٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آلودگی هوا جان ۴۴۰۰ نفر را در سال می‌گیرد

  • کد خبر: ۱۰۸۳۱۹
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۴
آلودگی هوا جان ۴۴۰۰ نفر را در سال می‌گیرد
معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه چهار هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور فوت می‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میانگین غلظت ذرات معلق در تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم‌آباد، اراک، کرج و کرمانشاه، ۶ برابر بالاتر از میانگین سازمان جهانی بهداشت است.

بر اساس آخرین نتایج مطالعات کشوری در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱ درصد از روز‌های سال، شاخص کیفیت هوا (صفر تا ۵۰) در محدوده هوای خوب (پاک) (رنگ سبز)، ۳۵.۶۲ درصد از روز‌های سال شاخص کیفیت هوا (۵۱ تا ۱۰۰) در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، ۸.۱۰درصد از روز‌های سال شاخص کیفیت هوا (۱۰۱ تا ۱۵۰) در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (رنگ نارنجی) قرار داشت.

در شهر تهران به طور میانگین مرگ سه‌هزار و ۷۵۱ نفر منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM ۲.۵ در سال ۱۳۹۹ بوده و  نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۵۱.۷ درصد بوده و  این موضوع در شهر‌هایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان و دزفول که با پدیده گرد و غبار درگیر هستند بالاتر از میانگین کشوری است.

نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به ذرات معلق در کشور  ۱۹.۱۱ درصد بوده که این موضوع در شهر‌هایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است.

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده که آلودگی هوای آزاد و داخلی در مناطق شهری و روستایی سالیانه منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در سال می‌شود، به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای باز به دلیل بیماری ایست قلبی و سکته مغزی است. هفت درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد از مرگ و میر به علت بیماری مزمن انسدادی ریوی است.

محسن فرهادی افزود: بسیاری از افرادی که بر اثر تاثیرات مزمن آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند دچار بیمار‌های قلبی و عروقی تنفسی و ریوی هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی کشور که با مسایل آلودگی هوا و گرد و غبار همراه است، آلاینده‌های زیست محیطی ممکن است باعث مرگ آنی افراد نشود، ولی از عمر مفید آن‌ها کاسته می‌شود.

فرهادی تصریح کرد: البته آلاینده‌های محیطی متعدد مانند هوای آلوده و گرد و غبار ارتباط نزدیکی با تغییرات اقلیمی و آب و هوایی در دنیا دارد که در کشور ما نیز اتفاق می‌افتد و این حوادث بسیاری از استان‌ها را درگیر کرده و در آینده‌ای نزدیک اثرات سویی بر سلامت افراد می‌گذارد.

به گفته این مقام مسوول در وزارت بهداشت، همچنین پسماند‌های بیمارستانی نیز جزو آلاینده‌های زیست محیطی محسوب می‌شوند و در طی ۲ سال اخیر با همه گیری بیماری کرونا، حجم پسماند‌های عفونی افزایش یافت و روی محیط اثرات منفی می‌گذارند.

فرهادی افزود: استفاده از ظروف یکبار سه تا چهار برابر حجم پسماند‌های عفونی را در دوران همه گیری کرونا افزایش داده و روی آلاینده‌های زیست محیطی اثر گذاشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آلاینده‌های زیست محیطی طی سال‌های اخیر افزایش یافته و بار ابتلا به بیماری‌ها را افزایش داده، وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط باید توجه‌ها و برنامه‌ها را به سمت برنامه ریزی اصولی برای جلوگیری از افزایش آلاینده زیست محیطی از جمله هوای آلوده، پسماندها، گرد و غبار‌ها و ... سوق دهد و مردم نیز در این زمینه مشارکت اجتماعی داشته باشند.

میزان خسارت‌های وارده به محیط زیست ناشی از مدیریت نادرست پسماند‌ها به دلایل دفن غیر اصولی، عدم تفکیک زباله، اشغال زمین، آلودگی منابع خاک و آب‌های سطحی و زیرزمینی ناشی از نشت و نفوذ شیرابه، تولید گاز‌های گلخانه ای، تخریب سیما و منظر محیط زیست سالانه حدود ۴۴۸ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->