«زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

جایگاه بین المللی شهر

  • کد خبر: ۱۰۹۸۹۶
  • ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
جایگاه بین المللی شهر
مهدی یاراحمدی خراسانی - مدرس دانشگاه

کلان شهر‌ها درصورتی که قابلیت قرار گرفتن در مسیر پرشتاب توسعه را پیدا کنند و بتوانند موقعیت و جایگاهی را در عرصه اقتصاد روز دنیا به خود اختصاص دهند، خواهند توانست به عنوان یکی از عناصر مؤثر شبکه اقتصاد جهانی، نقش آفرینی کنند. در این حالت ضمن بهره مندی از ویژگی‌هایی همچون «شهرت و اثرگذاری»، یک «کلان شهر» به «شهر جهانی» ارتقا می‌یابد.

در کارزار رقابت جهانی بین کلان شهر‌ها از هر چندده شهر (بین کشور‌های مختلف) یکی میزان بالاترین سطح فعالیت در میدان اقتصاد جهانی را به دست می‌آورد و تحت عنوان مکان مرکزی میدان داری و نقش آفرینی می‌کند و در عمل از شهر جهانی به جهان شهر تغییر وضعیت می‌یابد.

ارتقا پیدا کردن از جایگاه شهر جهانی به جهان شهری، مقوله‌ای دشوار است که چالش‌های فراوانی به همراه دارد.
شهر‌هایی که در دنیا چنین ادعایی دارند، باید در عرصه‌های مختلف به توسعه و بالندگی برسند و بتوانند از منافع اقتصاد جهانی بهره بیشتری کسب کنند.

بر این اساس، هر جهان شهر باید از مرحله یک شهر جهانی عبور کند (اما عکس این قاعده وجود ندارد) و نقش متمایزی در عرصه رقابت اقتصادی دنیا برای خود حاصل کند؛ البته در این میان، تنها بحث‌های اقتصادی مطرح نیست و عواملی همچون هویت شهری، اثرگذاری فرهنگی و اجتماعی، میراث کهن و باستانی و سایر عوامل دیگر نیز می‌توانند اثرات درخورتوجهی داشته باشند.

باتوجه به گسترش شهرنشینی و توسعه کلان شهر‌ها و افزایش نقش آفرینی آن‌ها در حکمرانی کشورها، امروزه نقش شهر‌ها و مدیریت شهری در اقتصاد بین المللی بسیار پررنگ‌تر از گذشته شده است. در سند چشم انداز جهان شهر برکت و کرامت، بر تأثیرگذاری در سطح جهانی و بین المللی تأکید شده است.

بر این اساس، باید ابتدا جایگاه واقعی شهر تعریف و تبیین شود. زیرساخت‌های شهری فراهم شود و سپس حرکت به سمت تحقق مفهوم کامل جهان شهری صورت پذیرد. زیرساخت‌های شهری شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های ضروری برای عملکرد مؤثر خدمات شهری است که تأثیر مهمی بر کیفیت زندگی اجتماع محلی، الگوی رشد و چشم انداز توسعه اقتصادی می‌گذارد.

زیرساخت‌های شهری که از برجسته‌ترین و پیشرفته‌ترین نشانه‌های بعد مادی ساختار شهری دولت محلی جهانی اند، شامل بخش مهمی از زیرساخت‌های مدرن فناوری اطلاعات و ارتباطات، نهاد‌های فرهنگی و آموزشی با شهرت جهانی، فرودگاه‌های بزرگ با عملکرد‌های هوایی، شبکه حمل ونقل پیشرفته، زیرساخت‌های ورزشی حرفه‌ای تا اثر معماری و هنری با برند جهانی هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->