اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم
سرخط خبرها

تقوا اگر باشد، به بن بست نمی‌رسیم

  • کد خبر: ۱۰۸۵۴۸
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
تقوا اگر باشد، به بن بست نمی‌رسیم
حجت‌الاسلام والمسلمین غفارفام - استاد حوزه علمیه خراسان

با رعایت بعضی از کار‌ها زندگی فرد معنا پیدا می‌کند. یکی از این امور رعایت تقواست که رأس و منشأ همه برنامه‌هاست. انجام واجب‌ها و پرهیز از حرام‌ها کمترین کاری است که از هر کسی انتظار می‌رود.

کسی که تقوا داشته باشد در بن‌بست نمی‌ماند و خدای متعال و امامان معصوم (ع) او را از مشکل خارج می‌کنند. البته در‌های بسته نیز تعریفی دارد. بعضی وقت‌ها انسان پشت در‌های اقتصادی گیر می‌کند، اما خداوند از جایی که فرد به ذهنش نمی‌رسد، روزی او را می‌رساند.

برای نمونه، گذران زندگی در روز‌های شیوع کرونا برای برخی افراد سخت‌تر شده بود، ولی رزق و روزی آن‌ها از راهی دیگر به دست می‌آمد.

پس حواسمان باشد وقتی انسان خودش را برای خدا وقف کند، حق تعالی نیز به او کمک می‌کند.
از سوی دیگر، همان‌طور که حق تعالی در آیه ۹۶ سوره مریم می‌فرماید: آنان که به خدا ایمان آوردند و نیکوکار شدند، خدای رحمان آن‌ها را [در نظر خلق و حق]محبوب می‌کند، کسی که تقوا دارد، محبوب خدا، فرشتگان و خوبان عالم می‌شود و این مسئله از برکات تقواست.

«ادب» ادای بهترین شکل اخلاق است

نکته دیگر در رعایت ادب است. با خود بگوییم کسی ضعفی دارد که در ظاهر می‌بینیم، اما ما ضعف دیگری داریم که پنهان است. یعنی هر وقت از خانه خارج شدیم، هر کسی را که دیدیم، بگوییم از ما بهتر است. حتی اگر کسی را بد دیدیم، با خود تصور کنیم شاید بدی هایش در ظاهر است، ولی باطن خوبی دارد در حالی که بدی و خوبی من ممکن است حالت عکس او را داشته باشد. این نکته مهم است که وقتی هر کسی را از خود بهتر بدانیم، دیگر هیچ اختلاف و دعوایی با هم نخواهیم داشت.

البته خلق و اخلاق با ادب تفاوت دارد. اخلاق خوب و اخلاق بد داریم، اما ادب به این دو صفت تقسیم نمی‌شود بلکه ادب، زیبایی‌های اخلاق است. یعنی اگر اخلاق به بهترین صورت ادا شود، ادب است.

تکبرممنوع!

ادامه ادب داشتن این است که انسان دو گناه بزرگ «عجب» یعنی خودپسندی و «تکبر» به معنی خودبرتر بینی در مقایسه با دیگری را نداشته باشد. این دو ویژگی هم به تربیت زیادی نیاز دارد.

به یاد داشته باشیم که این خود را بالاتر از دیگران دیدن، جلو رشد و پیشرفت انسان را می‌گیرد، زیرا به هرکسی هر سرمایه و هرچه داده‌اند به علت اخلاق خوبش بوده است. این نکته همان مسئله‌ای است که امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید: خدای سبحان چیزی از خیر دنیا و آخرت را به بنده‌ای نداد، مگر برای اخلاق خوش و نیت پاک او.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->