قطع ۶۵۰ فقره انشعاب غیر مجاز در طرقبه - شاندیز خراسان رضوی دل پردرد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی از اجرای حداقل‌های قانونی | حداقل‌هایی که با هزینه‌های مسکن و درمان هم‌خوانی ندارد قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بهار سرسبز به بورس بازگشت | جهش ۷۷ هزار واحدی شاخص کل (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) شبکه برق ایران، روسیه و آذربایجان به‌زودی به یکدیگر متصل می‌شود سازمان هواپیمایی: خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است حباب سکه در اولین روز اردیبهشت ماه چقدر است؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) نخستین باشگاه کشاورزی شهری ایران در مشهد چهارساله شد عرضه اموال منقول در نخستین مزایده ۱۴۰۳ اموال تملیکی خراسان رضوی نمایشگاه گل و گیاه، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود افزایش ۳۲ درصدی صادرات خراسان رضوی طی سال گذشته نگاهی به وضعیت ردیف بودجه پروژه‌های آبی مشهد در سال ۱۴۰۳ | ۲۲۷ میلیارد تومان روی کاغذ قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز شنبه (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) خانه در مشهد چند؟ | با کمتر از یک میلیارد تومان هم می‌توانید صاحب‌خانه شوید + جدول (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) آخرین گزارش از وضعیت بازار رهن مسکن در تهران (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حجم مبنای ۳ نماد فرابورسی از فردا (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) برداشته می‌شود رشد صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال اخیر (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) امضای استاندارد ایران جهانی شد توصیه‌های جدید جهادکشاورزی به گندمکاران علت افزایش عجیب قیمت طلا چیست؟ (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست
سرخط خبرها

گزارشی از چهارمین دوره کنفرانس ملی گردشگری اکوتوریسم

  • کد خبر: ۱۰۸۲۱
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷
گزارشی از چهارمین دوره کنفرانس ملی گردشگری اکوتوریسم
چهارمین دوره کنفرانس ملی گردشگری که بر اکوتوریسم، فرهنگ و توسعه گردشگری تمرکز داشت با حضور کلایی شهردار مشهد، مجیدی دبیر کل مجامع آسیایی، دهقانی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه، حجت الاسلام پژمانفر نماینده مجلس و سی تن از سفیران جمهوری اسلامی برگزار شد.
به گزارش شهرآرانیوز؛ در این جلسه فرید جواهرزاده رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اهداف این همایش را ترویج اکوتوریسم و افزایش سطح آگاهی جامعه و ایجاد ارتباط بین کارآفرینان و جامعه علمی، دانست و افزود: حذف گزینه پذیرش دانشجو با آزمون در رشته گردشگری یکی از آسیب هایی است که آینده این صنعت را با خطر مواجه می کند و از سازمان سنجش میخواهیم در این تصمیم خود تجدید نظر کند.
گرایش بی حد و حصر دانشجویان به رشته های تجربی یکی دیگر از آسیبهایی بود که جواهرزاده یادآور شد.
او سپس اکوتوریسم را سفری مسئولانه به طبیعت تعریف کرد و افزود: اکوتوریسم احترام به فرهنگ ها، طبیعت و راه توسعه اقتصادی روستاهاست که بر پایه زیست گیاهی، جانوری و میراث فرهنگی برنامه ریزی می شود.
ثبت جنگلهای هیرکانی و کویر لوت در میراث جهانی اتفاقی مثبت بود که رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران آن را راه حل نجات طبیعت و جلوگیری از تغییر جنگلها دانست.

