مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

مشکلات «سـعادت»

  • کد خبر: ۱۱۱۰۵
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۸
مشکلات «سـعادت»
هم‌جواری محله‌ای در انتهای بولوار آزادی با شرکت‌ها و کارگاه‌ها، معضلات بسیاری را به وجود آورده است
لیلی رحمانی - «سعادت» در حال بیرون آمدن از پوسته قدیمی خود و شبیه شدن به محله همسایه آن‌سوی بزرگ‌راه (شهرک غرب) است.  تقریبا همه کوچه‌های این محله بن‌بست‌اند و یک پارک خطی از میان آن‌ها عبور کرده است. یکی از کوچه‌ها هم‌جوار کارخانه بزرگ پپسی است و به همین دلیل یک طرف کوچه را دیوار سیاه و یک‌سره کارخانه گرفته است. به نوعی خانه‌های مسکونی با کارگاه‌ها و انبار‌های صنعتی حاشیه خیابان همزیستی می‌کنند، به گفته اهالی این هم‌زیستی، تا کنون خیلی هم برای ساکنان مشکل‌ساز نبوده است با این حال برخی مشکلات مهم محله به دلیل همین همسایگی است.

کوچه‌های باریک، انبار‌های پر‌رفت‌وآمد
در بسیاری از خیابان‌ها نخاله‌های ساختمانی ریخته شده و کنده‌کاری‌های اتصال فاضلاب شهری هم قسمتی از یکی از خیابان‌های اصلی را گرفته است. هنوز پیاده‌رو‌های خاکی و زمین‌های باقیمانده از بافت قدیم محله درکنار جوی‌های آب قدیمی و جدول‌های ترک‌خورده و شکسته در تمام خیابان خودنمایی می‌کنند.
کوچه‌های ابتدایی هم از حضور گاه‌وبیگاه خودرو‌های حمل بار در امان نیستند و بیشتر خانه‌های مسکونی هم به انبار‌های تجاری تغییر وضعیت داده‌اند. یکی از اهالی که خود صاحب یکی از شرکت‌های داخل سعادت ۱۲ است در‌این‌باره می‌گوید: تقریبا خیلی از منازل این کوچه‌ها تبدیل به انبار شده‌اند و به همین دلیل ماشین‌های نسبتا بزرگ هم برای حمل یا تخلیه بار به اینجا رفت‌وآمد می‌کنند و این در حالی است که این کوچه‌ها واقعا گنجایش عبور آن‌ها را ندارند و در بیشتر اوقات هم ما مجبوریم خودرو‌های پارک شده‌مان را جابه‌جا کنیم تا ماشین‌های بزرگ‌تر عبور کنند.
او ادامه می‌دهد: تجاری بودن بیشتر ساختمان‌های اینجا باعث ناامنی هم شده است، در نظر بگیرید در ساعات پایانی شب در خیلی از ساختمان‌ها (انبارها) کسی حضور ندارد. همین موضوع سبب بروز برخی ناامنی‌ها هم شده است.

پارکینگ‌های غیرمجاز و رمپ‌های خطرناک
به کوچه دیگری می‌رویم که پیاده‌رو‌های عجیبی دارد. انگار که با قالب‌های یک در ۲ متر و با ارتفاع بیش از ۵۰ سانتی‌متر بخش‌هایی از پیاده‌رو را برداشته‌اند. این اتفاق در فضا‌هایی افتاده است که مالکان یک‌باره تصمیم گرفته‌اند در خانه‌هایشان پارکینگ ایجاد کنند و یک در ماشین‌رو داخل دیوار جانمایی کرده‌اند و به همان نسبت پیاده‌رو را هم برش زده اند و یک رمپ از لبه پیاده‌رو به طرف وردی پارکینگ احداث کرده‌اند. صبح‌خیز که از قدیمی‌تر‌های محل است می‌گوید: حالا که خوب است، چندوقت دیگر که برف و باران بیاید هرروز باید منتظر شکستن دست‌وپای افراد باشیم. جالب است که  شهرداری هم کاری به کار این مالکان ندارد، چنان که خیلی از ساختمان‌های محله نیز طبقه به طبقه و بدون گرفتن مجوز و داشتن ضابطه بالا می‌روند و آخرش هم با دادن جریمه قضیه فیصله پیدا می‌کند.
یکی دیگر از اهالی هم به پارک خطی اشاره می‌کند و می‌گوید: این فضای سبز احداث شد‌ه است و ما هم از وجودش راضی هستیم، اما مشکل این است که در زمان بارندگی، آب داخل آن جمع می‌شود و معابر را هم دچار آب‌گرفتگی می‌کند.

زباله‌های کارگاه‌ها
«خدا خیرشان بدهد، قبلا هر مشکلی را که مطرح می‌کردیم به سرعت رفع می‌شد، اما این روز‌ها برای رفع مسائل محله بار‌ها باید به این سازمان و آن سازمان برویم و باز هم به نتیجه نمی‌رسیم.»  این‌ها را مهاجر، از دیگر اهالی محل، می‌گوید که همیشه پیگیر مشکلات محله‌شان بوده است.
او از پر بودن همیشگی سطل‌های زباله و وجود زباله‌های کارگاه‌های تولیدی به عنوان یکی دیگر از مشکلات مهم محله یاد می‌کند و می‌گوید:سطل‌های زباله در این محله همیشه از نخاله‌های ساختمانی ناشی از ساخت‌و‌ساز‌ها و بهسازی محل و همچنین زباله‌های مربوط به کارگاه‌ها مملو است. یکی دیگر از اهالی هم در این‌باره می‌گوید:خیلی وقت‌ها اضافات انواع فوم، ابر و دیگر پسماند‌های کارگاه‌های تولیدی دیده می‌شود که بسیار متنوع هستند. امیدوارم مسئولان برای این موضوع فکری کنند.
او در پایان می‌گوید:درست است که کمی نابسامانی وجود دارد، اما می‌دانیم که اجرای پروژه‌ها زمان‌بر است و صبر می‌خواهد. اما امیدواریم این مشکل‌مان یعنی وجود انواع زباله در محل پیگیری و برطرف شود.  

