هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود
سرخط خبرها

چگونه اینترنت گران را کمتر مصرف کنیم؟

  • کد خبر: ۱۰۸۳۸۵
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱
چگونه اینترنت گران را کمتر مصرف کنیم؟
این مطلب اینجا روبه‌روی شماست تا با چند ترفند ساده مصرف دیتای موبایلتان را کاهش دهید.

سراج‌الدین شاهرودی | شهرآرانیوز؛ اینترنت این روز‌ها جزء جدانشدنی زندگی هوشمند است؛ زندگی‌ای که نسبت به گذشته راحت‌تر شده است و هر روز که بیدار می‌شویم، اینترنت همراهمان است، تا وقتی که دیتای گوشی را خاموش می‌کنیم و سر به بالین می‌گذاریم.

استفاده به‌عنوان تفریح و سرگرمی را که کنار بگذاریم، وقتی برای رسیدن به یک قرار مهم در هوای بارانی دکمه «عجله دارم» تاکسی اینترنتی را می‌زنیم و پس از چند دقیقه ماشین جلو پایمان آماده است، یا زمانی که به‌جای ساعت‌ها معطلی در صف معاینه فنی خودرو با نوبت اینترنتی سر وقت لازم به مرکز می‌رویم و همان‌جا خودرو معاینه می‌شود، به اهمیت اینترنت در زندگی روزمره پی می‌بریم.

این دوست و همراه این روز‌های زندگی دیجیتال مثل همه اقلام دیگر گران شده است. بسته‌های به‌صرفه برای مشتریان غیرقانونی تلقی شده و حذف شدند.

بسته‌های موجود هم گران‌تر از قبل فروخته می‌شوند. شاید با وضعیت کنونی، صرفه‌جویی در مصرف اینترنت بیش از پیش اهمیت پیدا کند و این مطلب اینجا روبه‌روی شماست تا با چند ترفند ساده مصرف دیتای موبایلتان را کاهش دهید.

ناگفته نماند که بهره‌گیری از اینترنت شبکه وایرلس یا وای‌فای صرفه اقتصادی بیشتری دارد، اما از آنجا که ممکن است دسترسی به این شبکه‌ها به‌راحتی امکان‌پذیر نباشد، به‌اجبار باید از اینترنت گوشی استفاده کنید.

۱. خاموش کردن دیتای گوشی

ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین کار برای کاهش مصرف اینترنت گوشی، خاموش‌کردن دیتا یا داده آن در مواقعی است که به اینترنت نیازی ندارید.

زیرا در ظاهر گوشی از اینترنت استفاده نمی‌کند، اما همواره برنامه‌هایی وجود دارند که در پس‌زمینه در حال به‌روزرسانی و مصرف نت شما هستند. ضمنا این کار در کاهش مصرف باتری گوشی نیز مؤثر خواهد بود.

۲. کنترل مصرف دیتا

ابتدا باید بدانید که کدام برنامه گوشی همراه شما حجم بیشتری از اینترنت را مصرف می‌کند. برای دیدن میزان مصرف دیتای گوشی به قسمت تنظیمات بروید، سپس گزینه «Wireless & Network» را انتخاب و روی «Data usage» کلیک کنید.

در ادامه خواهید دید که کدام برنامه‌ها و هر یک به چه میزان اینترنت را مصرف می‌کنند. در این قسمت می‌توان تاریخ استفاده از اینترنت گوشی یا داده در تاریخ‌های خاص را مشخص کرد و دید که در آن تاریخ‌ها هر یک از برنامه‌های گوشی شما چه مقدار نت را مصرف کرده است.

۳. غیرفعال کردن نوتیفیکیشن برنامه‌ها

برای انجام این کار به تنظیمات برنامه مدنظر بروید و نوتیفیکیشن آن را غیرفعال کنید. در تصویر زیر بخش «Notification and sounds» برنامه تلگرام را مشاهده می‌کنید که می‌توان در آن نوتیفیکیشن پیام، گروه و کانال‌ها را فعال یا غیرفعال کرد.

۴. کنترل دانلود برنامه‌ها

در برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی، می‌توان با رفتن به قسمت تنظیمات و انتخاب گزینه «Data and storage usage» تعیین کرد که هنگام فعال‌بودن اینترنت گوشی، چه رسانه‌هایی دانلود شوند و چه برنامه‌هایی دانلود نشوند. برای مثال، در نرم‌افزار واتس‌اپ می‌توان تعیین کرد است که فقط عکس‌ها هنگام اتصال به اینترنت به‌صورت خودکار دانلود شوند.

