قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر فیلم‌های سینمایی امروز تلویزیون (۴ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو | کنسرت صادق بوقی در ترکیه!
سرخط خبرها

فراخوان مدیریت شهری مشهد برای شناساندن بیشتر حکیم فردوسی به جهانیان

  • کد خبر: ۱۰۸۸۲۵
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
فراخوان مدیریت شهری مشهد برای شناساندن بیشتر حکیم فردوسی به جهانیان
سید عبدا... ارجائی شهردار مشهد اعلام کرد که این ارگان آمادگی همکاری با اهالی هنر و ادب را برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت بین المللی فردوسی دارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هم زمان با ۲۵ اردیبهشت، سالروز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، مراسمی با حضور استاندار، رئیس شورای شهر، شهردار مشهد، علاقه‌مندان به شعر و ادب فارسی و مسئولان استانی در آرامگاه این شاعر بزرگ برگزار شد. در این مراسم سید عبدا... ارجائی شهردار مشهد اعلام کرد که این ارگان آمادگی همکاری با اهالی هنر و ادب را برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت بین المللی فردوسی دارد.

در بخش دیگری از مراسم بزرگداشت فردوسی سالار عقیلی خواننده مطرح کشور به اجرای برنامه پرداخت و از فراخوان ملی یادمان سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ویژه نامه «سرو هزار ساله ۳» که مؤسسه فرهنگی شهرآرا منتشر کرده، رونمایی شد. رویداد فرهنگی هنری حکیم «توس» که از ۲۴ اردیبهشت آغاز شده تا ۳ خرداد هر شب ساعت ۲۰ در محل آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود.

پاسداری از وطن با روحیه حماسی

«فردوسی یک شخصیت جامع است، نگاه و هنر ادبی او مورد تجلیل و احترام و در عین حال مسئله شناسی فردوسی بسیار حائز اهمیت است» این اولین بخش از سخنان استاندار خراسان رضوی در این مراسم بود که معتقد است فردوسی در اثر گرانسنگ شاهنامه علاوه بر تاکید به حریم جغرافیایی ایران در بردارنده دفاع از حریم اعتقادی نیز هست.

به گفته یعقوبعلی نظری، سرودن شاهنامه براساس یک نیاز در آن مقطع از تاریخ صورت گرفته است و شخصیتی مثل فردوسی این یادگار و اثر برجسته را مبتنی بر یک نیاز و یک واقعیت سروده است دنیایی که علاوه بر دفاع از حریم جغرافیایی که هویت ملی مردم و انسان‌ها را تشکیل می‌دهد در بردارنده دفاع از حریم اعتقادی است که هویت و شخصیت درونی انسان‌ها را معین می‌کند.

او ادامه داد: خود انسان‌ها باید از حریم معنوی و هویت و شخصیت خودشان دفاع کنند، جوامع باید از حریم‌ها و مرز‌های جغرافیایی شان دفاع و پاسداری کنند و برای این پاسداری نیاز به روحیه حماسی دارند، نیاز به استقامت و روحیه مقاومت دارند. بدیهی است که دفاع از هویت شخصی، دینی و اعتقادی در مقابل دشمنان درونی و برونی باید اتفاق بیفتد و انسان‌هایی می‌توانند در این بین موفق باشند که روحیه حماسی و مقاومت در آن‌ها متبلور باشد.

به باور استاندار، فردوسی از آن نظر تحسین برانگیز است که مسئله شناس و زمان شناس بوده و به مرز‌های ملی حساسیت داشته و برای مرز‌های اعتقادی ایستادگی می‌کرده است. نظری ادامه داد: فردوسی از ابزار ادب و سخن به نحو مطلوب بهره جسته و از قوه خلاقیت و داستان سرایی و شخصیت پردازی به خوبی استفاده کرده است.

او بیان کرد: مردم ایران با تکیه و تأکید بر همین اصول و مبانی، آنچه که در داستان‌ها و تاریخ خوانده بودند را در میدان هشت سال دفاع مقدس جامه عمل پوشاندند. ما صحنه واقعی و شخصیت‌های بزرگ متدین، انقلابی و ملی همچون شهید حاج قاسم سلیمانی را در اختیار داریم که در این مقطع از تاریخ بشریت به جامعه معرفی شده اند. همه فارسی زبانان بر مبنای باور دینی از حریم و حرم اعتقادی خودشان دفاع کردند و ما میدان‌های دفاع از حرم را شاهد بودیم و هستیم.

