هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود
سرخط خبرها

مقایسه گوشی a51 با a72

  • کد خبر: ۱۰۹۵۲۷
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۲
مقایسه گوشی a51 با a72
بررسی دو گوشی a51 و a72 از لحاظ طراحی

گزارش آگهی

گوشی a51  در دسامبر ۲۰۱۹ و گوشی a72   در ۱۷ مارس ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد‌. رنگ بندی گوشی a72   آبی، بنفش، مشکی و سفید و رنگبندی گوشی a51   مشکی، سفید، آبی، صورتی و نقره ای می باشد. طراحی گوشی  گلکسی a72  نسبت به مدل های قبل تغییر کرده و قاب پشتی به صورت مات درآمده است‌. گوشی a72  از لحاظ طراحی، نسبت بهa51  برتری دارد و می تواند در عمق یک متری به مدت ۳۰ دقیقه دوام بیاورد.

 

مقایسه صفحه نمایش گلکسی گوشی a51  با گوشی a72

در این قسمت از مقایسه گوشی a51با a72 به بررسی نمایشگر این دو گوشی می پردازیم. نمایشگرهای گوشی های سامسونگ همیشه از کیفیت بالایی برخوردار بوده اند، که به دلیل وجود پنل های سوپر امولد کره ای در آن ها می باشد. در این دو مدل هم مانند سری های قبل، از پنل های سوپر امولد استفاده‌ شده است.

صفحه نمایشگر گلکسیa72 ، ۶.۷ اینچ و با رزولوشن FHD+   است و تراکم پیکسلی آن ۳۹۴ می باشد. از طرفی گوشی a51 ، دارای نمایشگر ۶.۵ اینچی و رزولوشن FHD+ می باشد و تراکم پیکسلی آن ۴۰۵ است.

مقایسه گوشی a51 با a72

مقایسه اسپیکر  a51  و a72

در این قسمت از مقایسه گوشی a51با a72، به بررسی اسپیکر این دو گوشی می پردازیم. گوشی a51  دارای اسپیکر تکی است اما گوشی a72   به اسپیکر استریو مجهز شده است، که این پیشرفت بزرگی به حساب می آید. به دلیل استریو شدن اسپیکرها در a72 ، صدا بسیار فراگیر تر به گوش شما می رسد. اما نکته منفی در مورد این اسپیکر ها این است که، صدای خیلی بلندی ندارند و نمی توان پیشرفت کیفیت آن ها را قابل توجه دانست.

به هرحال اسپیکر گوشی a72 به دلیل ایجاد صدای واضح تر، نسبت به a51  برتری دارد.

 

مقایسه نرم افزار و رابط کاربری a51  و a72

 گوشی a72  از جدیدترین رابط کاربری سامسونگ یعنی  One UI 3.1 بر مبنای اندروید ۱۱ بهره می گیرد. در حالی که گوشی a51   از رابط کاربری One UI 2.5  بر مبنای اندروید ۱۰ استفاده می کند. One UI   از کامل ترین رابط های کاربری در گوشی های هوشمند می باشد، که عملکرد پایداری برای هر دو گوشی به ارمغان آورده است. اما در گوشی a72  ترکیب آن با جدیدترین سیستم عامل آندروید ۱۱ باعث ایجاد عملکرد بهتر a72  شده است.

مقایسه رم و حافظه داخلی

 حافظه داخلی گوشی  a72 ، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت، به همراه ۶ یا ۸ گیگابایت حافظه رم می باشد. اما در گوشی a51  ، حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و یا ۲۵۶، همراه با حافظه رم ۴، ۶ و ۸ می باشد. برای عملکرد بهتر a51  بهتر است رم ۶ یا ۸ را خریداری کنید.

