تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳
سرخط خبرها

اولین کنگره شعر محلی خراسان بزرگ در شهرستان طرقبه برگزار شد

  • کد خبر: ۱۰۸۹۷۴
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵
اولین کنگره شعر محلی خراسان بزرگ در شهرستان طرقبه برگزار شد
اولین کنکره شعر محلی خراسان بزرگ در شهرستان طرقبه با حضور جمعی از مسئولان و شاعران خراسانی برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، حسین طاهری‌پور در مراسم اولین کنگره شعر محلی خراسان رضوی که در طرقبه‌ برگزار شد، اظهار کرد: در اردیبهشت و در روزهای بزرگداشت فردوسی و خیام هستیم. به‌مناسب این روزها توفیقی حاصل شد تا در جمع ادیبان، فرهیختگان و بزرگانی مانند شما باشیم. امروز اعلام می‌کنیم که شهرستان طرقبه توانسته است اولین کنگره شعر محلی را برگزار کند و امیدواریم در سال‌های آینده نیز شاهد برگزاری این نوع کنگره‌ها در این شهرستان باشیم.

شهردار طرقبه ضمن تشکر از استادان و شعرایی که در برگزاری این کنگره شهرداری و شورای ششم شهرستان طرقبه را همیاری کردند، گفت: قرار است با کمک و همیاری شما بزرگان شهرستان طرقبه قطب فرهنگ، هنر و شعر ایران‌زمین باشد. برای تحقق این امر به راهنمای شما نیاز است تا بتوانیم خدمتگزار عرصه ادب و فارسی باشیم.

شعرا در طول تاریخ اثر‌بخش بودند و یک بند شعر می‌تواند اثرگذار باشد

همچنین، در این کنگره حجت‌الاسلام محمد ایزدی، امام جمعه طرقبه، با اشاره به اینکه تشکیل این کنگره برای حفظ گویش محلی خراسان بزرگ است، اظهار کرد: برادر جان خراسان است اینجا/ سخن‌گفتن نه آسان است اینجا/ خراسان مردمی باهوش دارد/ خراسانی دو لب و ۱۰ گوش دارد.
خراسان مردمانی شنوا دارد که اهل گوش‌کردن هستند و این برای ما ارزشمند است.
وی ضمن اشاره به سخن امیرالمؤمنین(ع) که می‌فرمایند انسان دو فضیلت دارد، گفت: این دو فضیلت شامل عقل و منطق است. انسان با عقل می‌گیرد و با منطق می‌فرستد. بدون شک پدیده شعر یکی از معجزات بزرگ آفرینش الهی است. خداوند در سوره الرحمن خودش را به‌صورت الرحمن ابتدا معلم معرفی می‌کند و سپس به خلقت انسان اشاره می‌کند و بعد از آن بیان را آموزش می‌دهد.

حجت‌الاسلام محمد ایزدی ادامه داد: نطق و بیان یکی از شاهکارهای پروردگار است، اما نعمت‌ها آن‌قدر زیاد است که گاهی انسان از توجه به آن غفلت می‌کند. بنابراین، هر بیانی بسیار زیباست و اگر در قالب شعر باشد که زیباتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: شعر مانند هر ابزار دیگری که در دست انسان قرار می‌گیرد، می‌تواند ابزار مخرب یا معجزه‌گر باشد. بنابراین، تعلیم انسان مهم است، زیرا اگر انسان اصلاح شود، همه عالم اصلاح می‌شود و اگر اصلاح نشود، عالم فاسد می‌شود. در نتیجه، هر نعمتی به‌عنوان ابزار باید در دست انسان عاقل باشد. برخی اشعار جوشش حکمت‌آمیز دارند.
امام جمعه طرقبه با بیان اینکه قرآن ‌می‌گوید هرکس بخواهد به کسی خیر دهد، حمکت می‌دهد، گفت: اگر بخواهیم حکمت را معنا کنیم، یکی از جوشش‌های آن را شعر معرفی می‌کنیم که بر زبان‌ها و ذوق انسان‌های سلیقه‌مند جاری شده است. بیان‌ها سحرآمیز است و شعر هم حکمت‌آموز، بنابراین شعرا در طول تاریخ اثر‌بخش بوده‌اند. گاهی یک سخنرانی آن‌قدر ارزشمند نیست که یک بند شعر می‌تواند اثرگذار باشد.