نیروی انسانی، قدرت جوامع بشری

شهردار مشهد نیز در این مراسم گفت: بعضی براین باورند منبع اصلی قدرت، ثروت است. خانواده‌ای که ثروت بیشتری دارد در بین هم محلی ها، خانواده و همشهری‌های خودش قوی‌تر است و در نتیجه کشوری که ثروت بیشتری دارد در دنیا قوی‌تر است. اما برخی هم بر این باورند که منبع اصلی قدرت علوم و فناوری است. هرکه داناتر است، تواناتر است. هر کشوری که تولید علم بیشتری دارد از فناوری پیشرفته تری برخودار است پس آن کشور قوی‌تر است.

سید عبدا... ارجائی ادامه داد: برخی نیز بر این باورند اساس قدرت زور بازوست. در قدیم هر قبیله‌ای که تعداد جوانان بیشتری داشت سرآمد قبیله‌ها بود. به تعبیر روز هر کشوری که سلاح‌های پیشرفته تری دارد قوی‌تر است. او بیان کرد: عده‌ای نیز معتقدند علم سیاست منبع اصلی قدرت است و هرکس بتواند در این دنیا راحت‌تر ملت‌ها را چپاول کند قوی‌تر است و برخی معتقدند فرهنگ منبع اصلی قدرت است کشوری قوی‌تر است که بتواند فرهنگ خود را بر عالم چیره کند.

او با طرح این پرسش که به راستی منبع اصلی قدرت کدام است؟ گفت: این فهرست را می‌شود ادامه داد و چند منبع قدرت دیگر هم برشمرد، اما ظاهرا این گونه است که بعد از قدرت لایزال الهی منبع اصلی قدرت در همه جوامع بشری نخبگان و فرهیختگان و نیروی انسانی آن جامعه است، آنچه اگر وجود داشته باشد می‌تواند تولید علم، ثروت و فرهنگ کند و تاریخ ساز باشد.

به گفته شهردار، مشهد شهر امام رضا (ع) است، مضجع منور امام هشتم (ع) فلسفه ذاتی و دلیل وجودی این شهر است. مشهد شهری نیست که اطراف برکه‌ای شکل گرفته و یا از به هم پیوستن چند قبیله، قریه‌ای بزرگ‌تر شده باشد یا به خاطر یک صنعت و بازار پدید آمده باشد. مشهد در کمتر از هزارودویست سال از یک باغ خصوصی به یک ابرشهر جهانی تبدیل شده است و این موضوع یک دلیل بیشتر ندارد آن هم امام رضا (ع) است.

ارجائی ادامه داد: مشهد شهری است که در کمتر از هزارودویست سال سرعت جمعیت پذیری اش چندبرابر کهن شهر‌های اطرافش شده است. سرعت جمعیت پذیری مشهد قابل مقایسه با نیشابور، سبزوار و دیگر شهر‌های اطرافش نیست. همچنین در کنار وجود مضجع منور امام هشتم (ع) حکما و علمای زیادی در این دیار زرخیز مدفون هستند که یکی از سرآمد‌های آن‌ها فردوسی حکیم است، کسی که افتخار توس و ایران و زبان فارسی است.

شهردار مشهد گفت: باتوجه به ظرفیت بین المللی فردوسی به همه دست اندکاران ادبیات هنر و دیگر حوزه‌ها اعلام می‌کنم که شهرداری آمادگی همکاری همه جانبه در باره فردوسی و اثر به یادماندنی او شاهنامه را در عرصه بین المللی دارد. امیدوارم با کمک همدیگر، جوامع دانشگاهی، هنرمندان، فرهنگیان و فعالان اجتماعی بتوانیم از ظرفیت این حکیم فرزانه بیش از پیش استفاده و او را بیش از پیش به جهانیان معرفی کنیم.

نگهبان زبان فارسی

سیدجواد موسوی، مدیرکل میراث ‎فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این مراسم با اشاره به اهمیت روز بزرگداشت فردوسی گفت: فردوسی یکی از بزرگ‌ترین حماسه سازان جهان است که اثرش زبان فارسی را حیاتی هنرمندانه بخشیده است. بی سبب نیست که او را نگهبان زبان فارسی می‌دانند. او یادآور شد: شاهنامه فردوسی مجموعه‌ای دربردارنده حکمت الهی، خردورزی، اخلاق، تاریخ، وطن دوستی، شجاعت و باور‌های عمیق انسانی است و ما امروز آمده ایم تا از مقام این شاعر بزرگ و حکیم و خردمند به رسم میزبانی تجلیل کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->