 

مقایسه باتری گلکسی a51  و a72

در ادامه مقایسه گوشی a51با a72، به بررسی باتری دو دستگاه می رسیم. اندازه نمایشگر a72  بزرگتر است و همین امر سبب شده تا سامسونگ، یک باتری با ظرفیت بیشتر برای آن در نظر بگیرد.  گوشی گلکسی a72   باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت دارد. در صورتی که در گوشی a51 ، باتری غیر قابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعت به کار رفته است.

از نظر شارژدهی هر دو گوشی خوب هستند، اما گوشی a72 ، به دلیل داشتن باتری بزرگتر، شارژ دهی بهتری دارد.

گلکسی a72 از شارژ سریع ۲۵ واتی و a51 ، شارژ سریع ۱۵ واتی را پشتیبانی می کند. به همین دلیل گوشی a72  سریعتر از a51 به شارژ کامل می رسد.

در جمع بندی مقایسه گوشی a51با a72 ، می توان گفت که اگر شما به دنبال یک گوشی با شارژ سریع و شارژدهی بهتر هستید، a72  گزینه بهتری می باشد.

سخت افزار گلکسی  a51  و a72

در این قسمت به مقایسه گوشی a51با a72 از لحاظ سخت افزاری می پردازیم. سامسونگ در گوشی a51  از تراشه اگزینوس استفاده کرده است، اما گوشی a72  به چیپست ۸ نانومتری اسنپدراگون 720G  مجهز شده است. تراشه هشت هسته در گوشی a72  شامل پردازنده مرکزی (دو هسته ای  ۲.۳ گیگاهرتز Kryo 465 Gold  و شش هسته ای  ۱.۸ گیگاهرتز Kryo 465 Silver ) و پردازنده گرافیکی Adreno 618  می باشد. در حالی که تراشه ۸ هسته ای در a51  شامل پردازنده مرکزی( چهار هسته ای ۲.۳ گیگاهرتز Cortex-A73 و چهار هسته ای ۱.۷ گیگاهرتز Cortex-A53  ) و پردازنده گرافیکی Mali-G72 Mp3 است.

 وجود تراشه اسنپدراگون در گوشی a72  ، سبب عملکرد سریع و روان این گوشی شده است و با سرعت بیشتری به دستورات پاسخ می دهد. همچنین در اجرای بازی های گرافیکی و سنگین قابلیت اجرایی بالایی دارد.

پس در مقایسه گوشی a51با a72 ، از لحاظ سخت افزاری، می توان گفت گوشی a72  با تراشه هشت هسته ای خود نسبت به گوشی a51  با تراشه اگزینوس برتری دارد.

مقایسه گوشی a51 با a72

مقایسه دوربین گوشی a51  با گوشی a72

در مقایسه دوربین دو گوشی به تفاوت های بیشتری بین این دو محصول می رسیم‌. لنز تشخیص میدان در گوشی a51 ، به لنز تله فوتو در    a72  تغییر یافته است که کاربرد بیشتری دارد. با این لنز در گوشی a72 ، می توان تا ۳ برابر به صورت اپتیکال و حدود ۳۰ برابر به صورت دیجیتال روی سوژه مورد نظر زوم کرد. قطعا برای کسانی که به دنبال عکاسی از سوژه ها در فاصله دور هستند، گوشی a72  مناسب تر می باشد. در ادامه به طور جداگانه دوربین دو گوشی را مقایسه می کنیم.

مقایسه دوربین اصلی گوشی a51  با a72

مقایسه گوشی a51 با a72

در این بخش از مقایسه گوشی a51با a72 ، دوربین دو گوشی را مورد بررسی قرار می دهیم.

دوربین اصلی گوشی a72  از یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی به اندازه ۱.۷/۱ اینچی و پیکسل ۸/۰ میکرون تشکیل شده است. این سنسور پشت یک لنز ۲۶ میلیمتری و با دیافراگم f/1.8  قرار دارد که از فوکوس خودکار هم پشتیبانی می کند.