وی اضافه کرد: آثار شعرا در طول انقلاب و دفاع مقدس مردم را به حرکت در آورد و حماسه آفرید. خراسان و شهرستان طرقبه افتخارات زیادی دارد و مرحوم یوسف ازغدی نمونه‌ای از این افتخارات بود.
فردوسی در حفظ زبان فارسی سهم ویژه‌ای دارد
همچنین، دکتر حسین عباس‌زاده امامی، نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز، ضمن تبریک بزرگداشت فردوسی و زبان فارسی، اظهار کرد: فردوسی دین بزرگی به گردن ما دارد. فردوسی با سرایش شاهنامه هم زبان فارسی را حفظ کرد و هم به ایران احترام و عزت بخشید.

امروز ما به اسلام، ایرانی‌بودن و زبان فارسی افتخار می‌کنیم. فردوسی در حفظ زبان فارسی سهم ویژه‌ای دارد و این افتخار را مدیون او هستیم. همچنین، ایران اسلام نبوی را با آغوش باز پذیرفت، اما تفاوت عمده ما با کشورهای اسلامی دیگر حفظ زبان فارسی است. در صورتی که خیلی از کشورها مانند مصر با پذیرش اسلام زبان خود را به زبان عربی تغییر دادند. حفظ زبان فارسی با وجود فردوسی ممکن شد.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز ادامه داد: به فرمایش استاد شهید مرتضی مطهری اسلام عقیده و ایران علاقه ماست که باید آن دو را با هم داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به اینکه شعر محلی سهم‌ ویژه‌ای در ادبیات دارد، تصریح کرد: با مطالعه قانون اساسی به چهار اصل برخورد می‌کنیم که درباره خط، زبان، فرهنگ‌، تاریخ و پرچم ماست و هویت ایران و زبان فارسی را نشان می‌دهد. در این اصل‌‌ها آمده است که خط و زبان کشور ما فارسی است و در کنار آن زبان‌های محلی را نیز می‌توان تدریس کرد.
عباس‌زاده امامی تأکید کرد: اهمیت یادگیری زبان‌های محلی به‌دلیل حفظ این زبان‌ و همچنین برای فهم برخی متون و اشعار فارسی است.

باید انجمن‌های ادبی و محل‌سرایی خراسان را احیا کنیم

در ادامه محمدجعفر یاحقی پژوهشگر و نویسنده ایرانی، استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد با کلمه کنگره مخالفت کرد و گفت: درکنار اشعار محلی باید از کلمه هم‌آوایی یا همایش استفاده کرد و باید این لغت تغییر کند.

وی افزود: یکی از اعتبارات ما در انجمن ترویج ایران در خراسان رضوی شعرهای محلی است. به همین منظور باید انجمن‌های ادبی و محل‌سرایی خراسان را احیا کنیم و از این هم آوایی‌های در دیگر شهرهای استان تشکیل دهیم و از آن بیشتر لذت ببریم. زبان فارسی ترکیبی از گویش‌ها و لهجه‌ها است و با یکدیگر ارتباط دارند.

در ادامه فرزانه تشتریان عضو شورای ششم شهرستان طرقبه که در این نشست حضور داشت، گفت: این کنگره در کمیته فرهنگی شهر طرقبه به پیشنهاد استاد رفیعا مطرح شد و با حمایت‌های شهردار و‌سازمان فرهنگی برگزار شد.

وی افزود: اولین کنگره شعر محلی خراسان رضوی ممکن است دارای نقص‌های باشد که با توجه به نظرات شما آن‌ها را رفع خواهیم کرد تا سال آینده با قوت بیشتری در سطح بزرگ‌تر برگزار کنیم.

لهجه‌ها و گویش‌ها تفنن نیست

در ادامه این‌ مراسم دکتر حسن دلبری شاعر برجسته و عضو هیأت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: یکی از راه‌های تداوم این چنین کنگره‌ها ایجاد دبیرخانه دائمی در منطقه طرقبه است. که باید برای ایجاد آن نیاز به تلاش همه بزرگوارن و حاضران در این مراسم است.

وی افزود: لهجه‌ها و گویش‌ها تفنن نیست، بلکه یک‌ نیاز است. شناخت لهجه‌ها و گویش بسیاری از مشکلات ما در حوزه ادبیات را حل می‌کند.

همچنین در این کنگره ساعد باقری شاعر ایرانی معاصر، مجری رادیو و تلویزیون و سراینده سرود ملی جمهوری اسلامی و مهدی خداپرست شاعر مشهدی اشعاری را خوانند.

در پایان از کتاب سروده یوسف ازغدی نیز رونمایی و از خانواده او تقدیر شد.

 

اولین کنکره شعر محلی خراسان بزرگ در شهرستان طرقبه برگزار شد

 

اولین کنکره شعر محلی خراسان بزرگ در شهرستان طرقبه برگزار شد

 

اولین کنکره شعر محلی خراسان بزرگ در شهرستان طرقبه برگزار شد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->