مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز چهارشنبه (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیام فرمانده سپاه امام رضا (ع) به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران
سرخط خبرها

افزایش دستمزد بدون تورم

  • کد خبر: ۱۰۹۴۳۶
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
  • ۱
افزایش دستمزد بدون تورم
رضا کربلایی - کارشناس اقتصاد

آیا افزایش دستمزد کارگران باعث بیشترشدن قدرت خرید آن‌ها می‌شود و اثری مثبت بر اقتصاد کشور خواهد داشت؟ پاسخ البته مثبت است، اما سؤال مهم‌تر اینکه هزینه این افزایش دستمزد از کدام محل جبران می‌شود و اثر آن بر قیمت تمام شده کالا‌ها و خدمات و سفره کارگران چه میزان خواهد بود؟

پاسخ به این سؤال البته پیچیده و دشوار است، چه اینکه افزایش دستمزد‌ها بدون درنظرگرفتن پیامد‌های تورمی آن درنهایت باعث تضعیف قدرت خرید کارگران می‌شود و این به معنای نفی افزایش دستمزد‌ها برای حفظ و افزایش قدرت خرید کارگران نخواهد بود.

آنچه اکنون محل مناقشه است، چگونگی افزایش دستمزد کارگران و البته حقوق کارکنان دولت بدون ایجاد تورم است. زیرا معادله حقوق و دستمزد با تورم معادله‌ای تک مجهولی نیست که بتوان با یک تصمیم آن را حل کرد.

در اقتصاد و بازار کار ایران دستمزد براساس چانه زنی و مذاکرات بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و البته دولت تعیین می‌شود و اشتباه این است که مشکل را به دوطرف نماینده کارگری و کارفرمایی تقلیل بدهیم و نقش دولت را کم رنگ بدانیم و البته این معمایی چندین ساله است و به دولت کنونی هم مربوط نمی‌شود.

حل معادله چندمجهولی دستمزد کارگران از قضا به شکل فراوانی به رفتار مالی دولت‌ها در دخل و خرج بودجه سالانه بستگی دارد؛ زیرا یک عامل مطالبه افزایش دستمزد‌ها این است که دستمزد‌ها باید دست کم تورم را پوشش دهد.

اما سؤال اصلی این است که تورم از کجا نشئت می‌گیرد؟ امروز همگان اذعان می‌کنند که تورم در ایران از دو ناحیه ناترازی دخل و خرج بودجه و البته ناترازی بانک‌ها ناشی می‌شود. به این ترتیب، کارگران و کارفرمایان نقش و سهم چندانی در افزایش تورم و استمرار آن ندارند.

به همین دلیل، می‌توان انتظار داشت که موتور‌های تورم ساز خاموش شوند تا بتوان به افزایش دستمزد‌ها و بهبود قدرت خرید مردم و البته کارگران، بدون ایجاد تورم دست یافت.

واقعیت این است که وضعیت فعلی و سازوکار حاکم بر اصلاح دستمزد کارگران گرفتار چرخه‌ای باطل شده است و در این وضعیت، هم دولت و هم کارگر و هم کارفرما درنهایت بازنده خواهند بود و برنده نهایی نه مردم و اقتصاد، که بازیگران مسابقه تورم هستند.

از این نظر، سه طرف ماجرای تعیین دستمزد‌ها می‌توانند به جای تمرکز بر اعداد و درصد، به گزینه‌های غیرتورمی توجه کنند. مهم این است که هزینه خانوارها، بنگاه‌ها و در یک کلام هزینه تمام شده در اقتصاد کشور کاسته شود که در چنین وضعیتی همه برنده خواهند بود و اقتصاد و معیشت کارگران و چشم انداز فعالیت کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی از امواج تورمی کمتر آسیب می‌بیند و ثبات درخور انتظار ایجاد می‌شود.

البته رسیدن به چنین اجماعی سخت است و به گفت وگوی ملی نیاز دارد. ما به اجماعی ملی برای مقابله با تورم نیاز داریم و همه باید سهم خود را در این جنگ با تورم بپردازند. حمایت از کارگران ضرورت است و بهترین حمایت، صیانت از آن‌ها در برابر امواج بلند تورمی است؛ پس همه جانبه گرایی را باید جایگزین بخشی نگری کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
0
0
ی دست مزد میخواهید افزتیش بدید آبرو همه کارگران برید دو ماه گذشته هنوز دولت تکلیفش با خودش مشخص نیست همه سربازها بازنشتگان همه افزایش حقوق اعمال شده فقط کارگر بدبخت مونده بخدا فقط خدا هدایتتون کنه کاری از ما بر نمیاد
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->