شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند نگهداری درست پیاز و جلوگیری از جوانه زدن آن + روش‌هایی کاربردی برای جلوگیری از جوانه زدن سیر و پیاز اینترنت در روز‌های کنکور قطع نمی‌شود تاثیر شبکه‌های اجتماعی مجازی بر گرایش نوجوانان به مصرف دخانیات چقدر است؟ قطع انتقال محلی مالاریا در کشور تا سال ۱۴۰۴ | افزایش مالاریا در خراسان رضوی طی ۲ سال گذشته
سرخط خبرها

تیروئید، کرونا، افسردگی و چند بیماری دیگر...

  • کد خبر: ۱۱۰۳۲۷
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴
تیروئید، کرونا، افسردگی و چند بیماری دیگر...
یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهند غده تیروئید و به طور کلی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تیروئید (HPT) می‌تواند هدف مطلوب ویروس کووید ۱۹ قرار بگیرد و فرد مبتلا را با عوارض طولانی‌مدت و سنگین‌تری از بیماری کرونا روبه‌رو کند.

عادل نجفی | شهرآرانیوز؛ براساس برآورد‌ها بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به بیماری تیروئید هستند. شاید این تعداد در مقابل جمعیت هفت‌میلیاردنفری کره زمین چندان زیاد نباشد، اما آمار‌ها نشان می‌دهند حدود ۴۰ درصد از جمعیت کره زمین در معرض کمبود دریافت ید هستند. ید ماده مغذی معدنی است که برای تولید و بقای هرمون‌های تیروئید ضرورت دارد.
برنامه‌های تأمین ید کافی مانند نمک یددار هم‌چنان در کشور‌های در حال توسعه در دست اجرا هستند، اما چالش بیماری‌های مرتبط با غده تیروئید به کشور‌های پیشرفته یا در حال توسعه محدود نمی‌شود.

سرطان تیروئید چقدر شایع است؟

انجمن سرطان ایالات متحده هم‌زمان با هفته بیماری تیروئید آخرین برآورد‌های خود از میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از این بیماری را منتشر کرده است. براساس برآورد‌های این انجمن غیردولتی، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی ۴۳ هزار و ۸۰۰ مورد ابتلای جدید به بیماری سرطان تیروئید در این کشور شناسایی شود که انتظار می‌رود دست‌کم ۲ هزار و ۲۳۰ مورد از آن‌ها با اکثریت نسبی بانوان در مقایسه با آقایان جان خود را از دست بدهند. خوشبختانه با پیشرفت‌های علمی، شانس تشخیص این بیماری در مقایسه با سایر سرطان‌ها در سنین پایین‌تر بیشتر شده است. همین امر باعث می‌شود در یک دهه گذشته آمار مبتلایان شناسایی‌شده آن بیشتر نیز گزارش شود. مانند مرگ و میر، در شناسایی هم به ازای هر بیمار آقا، سه خانم مبتلا شناسایی می‌شوند.

کووید ۱۹ و تیروئید

هرچند جهان هنوز به طور کامل از همه‌گیری کووید ۱۹ رها نشده، تحقیقات درباره ارتباط این ویروس با سایر بیماری‌ها به نتایج نسبتا دقیقی رسیده است. یافته‌های پژوهشگران نشان می‌دهند غده تیروئید و به طور کلی محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تیروئید (HPT) می‌تواند هدف مطلوب ویروس کووید ۱۹ قرار بگیرد و فرد مبتلا را با عوارض طولانی‌مدت و سنگین‌تری از بیماری کرونا روبه‌رو کند. از سوی دیگر، شرایط تحمیلی همه‌گیری کووید ۱۹ باعث ایجاد قرنطینه‌های طولانی‌مدت و کاهش مراودات اجتماعی شد.

افراد مبتلا به بیماری‌های منشعب از تیروئید از جمله پرکاری تیروئید با علائمی نظیر احساس عصبیت و زودرنجی، مشکل در تمرکز، افزایش ضربان قلب و مشکلات خواب و ... مواجه هستند. بسیاری از این علائم با تشدید فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و بالا رفتن سطح تنش عصبی در جامعه به دلیل فقدان عزیزان، کاهش سطح روابط اجتماعی و تنش‌های ناشی از وضعیت اقتصادی‌اجتماعی شدت می‌یابند و شرایط را برای مبتلایان به بیماری تیروئید دشوار و دشوارتر می‌کنند. در چنین شرایطی، مبتلایان بیماری تیروئید به‌ویژه در میان خانم‌ها تا ۴۷ درصد بیشتر از آقایان در معرض افسردگی و اضطراب قرار دارند.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->