همچنین در این دوربین، قابلیت Quad Bayer  در نظر گرفته شده است که که باعث ثبت تصاویر ۱۶ مگاپیکسلی می شود. از طرفی، برای این دوربین لرزشگیر اپتیکال هم در نظر گرفته شده است. این مزیت سبب شده تا لرزش دست در هنگام عکاسی، تاثیر منفی خیلی کمی بر کیفیت عکس ها داشته باشد.

اما در گوشی a51 ، سنسور ۴۸ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که اندازه آن ۱.۲ اینچ و اندازه پیکسل آن ۸/۰ میکرومتر می باشد. این سنسور در یک لنز ۲۶ میلیمتری با دیافراگمf/2.0  قرار گرفته و از فوکوس تشخیص فاز هم پشتیبانی می کند.

عکس های گرفته شده با گوشی a71  در روز  جزئیات را کامل و مناسب ارائه می کند و از نظر دقت رنگ هم کاملا رضایت بخش است. تصاویر ثبت شده با این دوربین شارپنس خوبی دارند و از نظر کنتراست مناسب هستند. به صورت کلی با اینکه عکس ها در روز با کمی نویز همراه هستند، اما کیفیت نهایی عکس های روز خوب و رضایت بخش می باشد.

تصاویر این دوربین در نور کم هم تقریبا کیفیت خوبی دارند اما همانطور که انتظار می رود، نویز افزایش یافته است. با این حال تصاویر با جزئیات کافی و شارپنس قابل قبولی ثبت شده اند. دقت رنگ در نور کم خیلی خوب نیست و به نظر می رسد کمی غلیظ تر و گرم تر هستند.

در حالت شب یا Night Mode ، دوربین گوشی a72 ، مقدار نویز در عکس ها کاهش یافته و جزئیات سایه ها افزایش یافته است. این قابلیت باعث شده که رنگ تصاویر در شب طبیعی تر شود.

اما در مقابل، دوربین گوشی a51  هم از کیفیت خوبی برخوردار است و عکس ها در روز دقت رنگ مناسبی دارند. عکس های گرفته شده با این دوربین کنتراست و شارپنس قابل قبولی دارند و نسبت به قیمت گوشی بسیار مناسب هستند.

دوربین اصلی این دستگاه در نور کم هم عملکرد نسبتا خوبی دارد و کیفیت عکس ها حفظ شده، اما یقینا نسبت به گوشی a72  نویز بیشتری در شب دارد.

در شب هم کیفیت عکس ها تقریبا مناسب هستند اما دقت رنگ در این حالت خیلی مناسب نیست و رنگ ها گاهی بی رنگ و گاهی غلیظ ثبت می شوند. در این دوربین حالت شب هم در نظر گرفته شده است، که باعث بهبود کیفیت عکس ها در شب شده است اما ایرادی که دارد، این است که بعضی عکس ها خیلی روشن ثبت می شوند.

در مقایسه گوشی a51با a72 از لحاظ دوربین اصلی، میتوان گفت دوربین گلکسی a72   کیفیت بالاتری دارد. اما به لحظ قیمتی، کیفیت گوشی a51  نیز مناسب است.

دوربین فوق عریض گوشی a51  و  a72

در این مرحله از مقایسه گوشی a51با a72 ، به مقایسه دوربین فوق عریض این دو گلکسی می پردازیم. در گوشی a72 ، دوربین فوق عریض از یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به اندازه ۱.۱۲ میکرون استفاده می‌کند. این سنسور، در یک لنز با دیافراگم  f/2.2  قرار گرفته و توانایی ثبت تصاویر با زاویه ۱۲۳ درجه را دارد. عکس های گرفته شده با این دوربین، در روز از نظر جزئیات خوب هستند ولی نسبت به دوربین اصلی شارپنس کمتری دارند. بنابراین رنگبندی تصاویر سردتر است. در کل می توان کیفیت دوربین فوق عریض را مناسب ارزیابی کرد. در شب کیفیت عکس های فوق عریض خیلی خوب نیست و در حالت زوم حالت آبرنگی دارند.

