جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

راز محبوبیت استاد فاطمی‌نیا

  • کد خبر: ۱۰۹۱۰۶
  • ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹
راز محبوبیت استاد فاطمی‌نیا
محمد الهی خراسانی - فعال فرهنگی

از صبح دیروز که خبر درگذشت استاد فاطمی‌نیا اعلام شد، پیام‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی از سوی نخبگان و فعالان فرهنگی و اقشار گوناگون مردم در رثای این خطیب پرآوازه منتشر شد که همگی حکایت از محبوبیت فوق‌العاده و گسترده ایشان دارد.

به راستی راز این محبوبیت چیست؟ به نظر می‌رسد یک پاسخ ساده و روشن به این پرسش، «صمیمیت با مردم» است. صمیمیتی که ریشه در درک کرامت و ارزش ذاتی انسان‌ها و دغدغه سعادت و خوشبختی آنان دارد؛ نه سودجویی و منفعت‌خواهی و ریاست‌طلبی.

استاد فاطمی‌نیا به معنای واقعی، دغدغه تربیت نفوس و رشد معنوی و اخلاقی مردم را داشت و لحن صمیمی و عاطفی ایشان که زبانزد همه است، حکایت از این دل‌سوزی و دغدغه‌مندی داشت. آنچه را که برای اخلاق جامعه زیان‌بار می‌دانست، با صراحت گوشزد می‌کرد هر چند برای بسیاری از مردم به عادتی رایج تبدیل شده باشد و حتی از نظر آنان به خطا در شمار مناسک دینی درآمده باشد؛ همچنان که مردم را از سر بریدن حیوانات در پیش پای این و آن و در حضور کودکان باز داشت و تأکید می‌کرد که این گونه نمایش ذبح حیوان، هیچ گونه مدرک دینی ندارد.

نعمت‌های مادی و معنوی خدا به مردم و از جمله نعمت انقلاب اسلامی و رهبری آن را یادآوری می‌کرد و مردم را از کفران این نعمت بزرگ برحذر می‌داشت؛ هرچند کمبود‌ها و مشکلات را نیز انکار نمی‌کرد و به مردم بابت بسیاری از گلایه‌هایی که از برخی مسئولان دارند، حق می‌داد.

وقت و اعتماد مردم برایش حرمت داشت و منبرش را صرف آرای شخصی و سخنان ذوقی نمی‌کرد و همتش بر آن بود که آنچه را از متن آیات و روایات آموخته است، بر زبان جاری کند؛ هر چند بار‌ها گفته باشد. خود را بی‌نیاز از مطالعه و مراجعه به منابع نمی‌دانست و بسیاری از اوقات، سند مطالب خود را ذکر می‌کرد تا مخاطبانش بدانند محصول ساعت‌ها تحقیق و بررسی عالمانه را می‌شنوند.

کرسی‌های عمومی تفسیر قرآن و معارف حدیثی، منبر‌های فراوان در اجتماعات مساجد و هیئت‌های مذهبی، برنامه‌های متنوع در رسانه‌های عمومی و نشست و برخاست با اقشار گوناگون مردم به ویژه جوانان، چهره عالمی مردمی و صمیمی را نشان می‌داد که این تصویر، خودش بهترین تبلیغ دین و ارزش‌های دینی بود.

آری؛ عالمان دینی باید به گونه‌ای در دسترس مردم و مأنوس با آنان باشند که «هر بار دیدارشان، مردم را به یاد خدا بیندازد و سخنانشان همواره بصیرت‌افزا باشد و کردارشان همگان را به رقابت برای خیرات و باقیات الصالحات تشویق کند». (برگرفته از حدیثی از حضرت عیسی علیه‌السلام). جای چنین عالمانی خالی مباد!

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->