اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم
سرخط خبرها

وجود ۸۰ هزار سازمان مردم نهاد در کشور

  • کد خبر: ۱۱۲۹۷۰
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰
وجود ۸۰ هزار سازمان مردم نهاد در کشور
محمد عباسی، معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در چهارمین مجمع عمومی خیران در مشهد گفت: حدود ۸۰ هزار سمن مردم نهاد در کشور وجود دارد.

سعیده آل ابراهیم | شهرآرانیوز؛ «شاید وقتی از رفع نیازمندی ها گفته می شود، بی اختیار ذهنمان به سمت موضوع‌های مالی برود، اما این موضوع نمی تواند ریشه همه مشکلات باشد و باید در کنار آن، کمک ها برای افزایش امید و انگیزه در روح انسان ها باشد.» این مقدمه می تواند چکیده ای از صحبت های مسئولانی باشد که به مناسبت برگزاری چهارمین مجمع عمومی خیران کشور در مشهد گردهم آمده اند.

معاون وزیر و رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در این مجمع که با حضور مسئولان، اعضا و مدیران مجامع استان ها در هتل همای مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه شکاف های اجتماعی زیاد است و این موضوع نگرانی ایجاد می کند، گفت: اینکه برخی انسان‌ها فقط به فکر سود خود نیستند و دگرخواهی نیز می کنند، خیلی باعظمت است و باید از آن قدردانی شود.

محمد عباسی افزود: به عقیده برخی، «سمن » موضوعی وارداتی است، در صورتی که این طور نیست و غربی ها تلاش کردند که نهادسازی کنند. بیشتر دانشگاه های بزرگ جهان به صورت خیریه ای ساخته شده اند و اداره می شوند. بنابراین، در کشور ما که معرفت دینی داریم، در این زمینه باید پیشتازتر از دیگران باشیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان حدود 80هزار سمن مردم نهاد وجود دارد، اظهار کرد: از این تعداد حدود 8هزار سمن از وزارت کشور مجوز دریافت کرده اند و در رأس طبقه بندی مشارکت های مردمی، خیریه ها قرار دارند.

خیران نماینده مردم هستند

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در گذشته، سرمایه به معنی پول تعبیر می شد و مصادیق آن در اقدامات خیران به صورت ساختمان سازی، مدرسه سازی و ساخت بیمارستان نمود پیدا می کرد، اظهار کرد: امروز سرمایه گستردگی بیشتری در اداره جامعه دارد و از سرمایه های فکری گرفته تا انسانی، سازمانی، نهادی، معنوی و اخروی را دربرمی گیرد. اگر در مجمع خیران تاکنون بیشتر در حوزه سرمایه های فیزیکی کار می کردیم، جا دارد حوزه های کاری را به سرمایه های انسانی، معنوی و... گسترش دهیم.

علیرضا علی احمدی ادامه داد: امروزه نظامات حکومتی پنج رکن دارند که یکی از این ارکان را تشکل های مردم نهاد و خیران تشکیل می دهند. درواقع خیران می توانند نماینده بخش مردمی و در دولت و اداره حکمرانی سهیم باشند، نه اینکه فقط به صورت موردی کاری انجام دهند. نقش مردم فقط این نیست که در روزهای انتخابات پای صندوق های رأی بیایند یا زمانی که برای مملکت گرفتاری پیش می آید، حضور داشته باشند. نقش اصلی مردم مشارکت در اداره نظام است که نیاز به فکر دارد و در جامعه ما جا نیفتاده است. باید خیران کانون تفکری تشکیل دهند و به کمک دولت چگونگی حضور مردم را در نظام حکمرانی تبیین کنند.

دبیرکل جامعه روحانیت مبارز نیز با تأکید بر اینکه هنر امروز خیران ایجاد امیدواری در جامعه است، بیان کرد: اینکه فکر و دل انسان ها خوش، شاد و بانشاط باشد، در رأس کار خیر و نوع دوستی قرار دارد. این موضوع در نسل جدید و جوان ما آسیب دیده است و ما همان طور که به مسائل مادی جامعه فکر می کنیم، باید به فکر روان جامعه نیز باشیم. بزرگ ترین خیر در جامعه ما این است که اجازه ندهیم جوانی ناامید شود، زیرا هجمه ها شدید است.

حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی با ابزار امیدواری از گسترش بیش‌ازپیش فرهنگ ایثار و خدمت در جامعه، ادامه داد: خیران همان طور که به تأمین نیازهای مادی توجه می‌کنند، باید به مسائل روحی جامعه نیز حساس باشند و برای آن هزینه کنند و وقت بگذارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->