پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

تنور داغ تقاضا در بازار نان مشهد

  • کد خبر: ۱۰۸۷۰۴
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
  • ۱
تنور داغ تقاضا در بازار نان مشهد
فرماندار مشهد بر برخورد قانونی با نانوایی‌های متخلف تأکید کرد.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ «یکی باید مردم را آرام کند.» شاطر یکی از نانوایی‌های خیابان توحید این جمله را با لحنی گلایه آمیز می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در این چندروزه گاهی صف تا ۳۰ یا ۴۰ نفر هم رسیده است. مردم آن قدر نگران هستند که انگار می‌خواهد قحطی بیاید و گاهی باهم درگیر می‌شوند. با اینکه مقدار آردی که به نانوایی ما و حتی همکارانمان می‌دهند هیچ تغییری نکرده است، وقتی نیم ساعت قبل از ساعت پخت، جلوی در نانوایی صف می‌بندند و هرکدام بیشتر از ۲۰ نان می‌خواهند، معلوم است که به افراد کمتری نان می‌رسد.»
این گلایه نانوایی‌ها از مردم، یک روی سکه التهاب بازار نان است و روی دیگر این سکه، تخلف نانوایانی است که بر تنور این التهاب می‌دمند.

به گفته نانوایان، برخی افراد بیش از نیاز خود نان می‌خواهند و خرید بیش از اندازه آن‌ها باعث می‌شود به عده‌ای نان نرسد و التهاب همچنان در صف‌های نانوایی مشاهده شود؛ البته در این میان هستند نانوایی‌هایی که با کم فروشی، گران فروشی، انباشت آرد و فروش آن به قیمت بیشتر در دسته کم فروشان و متخلفان جای می‌گیرند که فرماندار با آغاز طرح برکت ۲ حسابی برای آن‌ها خط ونشان کشیده است.

جراحی‌های اقتصادی دولت از هدفمندسازی یارانه‌ها تا اصلاح قیمت‌ها از یک سو و خبر افزایش قیمت آرد صنف و صنعت و به دنبال آن گرانی ماکارونی و محصولات آردبر به غیر از نان ازسوی دیگر، مردم را نگران کرده و این نگرانی خودش را در مراجعه بیش از حد معمول به فروشگاه‌ها و افزایش تقاضا برای اقلام اساسی نشان داده است. حالا چندروزی می‌شود که این موضوع به صف‌های نانوایی رسیده است.

سهمیه آرد نانوایی‌ها تغییری نکرده است

«با اطمینان می‌گویم به هیچ عنوان، سهمیه آرد نانوایی‌ها تغییری نکرده است و هیچ افزایش قیمتی برای مصرف کننده در کار نیست و نخواهد بود.» رئیس اتحادیه نانوایان مشهد سه بار دیگر هم بر عبارت «به هیچ عنوان» تاکید می‌کند و ادامه می‌دهد: نه تعداد نانوایی‌ها کم شده و نه جمعیت مردم مشهد افزایش یافته است، اما نگرانی مردم باعث ایجاد التهاب در صف نانوایی‌ها شده است.

مصطفی کشتگر می‌افزاید: ما تخلفات نانوایی‌ها را به طور جدی رسیدگی و با آن برخورد می‌کنیم، اما از مردم خواهش می‌کنیم که تقاضا‌های بیش از نیاز خود را کاهش دهند. این موضوع هم باعث درگیری در نانوایی‌ها شده است و هم همکاران من نمی‌توانند جوابگوی این میزان تقاضا باشند.
او می‌گوید: نانوایی‌ها مجبورند به دلیل تقاضای زیاد و گاهی کاذب، بیشتر از سهمیه روزانه خود پخت کنند که این موضوع به کمبود در روز‌های آخر ماه منجر می‌شود.
به گفته رئیس اتحادیه نانوایان مشهد، امروز سامانه آرد نانوایی‌ها شارژ می‌شود و مردم و نانوایان نگران نباشند.

