راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است
سرخط خبرها

رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: موضوع زن و خانواده در حکم زیربنا و جوهره تمامی ارکان و لایه‌های نظام برنامه‌ریزی شهری است

  • کد خبر: ۱۰۸۸۸۰
  • ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: موضوع زن و خانواده در حکم زیربنا و جوهره تمامی ارکان و لایه‌های نظام برنامه‌ریزی شهری است
فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد، ناطق سی‌و‌نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد بود.

به گزارش شهرآرانیوز، فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر ناطق سی و نهمین صحن علنی شورای اسلامی شهر مشهد بود که متن نطق به شرح ذیل است:

بسم الله رب العرش العظیم و به نام خدای رحمان و رحیم
گرامی می‌داریم ۲۵ اردیبهشت روز جهانی خانواده و ۳۰ اردیبهشت روز ملی جمعیت و تسلیت می‌گوییم عروج استاد فاطمی نیا گرانقدر، بزرگ مرد اخلاق مدار و خانواده مدار را.

نامگذاری ۲۵ اردیبهشت بنام روز جهانی خانواده از سوی سازمان ملل حاکی از نقش بی بدیل و غیرقابل انکار این نهاد در شکل گیری جامعه‌ای سالم، سرزنده و پویاست.

بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، "مسئله‌ی زن و خانواده برای کشور، جزو مسائل درجه‌ی یک است؛ لذا با اطمینان کامل می‌توان گفت موضوع زن و خانواده در حکم زیربنا و جوهره تمامی ارکان و لایه‌های نظام برنامه ریزی شهری است.

اسلام به عنوان مکتبی انسان‌ساز بیشترین عنایت را به تکریم، تنزیه و تعالی خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت و مهد مودت و رحمت می‌شمرد؛ لذا پایبندی و ترویج خانواده متعادل به عنوان الگوی خانواده ایرانی- اسلامی با تأکید بر محور‌هایی که در سیاست‌های ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب وجود دارد، تاثیر بی‌بدیلی در رسیدن جامعه به الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت خواهد داشت.

ضروری است کلیه برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها در تمام سطوح، حق مدارانه و با الهام از نگرش توحیدی و در راستای تعالی و مصالح خانواده باشد. در این راستا از شهرداری محترم انتظار می‌رود با جلب مشارکت تمامی نهاد‌های مسئول در این امر مهم و بر اساس کانون هایِ تمرکز سیاست‌های دوره ششم شورای اسلامی شهر در کمیسیون بانوان و خانواده مبتنی بر:

محوریت نهاد خانواده در شهر به عنوان عنصر اصلی هویت شهری
تبیین مفهوم شهر بر مبنای نهاد خانواده به عنوان واحد بنیادی و سنگ بنای جامعه شهری
نقش و جایگاه بانوان در تمامی عرصه‌های فردی و اجتماعی با توجه به محوریت زن در نهاد خانواده
تعالی شاخص‌های خانوادهمحوری در سیاستگذاری و برنامهریزی شهری و نظامات فضایی کالبدی خدماتی
افزایش میزان و تأثیر مشارکت بانوان در فعالیت‌های اجتماعی
و پایداری، تداوم و باروری نهاد خانواده

بایستی برنامه عملیاتی و اجرایی را مدون نماید و برای خانواده شهرداری تا سطح کارگری، تاکید می‌کنم تا سطح کارگری، نیز تدابیر موثری بیاندیشد.

گام بعدی در پویایی و پایداری نهاد خانواده موضوع جمعیت است. نامگذاری ۳۰ ام اردیبهشت در تقویم ملی مبین اهمیت این موضوع است. سالهاست که طنین یک هشدار از سوی رهبر معظم انقلاب و کارشناسان علم جمعیت شناسی بگوش بسیاری از ما رسیده است "پیری جمعیت ایران".

با توجه به برخی مصالح عمومی و شرایط خاص کشور در دهه شصت، سیاستی مقطعی در عرصه فرزندآوری در کشور اجرایی شد. در سال ۱۳۶۷ در بخش اول از بند ج قانون برنامه اول توسعه، خطوط کلی سیاست محدود کردن فرزندآوری در کشور اینگونه تدوین شد که نرخ باروری از ۶/۴ نوزاد به ازای هر زن در سن باروری، به ۴ نوزاد در سال ۱۳۹۰ برسد!

برای اینکه سرعت اعجاب انگیز کاهش نرخ باروری را خوب درک کنیم باید به این مقایسه توجه کنیم: در طی سال‌های ۷۰ تا ۹۰ نرخ باروری کلی در جهان نزدیک به ۳۳ درصد و در جهان اسلام نزدیک به ۴۱ درصد کاهش داشته است، اما نرخ باروری کلی در ایران ۷۰ درصد کاهش یافته است!

