سرخط خبرها

«افسانه ماردوش» روی صحنه باشکوه آرامگاه فردوسی+فیلم و عکس

  • کد خبر: ۱۰۸۷۵۰
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۹
«افسانه ماردوش» روی صحنه باشکوه آرامگاه فردوسی+فیلم و عکس
در این ایام، ۱۰ شب به‌مناسبت بزرگداشت فردوسی بزرگ، اجرای نمایش افسانه ماردوش به‌کارگردانی محمد جهانپا حس‌وحالی متفاوت به فضای آرامگاه فردوسی می‌دهد؛ وقتی رنگ و نور و موسیقی حماسی در صفحه سفید بنای آرامگاه فردوسی به بازی درمی‌آیند

قاسمی|شهرآرانیوز، اجرای نمایشی با موضوع قصه‌های شاهنامه در آرامگاه فردوسی همان‌قدر تناسب محتوایی و مکانی ایجاد می‌کند که یک نقش‌برجسته از داستان‌های شاهنامه روی دیواره‌های اطراف مقبره فردوسی.

 

«افسانه ماردوش» روی صحنه باشکوه آرامگاه فردوسی

برای همین است که در این ایام، ۱۰ شب به‌مناسبت بزرگداشت فردوسی بزرگ، اجرای نمایش افسانه ماردوش به‌کارگردانی محمد جهانپا حس‌وحالی متفاوت به فضای آرامگاه فردوسی می‌دهد؛ وقتی رنگ و نور و موسیقی حماسی در صفحه سفید بنای آرامگاه فردوسی به بازی درمی‌آیند و چشم‌ها را خیره به خود نگه می‌دارند.

 

«افسانه ماردوش» روی صحنه باشکوه آرامگاه فردوسی

از سوی دیگر، بازیگران با ردا‌ها و لباس‌هایی که ویژه شخصیت‌های تاریخی طراحی شده است، در پس دیوار مرمری بنای آرامگاه فردوسی مثل یک تابلوی نقاشی رنگ روغن به چشم می‌آیند که در لحظات سکوت نمایش، آدم را به نمایشگاهی از شخصیت‌های اساطیری می‌برد.

«افسانه ماردوش» روی صحنه باشکوه آرامگاه فردوسی

تماشاگرانی که برای دیدن نمایش افسانه ماردوش به آرامگاه فردوسی می‌آیند، از قرارگرفتن در دل یک دوره تاریخی هرچند غیرواقعی و داستانی هیجان‌زده می‌شوند و منتظرند ببینند آخر داستان چه می‌شود.

«افسانه ماردوش» روی صحنه باشکوه آرامگاه فردوسی
«افسانه ماردوش» که قصه ضحاک ماردوش را روایت می‌کند، پایانش معلوم است و پیروزی خیر بر شر حتمی است، اما این قصه بازهم توان آن را دارد که مخاطبش را تا نقطه پایان به‌دنبال خودش بکشاند. ازاین‌رو، افسانه ماردوش بیشتر از آنکه نمایش باشد، اتفاقی است برای تولید نمایش‌هایی با موضوع قصه‌های شاهنامه و آشناشدن مردم با این قصه‌ها.

به‌نظر می‌رسد اجرای این نمایش در آرامگاه فردوسی به‌بهانه بزرگداشت فردوسی اتفاقی است که بی‌مناسبت هم تکرارشدنی است و استفاده از ظرفیت آرامگاه فردوسی برای اجرای نمایش‌هایی با موضوع قصه‌های شاهنامه شدنی است.

«افسانه ماردوش» روی صحنه باشکوه آرامگاه فردوسی

مردم دنیا اسیر سالن‌های نمایش نیستند

محمد جهانپا معتقد است در دنیا، مردم دیگر اسیر سالن‌های نمایش نیستند و بسیاری از نمایش‌های تاریخی و حماسی در بسیاری از کشور‌ها در بنا‌های تاریخی، محیط‌های باز و مکان‌هایی اجرا می‌شود که تداعی‌کننده شخصیت‌های حماسی باشد.

 

«افسانه ماردوش» روی صحنه باشکوه آرامگاه فردوسی

جهانپا می‌گوید: بسیاری از نمایش‌ها را می‌شود در آرامگاه فردوسی با آن بنای زیبا و مناسب اجرا کرد. نمایش افسانه ماردوش با اینکه نمایشی صحنه‌ای است، در اولین شب، در این فضا به‌خوبی اجرا شد. به‌نظر من این اتفاق کم‌سابقه است که کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها در چنین فضایی بتوانند نمایشی را با موضوع داستان‌های شاهنامه ببینند. همچنان که در گذشته استاد رضا صابری و در گذشته‌های دورتر استاد داریوش ازجمند نمایش‌هایی با موضوع قصه‌های شاهنامه و فردوسی در همین محیط اجرا کردند.

به‌گفته جهانپا، وضعیت امروز می‌طلبد که مسئولان هم در این زمینه همکاری کنند.

او یادآور می‌شود: اگر خانواده‌های ما نگران الگوگیری فرزندانشان از انیمیشن‌های خارجی هستند یا نگران دوری فرزندانشان از تمدن کشور خودمان مانده‌اند، افسانه ماردوش می‎تواند نقطه شروعی باشد که بچه‌ها قهرمان‌هایشان را بشناسند، به‌ویژه که امروز می‌توانیم این قهرمان‌ها را معادل‌سازی کنیم و بگوییم مثلا کاوه آهنگر امروز چه کسی است. بنابراین، من به‌شدت از اجرای نمایش‌هایی با موضوع قصه‌های شاهنامه در آرامگاه فردوسی استقبال می‌کنم و معتقدم این اجرا می‌تواند سبب ارتقای فرهنگ شهروندان شود.

 

گزارشی از پشت صحنه نمایش افسانه ماردوش

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->