دوربین فوق عریض گوشی a51  هم دارای سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به اندازه ۱.۱۲ میکرومتر است. این سنسور در لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2  قرار گرفته است. عکس های گرفته شده با دوربین فوق عریض این گوشی، در روز کیفیت مناسبی دارند اما دقت رنگ آن کم است. در این عکس ها به هم ریختگی لبه ها و اعوجاج نامناسب کاملا مشهود است.

در شب هم کیفیت عکس ها چندان خوب نیست و جزئیات را به طور دقیق ثبت نمی کند.

بنابراین در مقایسه دوربین فوق عریض گوشی a51   و a72 ، می توان گفت تصاویر فوق عریض گوشی a72  کمی بهتر هستند.

 

دوربین تله فوتو گلکسی a51  و a72

در گوشی a51  این لنز را نداریم، اما لنز دوربین گوشی a72  ، به دوربین تله فوتو مجهز شده است. این دوربین یک سنسور به اندازه ۱ میکرون دارد و درون یک لنز با دیافراگم f/2.4  قرار گرفته است. این دوربین تا ۳۰ برابر به صورت دیجیتال و تا ۳ برابر به صورت اپتیکال بر روی سوژه ها زوم می کند. عکس های این دوربین کیفیت مناسبی در روز دارند و کنتراست و شارپنس آن ها نیز متناسب می باشد.

این لنز باعث متمایز شدن گوشی a72   از سایر رقبای خود و همچنین a51 شده است.

دوربین ماکرو گلکسی

در گلکسی a72  دوربین ماکرو، یک سنسور ۵ مگاپیکسلی دارد و در لنزی با دیافراگم   f/2.4   قرار گرفته است. عکس های این دوربین، دقت رنگ و کیفیت خوبی دارند.

در گوشی a51  دوربین ماکرو از سنسور ۵ مگاپیکسلی استفاده می کند که در لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.2  قرار گرفته است.

در مقایسه گوشیa51با a72   می توان گفت که این دو گوشی از لحاظ دوربین ماکرو تقریبا عملکرد یکسانی دارند.

دوربین سلفی گوشی a51  و a72

در گوشی a72  دوربین سلفی، یک سنسور ۳۲ مگاپیکسلی به اندازه ۱.۲۸ اینچی و پیکسلی به اندازه ۰.۸ میکرون دارد. این سنسور در لنزی ۲۶ میلی متری و با دیافراگم f/2.2  قرار گرفته است. این دوربین دارای قابلیت Quad Bayer   می باشد، که به صورت پیش فرض تصاویر ۸ مگاپیکسلی ثبت می کند.

دوربین سلفی گوشی a51   دارای سنسوری ۳۲ مگاپیکسلی و مشابه با مشخصات گوشی a72  می باشد.

کیفیت دوربین سلفی در هر دو گوشی بسیار خوب و تقریبا یکسان می باشد.

 

عکاسی پرتره در دو گوشی a51   و a72

از لحاظ عکاسی پرتره هر دو گوشی عکس های خوبی می گیرند، اما گوشی a72   به دلیل برش بهتر، نسبت به گوشی a51   برتری دارد.

 

دوربین فیلم برداری گلکسی a51  و a72

هر دو گوشی می توانند فیلم هایی  با کیفیت 4K  فریم بر ثانیه ثبت کنند. فیلم های ثبت شده با هر دو دوربین کیفیت مناسبی دارند و در مقایسه گوشی a51با a72 میتوان گفت، هر دو گوشی از لحاظ دوربین فیلمبرداری برابر هستند.

نتیجه گیری

دراین قسمت از  مقایسه گوشی a51با a72  به یک جمع بندی کلی می رسیم.

در برخی مشخصات هر دو گوشی یکسان هستند اما، گوشی a72  با داشتن تراشه قوی تر و همینطور نرخ نوسازی ۹۰ درصد، نسبت به گوشی a51  برتری دارد ولی خب قیمت آن هم بالاتر می باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->