مشکلات ریز و درشت این محله که بسیاری از آن‌ها به زعم اهالی در حال پیگیری و حل هستند موضوعات مختلفی را دربر می‌گیرند، مسائلی که معاون اجرایی شهرداری منطقه ۱۰ آن‌ها را شامل ۲ دسته می‌داند: موضوعاتی که به شهروندان مربوط است و به همراهی آن‌ها نیاز دارد و مواردی که در حوزه اختیارات شهرداری است و باید از طریق این سازمان رفع شود. توضیحات علی خان‌محمدی به شرح زیر است:
محله سعادت جزو محلات جامعه هدف طرح بازآفرینی شهری است که دفتر تسهیل‌گری -دفتری برای سهولت در پیگیری مشکلات محله، با حضور کارشناسان مختلف- در آن ایجاد شده است؛ بنابراین اکنون طرح‌های مختلفی در این محله اجرا می‌شود که یکی از آن‌ها طرح پیاده‌رو‌سازی در حاشیه خیابان سعادت است. طبق زمان‌بندی ما این طرح تا ۳ ماه دیگر ادامه دارد و طی آن و در ابتدای هر کوچه نیز سرعت‌کاه نصب خواهد شد. همچنین تاکنون ۷۵ درصد از پروژه با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد تومان اجرا شده است. نواقصی، چون نبودن تابلوی سعادت ۱۴ به دلیل انجام همین پروژه است که شهرداری پیگیر نصب آن است.
ناهمسانی برخی پیاده‌رو‌ها به دلیل رعایت نکردن قوانین توسط خود مالکان و از طرف دیگر محدود بودن اعتبارات شهرداری است و ما به دنبال رفع این مسائل هستیم، اما خود مالکان هم باید در قبال سایر همسایگانشان احساس مسئولیت کنند، مالکان در زمان ساخت اقدام به اخذ پایانکار نمی‌کنند و به همین دلیل مسائلی ایجاد می‌شود که از طریق دفتر بازآفرینی در دست بررسی قرار خواهد گرفت، اخطاریه‌ها نیز به تمامی املاک ابلاغ شده است.
بسیاری از انبار‌های این محدوده هم شامل انبار‌های دامپزشکی هستند که شامل قانون معافیت‌های مراکزی، چون نظام‌دامپزشکی می‌شوند، هرچند تعداد کمی از این واحد‌ها غیرمجاز است که از طریق نظام دامپزشکی موضوع را پیگیری کرده‌ایم که خود این سازمان باید مسئله را رفع کند. موضوع پسماند‌های پزشکی مراکز مجاز هم با انجام هماهنگی‌های لازم جمع‌آوری می‌شود.
جمع‌آوری زباله‌ها بین ساعت ۲۲ تا ۴ صبح صورت می‌پذیرد. هرچند این محدوده با مسئله وجود زباله‌های دیگری روبه‌روست که مربوط به بخش تجاری و شرکت‌های خصوصی محدوده است که با پیگیری‌های مختلف و از طریق شورای‌سلامت این مشکل هم به زودی حل خواهد شد.
پارک‌های خطی با هماهنگی دفتر تسهیلگری منطقه به نتیجه رسیده‌اند. هرچند برخی از املاک غیر مجاز که در آن محدوده هستند می‌خواهند از این فضا‌ها به عنوان پارکینگ استفاده کنند که مشکلاتی را به وجود آورده است، چراکه امکان چنین استفاده‌ای توسط آن‌ها وجود ندارد. ضمن آنکه شیب‌های این معابر استاندارد است و تاکنون آب‌گرفتگی گزارش نشده است که اگر هم چنین مسئله‌ای ایجاد شود شهروندان می‌توانند با اطلاع دادن به شهرداری موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.

دامپزشکی‌ها انبار غیرمجاز ندارند
مسئله وجود انبار‌های غیرمجاز را با سرپرست شبکه دامپزشکی مشهد در میان می‌گذاریم و محمود جوادی‌نژاد با انکار فعالیت انبار‌های غیرمجاز در این محدوده می‌گوید: داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی معمولا به وجود انبار در محدوده کاری خود نیاز دارند، اما تا‌کنون هیچ مورد غیر مجازی در این محدوده شناسایی نشده است.
 به گفته او تمامی انبار‌های غیر مجاز در خارج از محدوده شهری هستند و شبکه دامپزشکی نیز پیگیر شناسایی این موارد است.

مهم‌ترین دغدغه‌ها:
 پارکینگ‌های غیرمجاز
 زباله‌های کارگاه‌های هم‌جوار
 نخاله‌های ساختمانی ناشی از ساخت‌و‌ساز

محله سعادت روی خط بازآفرینی شهری
وعده ها:
 پیگیری موضوع پارکینگ‌های غیرمجاز
 حل معضل زباله‌های کارگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی
 اتمام پیاده‌روسازی تا ۳ ماه دیگر
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->