برای درک عمق فاجعه توجهتان را به این آمار جلب مینمایم:
بر اساس سناریوی حد پایین سازمان ملل در افق‌های زمانی پنجاه ساله که با روند فعلی کاهش میزان باروری کل در کشور همسو است، ۷/۲۲ درصد از جمعیت ایران یعنی رقمی در حدود بیست میلیون نفر در سال ۱۴۲۰ سالمند خواهند بود که با بسته شدن فرصت طلایی پنجره جمعیتی، در سال ۱۴۸۰ جمعیت ایران با کاهشی چشمگیر به سی و یک میلیون نفر خواهد رسید که ۴۷ درصد آن یعنی نیمی از جمعیت، قشر سالمند خواهد بود! کشوری ۳۱ میلیونی با ۱۵ میلیون سالمند!
هزینه‌های گزاف نگهداری سالمندان، کم شدن نیروی کار و به تبع آن تولید ملی، افزایش مشکلات اجتماعی و ناهنجاری‌های فرهنگی بدلیل فرهنگ غیربومی نیروی کار مهاجر، ضعیف شدن نیروی دفاعی کشور و کاهش جمعیت جوان و نخبه کشور تنها بخشی از عوارض و نتایج پیری و سالمندی کشور خواهد بود.

یکی از چالش‌های جدی مدیریت شهری در صورت عدم حفظ جوانی جمعیت، ضرورت احداث مراکز متعدد نگهداری از سالمندان و تامین هزینه‌های سرسام آور مراقبت و نگهداری از آنان خواهد بود!

بسیاری از کشور‌های دنیا در مواجهه با چالش‌های جمعیتی و کاهش فرزندآوری دو راهبرد را پیش گرفتند. یکی راهبرد حمایت اقتصادی از خانواده و دیگری راهبرد ارزش‌گذاری برای فرزندآوری؛ در واقع فرزندآوری بایستی به یک ارزش اجتماعی و فرهنگی عمومی تبدیل شود تا هم به لحاظ کلان و ساختاری و هم به لحاظ فرهنگی و اجتماعی چالش جمعیتی کشور حل شود.

پرواضح است که اقدام موثر در عرصه فرزندآوری به هیچ وجه تک نهادی نبوده و حضور جهادی زنجیره‌ای از نهاد‌ها و موسسات مرتبط با این موضوع راهبردی را ذیل سیاست‌های ابلاغی نظام می‌طلبد.

لزوم نگاه آینده نگرانه در مسئله جمعیت و تبعات جبران ناپذیر بحران انفجار سالمندی در عرصه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می‌طلبد که تمامی مدیران در بخش‌های مختلف حاکمیتی نسبت به استفاده حداکثری از فرصت پنجره جمعیتی طی حدود بیست سال آینده همت گمارده و یکی از اولویت‌های مدیریت شهری در تدوین سند چشم انداز بیست ساله مشهد در افق ۱۴۲۴ نیز موضوع خانواده و جوانی جمعیت باشد.

شورای اسلامی شهر در جایگاه نماینده مردم، از استاندار محترم خراسان رضوی به عنوان مهمترین رکن نهادی استان در تحقق سیاست‌های نظام و مسئول راهبری، برنامه‌ریزی، هماهنگی بین بخشی و نظارت و ارزیابی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در سطح استان، درخواست می‌نماید برنامه عملیاتی و اجرایی مدونی را با در نظر داشتن نقش تمامی دستگاه‌های مسئول در حوزه خانواده و جمعیت ابلاغ و پیگیری نمایند.

همچنین ضمن تشکر و قددانی از تلاش تمامی انجمن‌های مردم نهاد که ایفاگر نقش بی بدیلی در امورات اجتماعند همچون انجمن نفس که در جلوگیری و ممانعت از سقط جنین و از بین رفتن حق زندگی انسانی فعالیت‌های شایانی انجام و تا کنون ۱۵۰ انسان و به عبارتی ۱۵۰ نسل را نجات داده است؛ از سایر دغدغه‌مندان و متخصصین نیز دعوت می‌نماییم در انجام مسئولیت اجتماعی خویش پا در عرصه خانواده و جمعیت نهاده و تحقق سیاست‌های نظام در این امر مهم را با تدبیر و تلاش خویش مدد نمایند.

از نهاد‌های متولی وقف نیز تقاضا داریم که موضوع خانواده و جمعیت را در دستور کار‌های اقدامات وقفی قرار دهند و با ترویج و بسترسازی فعالیت در این عرصه بر این موضوع مهم ورود اساسی نماید.

از مدیریت شهری و شهردار محترم نیز تقاضا داریم با ارائه برنامه اجرایی خود در موضوع خانواده و جوانی جمعیت با تاکید بر خانواده بزرگ شهرداری اقدامات موثر در موضوع آموزش و فرهنگ سازی، رفاهیات، مشوق‌های خانواده محوری را محقق نماید.

در بحث کاستی‌های ظرفیت‌های پشتیبان، موضوع جمعیت و خانواده مصداق بیمارستان حضرت ام البنین به عنوان نخستین بیمارستان مختص زنان، از استاندار و فرماندار محترم، خیرین دغدغه مند، ریاست محترم سازمان نظام پزشکی و شهردار محترم، تقاضا دارم ضمن بازدید از تلاش‌های بی وقفهی پرسنل دلسوز این بیمارستان، برای فضای حداقلی ویژه مادران و نوزادان متولد شده در شهر امام مهربانی‌ها که غالبا از قشر متوسط به پایین جامعه اند چاره بیاندیشید.

امید است با ایفای نقش همه ذی اثران موضوع مهم خانواده و جمعیت، در تربیت نسلی با هویت ایرانی اسلامی و آشنا و آمیخته با آرمان‌های انقلاب، برخوردار از اعتماد به نفس ملی و روحیه مقاومت، خودساخته، دانا و دانشمند و کارآمد و ماهر، در تحقق برخی از آثار مبارک نهاد خانواده در اجتماع کوشا باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->