کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گرانی به افزایش تعرفه غذا و خوابگاه دانشگاه‌ هم می رسد؟

  • کد خبر: ۱۰۸۶۴۲
  • ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
گرانی به افزایش تعرفه غذا و خوابگاه دانشگاه‌ هم می رسد؟
وزیر علوم گفت: افزایش قیمت‌ها در اثر یک جراحی اقتصادی حاصل شده که در دانشگاه‌ها نیز تبعاتی خواهد داشت، اما با کمک دولت تصمیمی بر افزایش تعرفه‌ها، غذا و خوابگاه نخواهیم داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدعلی زلفی‌گل امروز ۲۴ اردیبهشت در ادامه سفر خود به مشهد، در نشست خبری در محل پارک علم و فناوری خراسان درباره اینکه سیاست آموزش عالی کاهش تعداد دانشجو است یا افزایش آن، اظهار کرد: دانشگاه‌ها در نظام جمهوری اسلامی استقلال دارند، خودشان به بلوغ رسیدند و تعیین ظرفیت را دانشگاه‌ها خودشان مشخص می‌کنند.

وی افزود: البته برای ایجاد رشته‌های جدید و تاسیس دانشکده‌های جدید وزارت علوم، استاندارد‌هایی دارد که هر دانشگاهی با رعایت این استاندارد‌ها می‌تواند دانشجو جذب کند. دانشگاه‌های بزرگ به درجه‌ای رسیدند که خودشان برای میزان جذب دانشجو تصمیم می‌گیرند. ملاک هم داشتن استاندارد‌های آموزشی، سرانه رفاهی، خوابگاهی و ورزشی است.

تعرفه‌های غذا و خوابگاه دانشگاه‌ها افزایش نخواهد یافت

وی همچنین با توجه به ایرادات مقام معظم رهبری مبنی بر تعدد کتب درسی در مقاطع تحصیلی، چه تغییراتی در کتاب‌های درسی دانشگاهی باید ایجاد شود، گفت: بخش قابل توجهی از محتوای دانشگاه‌ها کتاب‌های لاتین است. نخستین کاری که در بدو ورود به وزارت علوم انجام دادیم، واگذاری طرح شیوه‌نامه تالیف کتب درسی در دانشگاه‌ها به موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی بود که از آن موسسه درخواست داشتیم در قالب یک طرح پژوهشی مطالعات مالی و فراملی انجام دهد تا کتاب تالیفی بومی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. البته کتاب تالیفی بومی باید بسته فرهنگی و هویت‌سازی داشته باشد تا دانشمندانی که در یک موضوع خاص در ابعاد ملی و فراملی صاحب نظر هستند، در حین تدریس عکس و زندگی‌نامه آنان لحاظ شود.

زلفی‌گل در خصوص وضع آموزشی خراسان رضوی افزود: خوشبختانه خراسان رضوی به لحاظ تعدد مراکز دانشگاهی و نوع رشته‌هایی که در آن دائر است وضع خوبی دارد و جزو استان‌های پیشرو در کشور محسوب می‌شود، البته نقش وجود حرم امام رضا (ع) در این منطقه باید به طور ویژه لحاظ شود. سعی داریم آمایش آموزش عالی در قسمت‌هایی که باعث ارتقای کیفیت آموزش عالی می‌شود را در اولویت قرار دهیم. اینکه بخواهیم دانشگاه‌ها را محدود و یا حذف کنیم در دستور کار قرار ندارد. در پارک‌های علم و فناوری نیز محدودیتی قائل نیستیم؛ هر پارکی که تولیدی داشته باشد که مورد نیاز کشور باشد قطعا حمایت خواهد شد.

احداث پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران

وی ادامه داد: با برخی از کشور‌های همسایه درباره دیپلماسی علمی و فناوری مذاکراتی داشته‌ایم که مقرر شد پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران را با هزار هکتار در استان تهران احداث کنیم.

وزیر علوم در باره حمایت از دانشجویان مناطق محروم گفت: امسال ۲۰ درصد پذیرش دانشجویان پزشکی افزایش پیدا کرد که این میزان را به مناطق محروم اختصاص داده‌ایم. دانشگاه‌هایی که در مناطق محروم قرار دارند مورد توجه ویژه قرار خواهند گرفت. همچنین برای رشد آنان شرایطی ایجاد خواهیم کرد تا استقلال بیشتری داشته باشند.

زلفی‌گل با اشاره به استخدام اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی گفت: پیشنهاداتی را به اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی برای نوع جدیدی از استخدام اعضای هیات علمی داده‌ایم. در تلاشیم نوع جدیدی از به کارگیری به گونه‌ای باشد که در دادن مجوز رشته‌ها به آن‌ها کمک کند تا توسعه پیدا کنند.

منبع: صداوسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->