تواند یکسان باشد، بلکه باید به گونه‌ای باشد که اقشار با درآمد خوب از میزان حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم کمتری بهره‌مند شوند و از سوی دیگر، دهک‌های ضعیف‌تر در حاشیه امن تری قرار گیرند.

تردیدی نیست که ادامه نظام کنونی یارانه‌ها قابل دفاع نیست و اصلاح این وضعیت ممکن است حتی برای دولت هزینه داشته باشد، اما مهم این است که منافع و مصالح ملی را در نظر بگیریم و همگان دولت را برای اجرای کم هزینه‌تر و اثرات مثبت بیشتر قانون همراهی کنیم.

در این صورت، انتظار می‌رود که از تجربه دولت‌های گذشته درس بگیریم و کوشش کنیم کالا‌های یارانه‌ای از مسیر صحیح و غیرتورم زا سر سفره مردم قرار گیرد. این کار شدنی است، هرچند دشوار و پیچیده خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->