جاده‌های جنوبی خراسان رضوی بارانی و لغزنده است (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) بارش باران در ۱۰ ایستگاه هواشناسی سیستان و بلوچستان رکورد شکست (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) زلزله شدید، جنوب ژاپن را لرزاند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تصویب برنامه جامع مقابله با گرد و غبار برای ۱۱ استان کشور (۲۹ فروردین) آیا از نشانه‌های هک شدن گوشی تلفن همراه خبر دارید؟ دعوا و جنجال بر سر فشار آب، به قتل پیرمرد ۶۰ ساله منجر شد تغییر شغل نیمی از پزشکان عمومی در ایران! وام ازدواج؛ تدبیر قانون برای حمایت از نهاد خانواده محکومیت ۴۹ میلیاردی برای عرضه کننده برنج تقلبی در مشهد افراد ناشناس به کارشناسان اورژانس اهواز حمله کردند (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) چگونه عروس هلندی را در هر سنی دستی کنیم؟ + عکس متهم به ۴۰ فقره سرقت در مشهد به دام افتاد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) خراسان رضوی، رتبه دوم چندقلوزایی کشور در سال ۱۴۰۲ نحوه مشاهده و دریافت فیش حقوقی بازنشستگان بانوی مرگ مغزی در مشهد به ۷ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) پیش‌بینی بارش باران تا یکشنبه هفته آینده در نقاط مختلف کشور (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) تعرفه خدمات پزشکی قانونی سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا کبودی بی دلیل بدن خطرناک است؟ جزییات تازه از قتل ۲ جوان در جشن تولد خونین در گلمکان خراسان رضوی + عکس دفترچه انتخاب رشته آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ منتشر شد (۲۹ فروردین)
سرخط خبرها

کلاهبرداری با شگرد کالای ارزان

  • کد خبر: ۱۰۹۵۹۶
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
کلاهبرداری با شگرد کالای ارزان
پلیس فتا گره پرونده کلاهبرداری از ۲۵۰ نفر در فضای مجازی را گشود.

محمد جواد ابوعطا | شهرآرانیوز؛ میان راهرو سرگردان بودند. آن قدر خام و بی تجربه بودند که از افسر تحقیق پرونده می‌خواستند آن‌ها را به زندان نبرند، آن هم پیش از انجام تحقیقات اولیه. البته از دو پسر نوجوان که به گفته خودشان تا به حال حتی به کلانتری هم نرفته اند، انتظاری جز این نبود. آن‌ها درحالی متهم هستند که از ۲۵۰ نفر کلاهبرداری کرده اند، که حتی به درستی نمی‌دانند چه جرمی مرتکب شده اند و چه مجازاتی در انتظارشان است. ماجرای دستگیری دو برادر که مثل برادران دالتون صد‌ها شاکی داشتند، از آنجا آغاز شد که کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی طرح ویژه‌ای را هم زمان با اجرای طرح معیشتی دولت در فضای مجازی آغاز کردند.

بررسی‌های کارشناسان پلیس فتا نشان می‌دهد که کلید واژه‌های «طرح معیشتی»، «یارانه معیشتی»، «کالای یارانه ای» و... جزو کلمات کلیدی جدیدی است که سودجویان فضای مجازی، این کلمات را مثل طعمه بر سر قلاب طمعشان زده و در فضای مجازی رها می‌کنند. در این میان برخی از جاماندگان یارانه‌ها یا افرادی که به دنبال خرید کالا‌های یارانه‌ای هستند، جزو آن دسته افرادی هستند که می‌توانند اسیر این قلاب‌ها شوند.

ردپایی در فضای سایبر

مأموران پلیس فتا که به دستور سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی هم زمان با اجرای طرح معیشتی جدید، رصد و پایش فضای سایبری را جدی‌تر از همیشه انجام می‌دادند، به کانالی در شبکه اجتماعی تلگرام رسیدند که گردانندگان آن به بهانه یارانه معیشتی دولت سیزدهم، اقدام به تبلیغاتی گسترده مبنی بر فروش کالا با نرخ مصوب و با اطلاق یارانه معیشتی می‌کردند.
از آنجا که چنین اقدامی هیچگاه از سوی دولت اعلام نشده و برنامه اجرایی یارانه‌ها کاملا شناخته شده است، مأموران احتمال دادند که کاسه‌ای زیر نیم کاسه گردانندگان این کانال باشد.

به دنبال یافتن شگرد شیادان

کارشناسان پلیس فتای خراسان رضوی برای پیدا کردن شگرد احتمالی متهمان، به سراغ مخاطبان این کانال رفتند و با برخی از این افراد ارتباط گرفتند. بررسی‌ها نشان داد که برخی از این افراد با توجه به تبلیغات صورت گرفته در این کانال با مدیران آن ارتباط گرفته اند.
همچنین تعدادی از این افراد اعلام کردند که با توجه به قیمت‌های مناسب لوازم خانگی اعلام شده در این کانال مبالغی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به عنوان بیعانه به شماره حساب‌های اعلامی واریز کرده اند، اما دیگر کسی پاسخگوی آن‌ها نبوده است.

شناسایی ۴۵۰ مال باخته

ارتباط گرفتن با دیگر افراد حاضر در این کانال نشان داد که تاکنون بیش از ۴۵۰ نفر به همین بهانه اقدام به واریز وجوهی به عنوان پیش پرداخت برای خرید کالا کرده اند، اما اقدامی از سوی گردانندگان کانال صورت نگرفته و مال باختگان هم دستشان به جایی بند نبوده است.
با مشخص شدن شگرد به کار گرفته شده در این پرونده، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی دستور پیگیری و شناسایی متهمان را صادر کرد.

شناسایی ۲ متهم کم سن و سال

سرنخ‌های به جا مانده در این پرونده و اقدامات گسترده در فضای سایبری، منجر به شناسایی دو متهم شد. مأموران با رصد‌های صورت گرفته موفق به شناسایی هویت این افراد که دو پسر نوجوان بودند شده و با هماهنگی مقام قضایی این افراد به پلیس فتا فراخوانده شدند.

با حضور این افراد مشخص شد که آن‌ها برادر هستند و با توجه به در اختیار داشتن گوشی‌های هوشمند که به بهانه آموزش آنلاین در اختیار داشته اند، اقدام به طراحی این نقشه سیاه کرده اند. دو متهم پس از دیدن شواهد موجود به جرم خود اعتراف و انگیزه خود را کسب منفعت مالی بیان کردند. در ادامه مشخص شد، متهمان وجوه کلاهبرداری شده را با گردش در حساب‌های اجاره‌ای صرف خرید شارژ تلفن همراه و انتقال به ۱۰ خط دیگر اقدام کرده اند که به دلیل وجود سن غیر قانونی دو نوجوان به همراه پرونده برای تعیین تکلیف نهایی به دادسرای رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوان اعزام شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->