جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

اولین گام برای تشکیل خانه موسیقی مشهد

  • کد خبر: ۱۱۱۰۳
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۲
اولین گام برای تشکیل خانه موسیقی مشهد
شکیبا افخمی‌راد| نگاه شورای پنجم و مدیریت شهری به ایجاد بستر و زمینه‌ای برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری شهر و همچنین درخواست هنرمندان برای همکاری با شهرداری در یک ساختار سیستمی باعث مطرح شدن پیشنهادی تحت عنوان تاسیس خانه هنرمندان شد. موسسه‌ای که تحت حمایت شهرداری است، اما شخصیت حقیقی و حقوقی مستقل خودش را دارد. این پیشنهاد با طی کردن فرایند‌های حقوقی و تصویب اساس‌نامه‌اش در شهرداری، شورا و وزارت ارشاد درنهایت پروانه فعالیتش صادر شد. به گفته صدرا یوسفی، مدیرعامل خانه هنرمندان، در آغاز فعالیت‌های این موسسه، بیشتر فعالیت‌هایی که هیئت‌مدیره پیگیری می‌کردند، موضوع شکل‌گیری خانه‌های تخصصی حوزه‌های مختلف هنر به‌عنوان زیرمجموعه‌های خانه هنرمندان بود.
خانه هنرمندان مشهد این کار را با راه‌اندازی خانه ادبیات که اکنون اساس‌نامه آن تصویب شده و همچنین خانه گرافیک که در ابتدای شکل‌گیری مجمع عمومی است، آغاز کرد و حال نیز موضوع شکل‌گیری خانه موسیقی را در دستورکار قرار داده است، از این‌رو پنجشنبه ۱۴ آذر در خانه هنرمندان مشهد اولین جلسه هم‌اندیشی با هنرمندان این حوزه درباره اساس‌نامه‌ای که هیئت موسس متشکل از مجتبی قیطاقی، محمد حق‌گو، میثم افشین، مهدی سالاری و مهدی ترکمن، از فعالان حوزه موسیقی شهر تدوین کرده‌اند، برگزار شد.

تاثیر قدرت خانه موسیقی
صدرا یوسفی در این جلسه درباره جزئیات فعالیت‌های این خانه تخصصی توضیحاتی داد: «با شکل‌گیری این فضا، زمانی که شهرداری بخواهد در حوزه موسیقی فعالیتی بکند، از دیدگاه‌های تخصصی خانه موسیقی بهره خواهد گرفت؛ به‌طور مثال در بسیاری از فرهنگ‌سرا‌ها هنر‌های مختلف آموزش داده می‌شود. حالا موسیقی نیز می‌تواند بخشی از این رویداد باشد، از این‌رو خانه موسیقی بهترین مرجع برای سامان‌دهی این موضوع است یا در نوروز و اعیاد مختلف که قرار است در بوستان‌ها و اماکنی که در اختیار شهرداری است موسیقی اجرا شود، خانه موسیقی می‌تواند بهترین بستر برای تایید صلاحیت هنرمندان و ایجاد یک شرایط برابر برای اجرا باشد.»
به گفته او اینکه سازمان‌های دیگر خانه موسیقی را به رسمیت بشناسند، به قدرت خانه موسیقی و انسجام و هم‌بستگی بین اهالی آن برمی‌گردد. زمانی که این خانه قدرتمند باشد و اعضای زیادی نیز داشته باشد، حرف‌هایش برای نهاد‌های دیگر نیز ارزشمند خواهد بود. همچنین درباره موضوعات صنفی، اعضای این مجموعه می‌توانند درکنار یکدیگر تصمیم بگیرند.
او همچنین درباره روند شکل گیری مجمع عمومی توضیح داد: از برخی اهالی موسیقی شهر دعوت کردیم تا مجمع عمومی اولیه را تشکیل دهند و اساس‌نامه را تصویب کنند، اما در ادامه راه برای شکل‌گیری و عضوگیری رسمی خانه موسیقی، افرادی که عضو خانه موسیقی هستند، عضو مجمع عمومی نیز خواهند بود.
مدیرعامل خانه هنرمندان با اشاره به این نکته که شهرداری در شکل‌گیری این اتفاق نقش کمک‌کننده، حامی و بسترساز را برای فعالیت‌ها دارد، گفت: همین الان بودجه تجهیز خانه موسیقی را گرفته‌ایم و امیدواریم فضای مدنظر، شکل قانونی به خودش بگیرد تا ساختمان و تجهیزات را در اختیارش بگذاریم. به نظر یوسفی، این فضایی است که می‌تواند برای اهالی موسیقی باقی بماند.
او از خانه هنرمندان تهران نیز یاد کرد و گفت بعد از تغییر چند شهردار با طیف تفکرات متفاوت، همچنان در توسعه فعالیت‌های هنری و فرهنگی تهران، پابرجا و تاثیرگذار است.
او تاکید کرد که هیئت‌مدیره خانه هنرمندان به هیچ‌کدام از خانه‌های تخصصی ورود نخواهد کرد و کار کاملا به اهالی آن رشته واگذار خواهد شد.

