اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

برنامه‌های شهرداری مشهد در ایام بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی

  • کد خبر: ۱۰۸۲۷۵
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
برنامه‌های شهرداری مشهد در ایام بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
معاون فرهنگی هنری سازمان اجتماعی شهرداری برنامه‌های بزرگداشت ابوالقاسم فردوسی را اعلام کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، یوسف اسماعیل‌زاده در نشست مطبوعاتی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزارشد، اظهار کرد: مفاخر ملی، ثروت‌ها و آورده‌هایی که در کشور وجود دارند باید توسط شهروندان پاس داشته شود و نقش رسانه در ضریب دادن به این موضوعات بسیار موثر است و در این زمینه باید اقداماتی بهتری صورت گیرد.

وی افزود: امسال با توجه به مشارکت دستگاه‌های مختلف برنامه‌ها در سه سطح نخبگانی، حماسی برای هنرمندان و مردمی اجرا خواهد شد. به همین منظور شهرداری مشهد اکران و فضاسازی شهری را روی بیلبورد‌ها در نظر گرفته است. همچنین ویدئو مپینگ تهیه کرده که روی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی به نمایش خواهدگذاشت.

معاون فرهنگی هنری سازمان اجتماعی شهرداری ادامه داد: همکنین رویداد فرهنگی هنری ویژه‌ای در این ایام برگزار خواهد شد که هنرمندان مشهد و ملی در آن حضور خواهند داشت. همچنین در این ایام فراخوان ساخت یادمان میدان سپهبد در بلوار شاهنامه را خواهیم داشت.

وی گفت: ساخت کلیپ ویدیو سرود ویژه ابوالقاسم فردوسی با سه گویش افغانستانی، تاجیک و ایران نیز در حال ساخت است. همکنین تئاتر ویژه‌ای با عنوان ماردوش در این ایام در آرامگاه فردوسی هر شب ساعت ۲۰ تا ۲۲ شب اجرا خواهد شد.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: افرادی که قصد دارند در این برنامه‌ها شرکت کنند می‌توانند برای تهیه بلیط از سامانه جهان‌شهر استفاده کنند یا عدد ۸ را به سامانه ۱۰۰۰۱۰۸ ارسال کنند.

تأسیس دبیرخانه هنر حماسی

در ادامه سید جلال قوامی، نماینده حوزه هنری خراسان رضوی، اظهار کرد: از چهارسال پیش تاکنون در حوزه هنری خراسان رضوی یک هسته مرکزی در رابطه با هنر حماسی شکل گرفته که جلسات هم‌اندیشی بسیاری در راستای برنامه‌های آن، برگزار شده است. خروجی آن جلسات، منجر به تأسیس دبیرخانه هنر حماسی شد که در آن به نمود حماسه در شاخه‌های مختلف هنری پرداخته شد.

وی افزود: برگزاری نخستین جایزه ملی داستان حماسی، نخستین رویداد و نماد بیرونی کار‌هایی که در دبیرخانه هنر حماسی انجام شد که فراخوان آن در سال ۱۳۹۷ منتشر و اختتامیه آن در سال ۱۳۹۸ برگزار شد. مهرماه سال گذشته دومین فراخوان جایزه داستان حماسی را منتشر شد. اما متأسفانه سعید تشکری که دبیر علمی این رویداد را بر عهده داشت، را در اواخر بهمن‌ماه از دست دادیم و نبود ایشان سخت و سنگین بود. اما جایزه با دبیری علمی آقای شرفی خروشان به مسیر خود ادامه داد و اکنون کار داوری نهایی آثار انجام شده است.

نماینده حوزه هنری خراسان رضوی ادامه داد: این جایزه در دو بخش داستان نیمه‌بلند و رمان برگزار شد و ۲۵۱ اثر به دبیرخانه رسید که ۱۵۲ اثر آن در بخش داستان نیمه‌بلند و ۹۹ اثر در بخش رمان قرار داشت. این رویدادها، اتفاق مهمی در حوزه داستان کشور به شمار می‌رود، چراکه مبحث جدیدی بوده و پیش از این به صورت حرفه‌ای و متمرکز به داستان و رمان حماسی پرداخته نشده بود. در هر بخش ۸ نامزد نهایی معرفی شدند که از میان آن‌ها در هر بخش سه برگزیده انتخاب خواهد شد و در ۲۶ اردیبهشت‌ماه در آرامگاه فردوسی معرفی خواهند شد.

قوامی اضافه کرد: بخشی از برنامه ۲۶ اردیبهشت‌ماه یادبود و گرامی‌داشت زنده‌یاد سعید تشکری است که برنامه ویژه‌ای برای آن روز تدارک دیده شده است، تا یاد و خاطره او که به ادبیات خراسان و کشور حقی به گردن داشت، را گرامی بداریم. همچنین در آن روز نشان فیروزه هنر انقلاب اسلامی را به منصور انوری، نویسنده چیره‌دست خراسانی اهدا خواهیم کرد.

برنامه‌های نشست‌های رویداد سینما حماسه از ۲۴ تا ۲۶ اردبیهشت ماه اعلام شد

در ادامه سجاد انتظاری، دبیر رویداد سینما و حماسه برنامه‌های نشست‌های رویداد سینما حماسه از ۲۴ تا ۲۶ اردبیهشت ماه را اعلام کرد و گفت: شنبه ۲۴ اردبیهشت ماه نشست داوران بخش مستند با حضور نویسنده برگزار خواهد شد. همچنین کارگاه ژانرحماسی محمد گذر آبادی، کارگاه مستند مهدی زمان پورکیاسری و نشست داوران بخش داستانی با حضور نویسنده نیز اجرا خواهد شد.

وی افزود: یکشنبه ۲۵ اردبیهشت ماه کارگاه مستند هجده هزارپا با حضور کارگردان و داوران اکران می‌شود. همچنین کارگاه ایده تا فیلم‌نامه محمدحسین لطیفی، قسمت دوم ژانر حماسی محمد گذر آبادی، میزانسن در فیلم حماسی احمدرضا درویش و همچنین بخش دوم نشست داوران بخش مستند برگزار می‌شود.

انتظاری اضافه کرد: دوشنبه ۲۶ اردبیهشت ماه کارگاه ساختار و عناصر فیلم کوتاه حماسی محمد شهبا، کارگاه زیباشناشی فیلم کوتاه محمد شهبا، کارگاه مبانی نظری حماسه عامیانه و اعصار سه گانه تطور حماسه در ایران فرزاد قائمی و اختتامیه این مراسم را خواهیم داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->