آدرس محل‌های برگزاری احیای شب‌های قدر در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| سیاه پوش شدن حرم مطهر رضوی همزمان با ایام شهادت امیرالمومنین(ع) اعمال شب ۱۹ ماه مبارک رمضان + ادعیه و نماز میزبانی ۴۰ هزار خادم رضوی از عزاداران علوی در شب‌های قدر اعزام ۳۵۰۰ مبلغ به مساجد و تکایا در خراسان رضوی ویژه شب‌های قدر خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد ویدئو | ضیافتی امام رضایی در کنار خادمان امنیت مردم ویدئو | حضور تولیت آستان قدس رضوی در جمع روزه‌اولی‌ها مراسم شب‌های قدر ویژه ناشنوایان و کم شنوایان در حرم مطهر رضوی جزئیات مراسم احیا شب نوزدهم ماه رمضان در حرم مطهر رضوی ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره رضوی ارسال شد توزیع غذای گرم افطاری در حاشیه شهر مشهد توسط آستان قدس رضوی پرداخت زکات در سال ۱۴۰۲، ۲۵ درصد رشد داشت. جانباز ۷۰ درصد دفاع مقدس به یاران شهیدش پیوست  زائران حرم امام رضا (ع) در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) میهمان بزرگترین سفره اکرام رضوی شدند
سرخط خبرها

گنجینه عظیم آثار مکتوب آستان قدس با ظرفیت یکصد میلیون منبع افتتاح شد

  • کد خبر: ۱۰۸۴۵۸
  • ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۴
گنجینه عظیم آثار مکتوب آستان قدس با ظرفیت یکصد میلیون منبع افتتاح شد
گنجینه عظیم آثار مکتوب آستان قدس رضوی با ۹۰۰۰ مترمربع وسعت در حرم مطهر امام رضا(ع) و باحضور رییس دفتر مقام معظم رهبری، افتتاح شد. این فضا برای نیم قرن امکان ذخیره میراث فرهنگی کشور را دارد.

به گزارش شهرآرانیوز - مراسم افتتاح این گنجینه عصر امروز با حضور آیت الله محمدی گلپایگانی؛ رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله سید احمد علم الهدی؛ نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی؛ تولیت آستان قدس رضوی، یعقوبعلی نظری استاندار خراسان رضوی، و همچنین آیت الله اشرفی شاهرودی، آیت الله سیدان، آیت الله مرتضوی جمعی از مدیران شهری، مسئولان کشوری و لشگری، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد.

گنجینه عظیم آثار مکتوب آستان قدس با ظرفیت یکصد میلیون منبع افتتاح شد

فضایی برای نیم قرن ذخیره میراث فرهنگی کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ابتدای این مراسم، با بیان اینکه آستان قدس رضوی به عنوان بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام نماد عینی و عملی ثمرات انقلاب اسلامی است؛ گفت: در کنار توجه به زیر ساخت‌ها و رویکرد‌های اجتماعی، مهمترین ماموریت و رسالت آستان قدس رضوی پرداختن به امور فرهنگی و علمی است.

حجت الاسلام حسینی، تاسیس مدرسه عالی فقاهت، احداث ساختمان جدید موزه، ساختمان جدید کتابخانه گوهرشاد و مخازن جدید این سازمان به وسعت ۹ هزار متر مربع را محقق شدن رسالت این سازمان در رویکرد‌های اجتماعی و زیر ساختی عنوان کرد.

وی همچنین این خزانه را بزرگترین فضای ایجاد شده در کشور برای صیانت از میراث فرهنگی عنوان کرد و افزود: براساس برآورد کارشناسان ظرفیت ذخیره‌سازی تا یکصد میلیون منبع اطلاعاتی و منابع چاپی اعم از آرشیو مطبوعات، اسناد، نسخ خطی و چاپ سنگی، منابع چاپی و موزه‌ای را تا ۵۰ سال آینده خواهد داشت.

حسینی با بیان اینکه ما در مقابل خطاب‌های فرهنگی مقام معظم رهبری خود را مسئول می‌دانیم، گفت: گردآوری، سازماندهی و جذب آثار فرهنگی-علمی و قراردادن آن‌ها در اختیار پژوهشگران از جمله اهداف و وظایف سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی است که در راستای منویات ایشان صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با افزایش بی‌رویه منابع که از طریق خریداری و یا اهدا جذب سازمان شد، ایجاد مخازن جدید با ظرفیت نامحدود در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسینی، با اشاره به مخاطب ۴۰ میلیونی این کتابخانه از ۱۲۷ کشور، اظهارکرد: این مجموعه غنی فرهنگی با ۱۷۶ هزار نسخه خطی و چاپ سنگی و ۲۳ هزار نسخه قرآنی می‌تواند مرجع علمی قرآن پژوهی در کشور باشد.

گنجینه عظیم آثار مکتوب آستان قدس با ظرفیت یکصد میلیون منبع افتتاح شد

خزانه‌ای به وسعت ۹ هزار متر مربع

مخازن جدید میراث مکتوب آستان قدس رضوی در زمینی به وسعت ۳ هزار و ۱۵۰ متر مربع و زیربنای ۹ هزار متر مربع در سه طبقه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ساخته شده و هر کدام از طبقات این خزانه که از ۳ بلوک تشکیل یافته برای ذخیره‌سازی و آرشیو اسناد، مطبوعات، میکروفیلم‌ها، نسخ خطی، منابع چاپی و دیگر منابع اطلاعاتی پیش‌بینی شده است.

استفاده از به‌روزترین امکانات و پیشرفته‌ترین تجهیزات تهویه و هواسازی، اعلام و اطفای حریق اتوماتیک، نورآرایی استاندارد، فیلتراسیون مناسب برای جلوگیری از ورود آلودگی، سیستم امنیتی مخازن، سیستم انتقال کتاب و قفسه‌های ریلی و ثابت استاندارد از دیگر امکانات این مخازن به شمار می‌رود.

حفظ و نگهداری میراث مکتوب به یادگار مانده از پیشینیان، گسترش و غنای مجموعه‌ها و منابع مختلف، از جمله اهدافی است که از ساخت این مخازن دنبال می‌شود.

منبع: آستان نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->