۵. بهره‌گیری از مرورگر کم مصرف

چنانچه از مرورگر گوشی بیشتر استفاده می‌کنید، بهتر است یک مرورگر اینترنت کم‌مصرف روی گوشی‌تان نصب کنید تا به میزان درخور توجهی در مصرف اینترنت صرفه‌جویی کنید. به‌طور مثال، مرورگر «Brave Browser» کم‌مصرف است و تبلیغات اضافی را نشان نمی‌دهد، یا مرورگر «opera» برای اندروید دارای گزینه‌ای است که از راه آن می‌توان ویدئو‌های اینترنتی را فشرده‌سازی کرد تا هنگام تماشای برخط ویدئو‌های اینترنتی، مصرف نت کاهش یابد.

البته مرورگر‌های مختلف دیگری مانند «UC Browser Mini» و «Flynx» در گوگل‌پلی‌استور وجود دارد که در مصرف نت گوشی صرفه‌جویی می‌کنند.

۶. غیر فعال کردن به‌روزرسانی برنامه‌ها

با استفاده از این ترفند مشخص می‌کنید برنامه‌ها فقط هنگامی که به وای‌فای متصل هستید، به‌صورت خودکار به‌روزرسانی شوند. برای انجام این کار به تنظیمات گوگل‌پلی بروید. با بازکردن منوی سمت چپ، گزینه «Auto-update app» را انتخاب و در صفحه نمایان‌شده، به‌روزرسانی خودکار برنامه‌ها را غیرفعال کنید.

۷. فشرده‌سازی صفحات وب از راه مرورگر کروم

اگر مرورگر استفاده‌شده در گوشی شما، مرورگر کروم است، با رفتن به بخش تنظیمات آن و کلیک روی گزینه «Data saver» و فعال‌کردن آن، مرورگر کروم صفحات مدنظر وب را فشرده می‌کند و حجم آن‌ها را کاهش می‌دهد.

به‌طور کلی، اگر مرورگر اندروید شما «chrome» باشد، مطمئن شوید که قابلیت صرفه‌جویی داده در آن فعال است، یعنی گزینه «Data saver» روی حالت «on» قرار داشته باشد. با این کار، مصرف نت گوشی حدود یک‌سوم خواهد شد. البته فشرده‌سازی صفحات وب از راه کروم موجب می‌شود با سرعت کمتری لود شوند.

۸. محدودکردن مصرف دیتا در پس‌زمینه

اگر از برنامه‌هایی در گوشی استفاده می‌کنید که مصرف شدید دیتا را موجب می‌شوند، کمترین کار این است که مصرف دیتا را هنگامی‌که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند (به‌عبارتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید) محدود سازید. برای این کار به قسمت تنظیمات بروید و با انتخاب گزینه «Data usage» فهرستی از برنامه‌ها و میزان استفاده هر یک نمایش داده می‌شود.

با کلیک‌کردن روی هر برنامه می‌توان مقدار مصرف نت گوشی را در فورگراند و بک‌گراند دید. در ادامه، در پایین صفحه هنگامی که گزینه «restrict app background data» را انتخاب کنید، می‌توانید مصرف نت گوشی‌تان را کنترل کنید. با انجام این کار در مواقعی که نت یا داده گوشی فعال باشد، برنامه در پس‌زمینه، داده تلفن همراه را مصرف نمی‌کند. در ضمن، می‌توانید مشخص کنید با حجم مشخصی از دیتا اتصال اینترنت شما قطع شود.

۹. محدودکردن مصرف نت اینستاگرام

یکی از برنامه‌های پراستفاده که حجم زیادی از دیتای گوشی همراه را به خود اختصاص می‌دهد، اینستاگرام است. اما با چند مرحله ساده می‌توان مصرف اینترنت آن را محدود کرد. برای محدودکردن مصرف اینترنت اینستاگرام، به صفحه پروفایلتان بروید، قسمت تنظیمات را لمس کنید، گزینه «account» را انتخاب و در صفحه بازشده روی «cellular Data use» کلیک کنید.

سپس گزینه «use less data» را غیرفعال کنید. با انجام این کار، موقع اتصال به اینترنت ویدئو‌ها به‌صورت خودکار اجرا نخواهند شد و مصرف داده گوشی کاهش می‌یابد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->