زنجیره خدمات اکوتوریسم تکمیل شود
محمد رضا کلایی، شهردار مشهد در این همایش با ابراز امیدواری از تکمیل زنجیره اکوتوریسم بیان ۳ نکته را ضروری دانست. او اکوتوریسم را نیاز امروز شهرها دانست و گفت: نفس اکوتوریسم به عنوان یک فرایند که غبار عادت را از ذهن شهروندان می زداید، یک نیاز جدی برای شهر و شهروندان است. شهردار ادامه داد: شهروندان نیاز دارند ساعتی را بیرون از فضای شهر در طبیعت بگذرانند و از آن سو شهرها نیز در قالب فعالیت های مختلف در این صنعت می توانند رشد و اقتصاد خود را تقویت کنند.
او سپس با تاکید بر اینکه ما در مشهد با یک مجموعه شهر مواجهیم توضیح داد: مشهد، طرقبه، شاندیز، چناران، فریمان و حتی نیشابور تنها از نظر تقسیمات خدمات شهری از هم جدا هستند وگرنه همه اینها یک مجموعه در هم تنیده هستند و بدون داشتن تعاملات جدی با یکدیگر توسعه نخواهند یافت. با این توضیح شهردار مشهد ارتفاعات خلج، طرقبه، شاندیز، بینالود و... را ظرفیتی ویژه برای ترویج اکوتوریسم دانست و افزود: بزرگترین ضعف ما در معرفی این ظرفیتها و بازاریابی از مبدا است. او حضور سفیران در این همایش را فرصتی مغتنم برای توفیق در بازاریابی از مبدا دانست.
شهردار مشهد در بیان سومین نکته مهمترین هدف و دستاورد رواج اکوتوریسم را حفظ و نگهداری از طبیعت دانست و ابراز امیدواری کرد این گردهمایی نقطه آغازی برای تکمیل زنجیره خدمات اکوتوریسم باشد.

تنوع بخشی راه حل مقابله با گردشگری انبوه است
محمدرضا مجیدی، دبیر کل مجامع آسیایی تنها راه برون رفت ایران از آسیب های ناشی از اقتصاد تک محصولی نفت را ترویج گردشگری دانست و افزود: البته گردشگری انبوه مد نظر نیست، که سیاست گزاری باید بر تنوع بخشی و معرفی انواع جاذبه های گردشگری در نقاط مختلف ایران باشد تا جوامع محلی نیز از دستاوردهای آن بهره مند شوند.
او سپس با تاکید بر لزوم هماهنگی میان دولت و ملت برای این مهم افزود: برای همراه کردن مردم یک منطقه باید به طراحی و اجرای گردشگری دیپلماسی روی بیاوریم و نقش شهرها و شوراها را پررنگتر کنیم.

باید به زائران مشهد انگیزه بدهیم تا به توس و نیشابور هم بروند
حجت الاسلام پژمانفر، نماینده مرد مشهد و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر توجه ویژه نمایندگان مجلس دهم بر موضوع گردشگری گفت: تشکیل وزارت خانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و افزایش اعتبار بودجه این وزارتخانه از ۳۵۰ میلیارد ریال به هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال نشان می دهد نمایندگان مجلس به موضوع گردشگری و تاثیر آن بر اقتصاد کشور واقف اند و آن را راهی برای بهبود نه تنها وضعیت اقتصادی کشور که تغییر نگاه مردم دنیا نسبت به ایران می دانند. او افزود: گردشگری هیچ گاه تهدید نیست که فرصتی است برای معرفی ایران واقعی در افکار عمومی جهان. این نماینده مجلس سپس با اشاره به ظرفیتهای گردشگری مشهد ادامه داد: من نیز مانند شهردار مشهد تفکیکی بین این شهر و نیشابور و توس قائل نیستم و معتقدم ما باید در میان زائران مشهد انگیزه رفتن به توس و نیشابور را هم ایجاد کنیم.

با طبیعت مهربانتر باشیم
دهقانی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه نیز با ابرطبیعی خواندن ظرفیتهای اکوتوریسم در ایران گفت: احترام به طبیعت هم در اشعار بزرگان ایران مشاهده می شود هم در توصیه های سنت نبوی ما اما متاسفانه ما خلاف فرهنگ ایرانی و دینی خود با طبیعت نامهربانیم. او سپس با ذکر مثالهایی از فرهنگ احترام به طبیعت در میان مردم توکیو و هلند گفت: خوب است که ما از رفتارهای خوب مردم دنیا درس بگیریم و با طبیعت خود مهربانتر باشیم.
این همایش دو روزه دارای ۶ کارگاه تخصصی حوزه‌های مختلف گردشگری و زیارت به زبان فارسی و دو کارگاه به زبان انگلیسی است.
در مراسم آغاز به کار این همایش ۳۰ نفر از سفرای ایران در کشورهای خارجی که شروع کار خود را با تشرف به حرم امام رضا(ع) آغاز می‌کنند حضور داشتند.
 
خبرنگار:شیما سیدی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->