پوریا کوچک زاده، صاحب یک نانوایی در خیابان قرنی، حرف همکارانش را تایید می‌کند و به شهرآرا می‌گوید: سهمیه ما ۱۰ کیسه آرد در روز است که در این مدت نه در تهیه آن مشکلی داشته ایم و نه مقدار آن کاهش یافته است. حتی از امروز (شنبه) قرار است ساعت کاری ما از ۶ صبح تا ۱۲ شب باشد و ۲۰ کیسه آرد اضافه دریافت کنیم تا در پنج روز آینده با پخت بیشتر نان، کمی از التهاب و نگرانی مردم کاسته شود.

التهاب ادامه دار بازار نان

هرچند مسئولان می‌گویند که سیلو‌های گندم پر است، همچنین در قیمت آرد نانوایی‌ها تغییری رخ نداده است و اصلا قرار نیست نان گران شود، بازهم تا لحظه تهیه این گزارش، از التهاب صف‌های نانوایی کاسته نشده است.

شاهد این ادعا، وضعیت نانوایی‌ها در نقاط مختلف شهر است. به گفته یکی از شهروندان منطقه قاسم آباد، چندروزی است که نانوایی‌های محله امامیه و شریعتی یا آن قدر شلوغ است که خیلی‌ها از ایستادن در صف منصرف می‌شوند یا نان ندارند و به ظهرنرسیده، پشت شیشه کاغذی می‌زنند که نان تمام شده است.

یکی از مخاطبان روزنامه شهرآرا نیز با ارسال چند فیلم از منطقه الهیه می‌گوید: «ساعت ۱۰ صبح به سه نانوایی رفتم؛ یکی دولتی و دوتای دیگر آزادپز، همه می‌گفتند نان نداریم. فقط یک نانوایی باز بود که آن هم نان سبوسدار جو با اندازه‌ای کوچک را ۱۰ هزار تومان می‌فروخت. در الهیه فقط همین نان را پیدا کردیم.»
مشاهده شهروندان دیگر از خیابان‌های دانشجو، معلم و صارمی تا ابوطالب، خواجه ربیع، راه آهن، کاشانی، توحید و... نیز همین است؛ نانوایی‌ها یا شلوغ است یا تعطیل.

خط ونشان فرماندار برای نانوایان متخلف

مهروموم، لغو پروانه خبازی، همچنین جایگزینی یک واحد نانوایی سیار در همان محل با استفاده از گاز و آب نانوایی متخلف، گوشه‌ای از جرایمی است که فرماندار مشهد دیروز در نشست آغازبه کار طرح نظارتی برکت۲ در برخورد با نانوایی‌های متخلف به آن‌ها اشاره کرد و گفت: با تخلفاتی مانند بستن خودسرانه نانوایی، کاهش ساعت کار شاطر‌ها و به دنبال آن کاهش پخت ذخیره آرد، گران فروشی و... برخورد خواهد شد. همچنین استفاده از کنجد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و بازرسان درصورت مشاهده این موضوع، باید تا فروش همه نان‌ها با قیمت نان معمولی در محل بمانند.

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان مشهد نیز در این مراسم گفت: باتوجه به موفقیت طرح برکت یک به منظور پایش نانوایی‌های مشهد، مرحله دوم طرح از ۲۱اردیبهشت اجرا شد.
به گفته محمد میری دیسفانی، در این طرح ۴۵بازرس در قالب ۱۵گروه سه نفره متشکل از بازرسان صمت، اتاق اصناف، بازرسان اداره نظارت و بازرسی جهادکشاورزی و بسیج، روزانه نانوایی‌ها را بازرسی و ارزیابی می‌کنند.
همچنین با آغاز این طرح، فرماندار مشهد در برنامه‌ای جداگانه با ۱۰۰تیم بازرسی روزانه نانوایی‌ها دیدار کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
0
0
تقاضا کاذب نیست مصرف ماکارانی و رشته اش و رشته فرنگی و گندم و جو و ساندویج و مرغ و غذای سرخ کردنی و برنج و غذای اماده و شیرینی و کیک را کم کردند بجایش نان یارانه ای استفاده میکنند
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->