لزوم جدی گرفتن احداث خانه هنرمندان
محمد حق‌گو، یکی از اعضای هیئت موسس، نیز در این جلسه گفت: جدا از شرایطی که بر وضعیت موسیقی شهر حاکم شده است، از درون هم حال موسیقی شهرمان خوب نیست. متاسفانه اهالی موسیقی به شرایط حاضر بدبین هستند، اما به نظر من وقتی یک موقعیت خوب پیش می‌آید، نباید از آن ساده گذشت. به نظر او، اهالی موسیقی نباید خواسته‌هایشان را رها کنند؛ چون مطالبات آن‌ها نشان‌دهنده زندگی و حیاتشان است.
این هنرمند به ۱۲ جلسه برگزارشده توسط هیئت موسس برای تصویب اساس‌نامه اشاره و از اهالی موسیقی حاضر در جلسه درخواست کرد که با مطالعه اساس‌نامه، پیشنهاد‌ها و انتقادهایشان را درباره بند‌های مختلف
بیان کنند.
حق‌گو همچنین درباره موازی‌کاری خانه موسیقی با حوزه موسیقی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان گفت: فعالیت‌های این دو هیچ تداخلی با یکدیگر ندارد؛ به‌طور مثال خانه موسیقی تهران و انجمن موسیقی از نظر حقوقی هر دو کار خودشان را برای کمک به موسیقی انجام می‌دهند.
این هنرمند همچنین درخواست کرد که اهالی هنر احداث خانه موسیقی را جدی بگیرند تا افراد بادرایت‌تر به این موضوع ورود کنند.

روز مبادای اهالی موسیقی
میثم افشین، رئیس انجمن صنفی موسیقی استان و دیگر عضو هیئت موسس، نیز در این جلسه گفت: ما انجمن، صنفی داریم که متاسفانه به‌دلیل نبود حمایت، بودجه، مکان و حضور نداشتن افراد توانمند، قدرت پیدا نکرد، اما با حمایت شهرداری از خانه موسیقی و حضور تعداد زیادی از اهالی موسیقی، قدرت چانه‌زنی، بیشتر و نه گفتن به فعالیت‌های موسیقایی، هزینه‌بر خواهد شد. وقتی خواسته‌هایمان را زیاد کنیم، اتفاق بهتری برای موسیقی خواهد افتاد.
مجتبی قیطاقی، رئیس انجمن موسیقی استان و از اعضای هیئت موسس خانه موسیقی، نیز در ادامه صحبت‌های افشین گفت: متاسفانه حضور اجتماعی جامعه موسیقی در ایران مثل بقیه جمعیت‌ها حس نمی‌شود، به‌طوری‌که بسیاری نمی‌دانند ما در مشهد انجمن صنفی و موسیقی داریم. بخشی از این اتفاق، تقصیر خود ماست؛ زمانی که سر سوزنی هم فرصت داشتیم، از آن استفاده نکردیم.
او با بیان اینکه هر تشکلی که ماهیت و هویت جمعیت موسیقی را نشان بدهد خوب است، رویداد‌هایی این‌چنینی را فرصتی برای عرض‌اندام اهالی موسیقی دانست.
قیطاقی تاکید کرد که غیر از خود اهالی موسیقی، کسی نمی‌تواند کاری برای این قشر انجام دهد: «گروه ما به هنرش تعصب ندارد و صنفی عمل نمی‌کند، از این رو ماهیت ما الان زیرسوال است و شهردار و فرماندار و استاندار از وجود ما خبر ندارند.»
به گفته این هنرمند، اهالی موسیقی به اندازه کافی خاک‌ریزهایشان را از دست داده‌اند، از این‌رو روز مبادای اهالی موسیقی همین امروز است و این افراد باید همین امروز دورهم جمع شوند و کاری بکنند، فعالیت‌های دیگر فایده‌ای ندارد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->