برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد! پخش زنده بازی ایران و ترکمنستان (۷ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حضور لیگ برتری‌ها و لژیونرها در جام فوتسال رمضان مشهد زنان هاکی ایران همچنان می‌تازند
سرخط خبرها

باید مورینیو را می‌آوردیم

  • کد خبر: ۱۱۰۲۰
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۲
باید مورینیو را می‌آوردیم
یزدانی: دستمزد خارجی‌ها در ایران بیشتر از زلاتان است
داریوش یزدانی بعد از گذشت چندین سال حضور در آمریکا و قهرمانی در سطح دوم فوتبال این کشور، فوتبال را از رده‌های پایه آغاز کرده است و اکنون هدایت یک مجموعه ورزشی با چندین تیم در رده‌های سنی مختلف را برعهده دارد. داریوش یزدانی که به‌تازگی بازدیدی از لامسیا داشته و یک‌هفته از کمپ ورزشی بارسلونا دیدن کرده است، اطلاعات مهمی درباره نحوه صحیح و درست اداره تیم‌ها دارد که شنیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.
چندین سال از حضور تو در تیم‌های مختلف فوتبال آمریکا می‌گذرد. برای کسانی که در جریان وضعیت تو نیستند، از روند فعالیت‌هایت در آمریکا صحبت کن.
از نخستین سال ورود به آمریکا، در سطح دوم فوتبال این کشور که پایین‌تر از MLS است، فعالیتم را آغاز کردم. ۲ سال به‌عنوان دستیار سرمربی و ۲ سال هم به‌عنوان سرمربی هدایت تیم را برعهده داشتم، اما به‌دلیل اینکه فوتبال آمریکا از نظر صعود و سقوط شباهتی به جا‌های دیگر ندارد و امکان رسیدن به MLS وجود نداشت، از این کار کناره‌گیری کردم. بعد از آن، پیشنهادی از یک باشگاه در تگزاس دریافت کردم که یک باشگاه حرفه‌ای بود و دنبال مربی برای تیم زیر ۱۸ و ۲۰سال بود. مسئولیت من در این باشگاه، director of coaching است که به زبان فارسی «مسئول همه مربیان» می‌شود.

بازیکنان بزرگی در این سال‌ها راهی فوتبال آمریکا شدند. به جز پول هنگفت چه عوامل دیگری موجب علاقه‌مندی این بازیکنان شده است؟
یکی از سیاست‌های فوتبال آمریکا کنترل قرارداد بازیکنان است. به‌طوری که سطح قرارداد‌ها در آمریکا از لیگ‌برتر ایران و حتی از لیگ‌یک ایران هم پایین‌تر است. شما به قرارداد زلاتان نگاه نکنید. در آمریکا، باشگاه‌ها بازیکنان بزرگ را جذب نمی‌کنند؛ بلکه سرمایه‌گذار‌ها این بازیکنان را به MLS آورده‌اند. به‌طور مثال سرمایه‌گذار استقلال ۱۰میلیون دلار می‌دهد و یک بازیکن بزرگ را جذب می‌کند. بازی کردنش برای استقلال است، اما تمام درآمد تبلیغاتی آن بازیکن سهم سرمایه‌گذار می‌شود. درنتیجه هیچ‌گونه بدهی روی دست استقلال هم نمی‌ماند. وقتی جرارد به آمریکا آمد، شکلات‌داغ با او قرارداد بست و همه درآمدش هم نصیب سرمایه‌گذار شد. هنگامی که زلاتان به آمریکا آمد، تولیدکنندگان پوشاک با او قرارداد بستند. زلاتان مدل تبلیغاتی آن‌ها بود.
مقداری از فوتبال آمریکا فاصله بگیریم و به خودمان بپردازیم. تیم‌ملی با مارک ویلموتس در مسیر جام‌جهانی قرار دارد و شکست مقابل بحرین و عراق تاحدودی موجب نگرانی شده است. ارزیابی‌ات از روند تیم‌ملی چیست؟
اعتقاد دارم بعد از کی‌روش، باتوجه به اینکه بازیکنان هنوز جوان هستند، می‌توانیم تا چندین سال از آن‌ها استفاده کنیم. باید در انتخاب سرمربی تیم‌ملی دقت بیشتری انجام می‌شد و مربی‌ای را می‌آوردند که از نظر فنی و رفتاری به کارلوس کی‌روش نزدیک باشد. کی‌روش از نظر فنی مربی‌ای بود که سیستم و سبک دفاعی داشت. او جنگنده و مبارز بود که روبه‌روی سختی قرار می‌گرفت و دعوا می‌کرد و مثل یک پدر همه‌چیز را می‌پذیرفت تا تیمش را موفق کند. باید یک مربی با آن خصوصیات جذب می‌کردیم. بعد کی‌روش باید یکی مثل مورینیو را می‌آوردیم. سبک ویلموتس مانند کی‌روش نیست. به‌طور قطع نه، اما در انتخاب مربی اشتباه کردیم. باید به این نتیجه برسیم که ما به سبک کی‌روش علاقه نداشتیم. اگر کمیته فنی قوی باشد و به این نتیجه برسیم که به سبک کی‌روش علاقه نداریم، به سمت بازی تهاجمی و مالکیت توپ می‌رویم، مانند ژاپن که ببریم یا ببازیم، دست از اصول خودمان برنداریم. حالا اگر ویلموتس می‌خواهد سبک هجومی را پیاده کند، باید حوصله به‌خرج دهیم. اصلا امکان دارد این تیم در مقدماتی جام‌جهانی حذف شود. امکان دارد همه بازی‌ها را ببازیم. دلیل ندارد، چون تیم کی‌روش خوب بود، با سبک ویلموتس هم موفق شویم.

دوست داری در استقلال هم مربیگری کنی؟
اتفاقا در یکی‌دو مقطع ازسوی استقلال با من صحبت شد. در دوره مربیگری مظلومی و استراماچونی از من درخواست کردند و در زمان مظلومی گفتم که نمی‌توانم بیایم. شرایط طوری نبود که بیایم، اما زمانی که استراماچونی آمد، به‌حضور در استقلال علاقه‌مند بودم، ولی این اتفاق عملی نشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->