پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

افق مثبت برای توسعه تجارت با ترکمنستان

  • کد خبر: ۱۱۲۷۸۱
  • ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۵
افق مثبت برای توسعه تجارت با ترکمنستان
کاظم شیردل - رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی

دیروز سردار بردی محمداف، رئیس جمهور ترکمنستان که به ایران سفر کرده است، با رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور دیدار کرد. پیش از این هم آیت ا... رئیسی در آذر پارسال همراه با هیئت عالی رتبه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران اکو به عشق آباد سفر کرده بود. سفری که دستاورد‌های خوبی برای صادرکنندگان خراسان رضوی داشت، به طوری که بعد از آن برخی مشکلاتی که برای صادرات و ترانزیت به کشور ترکمنستان و آسیای میانه وجود داشت، برطرف شد.

آمار‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای دولت سیزدهم بیش از یک میلیون و۱۴هزار تن کالا به ارزش ۳۰۰میلیون دلار بین ایران و ترکمنستان تبادل شده که با رشد ۴/ ۷۹ درصدی همراه بوده است. باتوجه به اینکه خراسان رضوی همسایه ترکمنستان است، باید اذعان کرد که این استان سهم زیادی در صادرات کالا به ترکمنستان دارد یا اینکه بخشی از کالا‌های صادراتی دیگر استان‌ها از طریق خراسان رضوی به ترکمنستان صادر می‌شود. ازاین رو، پیش بینی می‌شود دیدار‌های دیروز بتواند تأثیری خوب بر صادرات استان بگذارد. اثرات این دیدار در ماه‌های آینده با رشد صادرات مشخص می‌شود.

ایران می‌تواند از طریق چهار معبر مرزی مشترک لطف آباد، اینچه برون، باجگیران و سرخس کالا به قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان صادر کند.

این مسئله نشان می‌دهد که توسعه روابط با ترکمنستان می‌تواند سبب رشد صادرات به آسیای میانه شود. از طرفی، ترکمنستان اکنون از طریق جمهوری‌آذربایجان برخی کالاهایش را صادر و ترانزیت می‌کند، اما ارتباط بیشتر اقتصادی با این کشور سبب می‌شود آن‌ها از مسیر ایرانی که اقتصادی‌تر است نیز برای صادرات و ترانزیت کالاهایشان استفاده کنند.

به عنوان نمونه راه آهن قزاقستان-ترکمنستان-ایران توانسته است آسیای مرکزی را از طریق کریدور شمال-جنوب و با استفاده از بندر چابهار به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند متصل و زمینه‌های خوبی را برای ترانزیت و حمل کالا فراهم کند.

ازاین رو، تقویت روابط اقتصادی با ترکمنستان می‌تواند به رونق ترانزیت کالا از ایران و خراسان رضوی منجر شود. دراین میان، انتظار می‌رود مسئولان برای توسعه و شتاب بیشتر روابط اقتصادی با ترکمنستان تلاش کنند و بستر‌های لازم برای حل برخی از مشکلاتی را که برای حمل ونقل کالا بین دو کشور وجود دارد، برطرف کنند.

در کنار این مسئله، ترکمنستان بازار موادغذایی خوبی دارد و باتوجه به استقرار تعداد زیادی واحد‌های صنایع غذایی در خراسان رضوی، می‌توانیم از فرصت پیش آمده برای توسعه صادرات موادغذایی به این کشور استفاده کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->