٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آلودگی هوا امید به زندگی را تا دو سال کاهش می‌دهد!

  • کد خبر: ۱۱۲۵۰۶
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۴
آلودگی هوا امید به زندگی را تا دو سال کاهش می‌دهد!
تحقیقات جدید نشان می دهد که آلودگی هوا امید به زندگی را در مقایسه با مدل فرضی جهان که در آن دستورات بهداشتی رعایت شده است به میزان ۲.۲ سال کاهش می دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، شاخص زندگی کیفیت هوا در دانشگاه شیکاگو که از سوی محققان دانشگاه شیکاگو مورد بررسی قرار گرفته نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی ذرات ۲.۵ PM و یا ذراتی با قطر ۲.۵ میکرون یا کمتر، دارای تاثیری به اندازه سیگار کشیدن است و سه برابر بیشتر از استفاده از الکل و آب ناسالم است.

محققان مشاهده کردند که تاثیر این نوع از ذرات آلاینده در امید به زندگی ۶ برابر ویروی اچ. ای. وی/ ایدز و ۸۹ برابر بیشتر از درگیری ها و تروریسم است.

مایکل گرین استون، یکی از تهیه کنندگان این شاخص و استاد اقتصاد موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو گفت: اگر مریخی‌ها به زمین بیایند و ماده‌ای را بپاشند که باعث می‌شود افراد متوسط روی کره زمین بیش از دو سال از امید به زندگی خود را از دست بدهند، یک وضعیت اضطراری جهانی خواهد بود. این درست شبیه وضعیتی است که اکنون در بسیاری از مناطق جهان حاکم است و تنها تفاوت آن این است که این ماده از خارج اسپری نمی شود.

محققان تاکید کردند با وجود این حقیقت که در سال نخست همه گیری کرونا خسارت سنگینی بر اقتصاد وارد شود متوسط آلودگی ذرات معلق به قطر ۲.۵ PM در مقایسه با سال قبل از همچنان بدون تغییر بود. همزمان شواهد فزاینده ای نشان می دهد که حتی سطوح پایین آلودگی هوا می تواند به سلامت انسان آسیب وارد کند.

بر اساس این گزارش، این شرایط باعث شد که سازمان جهانی بهداشت دستورالعمل های خود را تغییر دهد و حدود ۹۷.۳ درصد از جمعیت جهان را در قلمرو ناامن قرار دهد.

محققان دریافتند بدترین تاثیر آلودگی هوا در منطقه جنوب آسیا محسوس است که بیش از نیمی از مجموع فشار ناشی از آلودگی هوا رخ می دهد.

این تحقیق نشان داد که ساکنان این منطقه اگر در معرض همین سطح بالای آلودگی هوا قرار داشته باشند، به طور میانگین حدود پنج سال از عمر آنها کاسته خواهد شد. از سال ۲۰۱۳ حدود ۴۴ درصد از افزایش جهانی آلودگی از هند بوده است.

مانند آسیای جنوبی، ۹۹.۹ درصد از آسیای جنوب شرقی سطح ناسالم آلودگی را تجربه می کنند.

محققان افزودند ساکنان مناطقی همچون میانمار، هانوی، ویتنام و جاکارتا و اندونزی بیشترین تاثیر آلودگی هوا را تجربه می کنند وانتظار می رود به طور میانگین چهارسال از زندگی خود را از دست بدهند.

دستورالعمل جدید سازمان جهانی بهداشت نشان می دهد که بیش از ۹۷ درصد از آفریقای مرکزی و غربی در وضعیت ناسالم هوایی قرار دارند.

اگر چین به این دستورات پایبند باشد ساکنان این کشور می توانند انتظار داشته باشند امید به زندگی آنها به اندازه  ۲.۶ سال افزایش یابد.

در آمریکا میانگین سطح آلودگی ذرات کمی بالاتر از دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت، یعنی ۵ میکروگرم بر متر مکعب، بوده و ۷.۱ میکروگرم بر متر مکعب بوده است، در حالی که در اروپا ۱۱.۲ میکروگرم بر متر مکعب است.

با رعایت دستورالعمل بازنگری شده سازمان جهانی بهداشت، امید به زندگی در آمریکا به طور متوسط ۲.۵ ماه بهبود می یابد، در حالی که امید به زندگی اروپایی ها ۷.۳ ماه بهبود می یابد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->