حمله هواداران تراکتور به بازیکنان+ ویدیو استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات! حنانوف و بیرو در اراک هم نیستند سوال ویژه از دانیال اسماعیلی‌فر| مخاطب تو چه کسی بود؟! عالیشاه بازی با سپاهان را از دست داد نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آینده مبهم ورزشگاه شیک مشهد| امام رضا(ع) دور از فوتبال و لیگ برتر؟

  • کد خبر: ۱۱۲۹۹۵
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴
آینده مبهم ورزشگاه شیک مشهد| امام رضا(ع) دور از فوتبال و لیگ برتر؟
با غیبت خراسان‌رضوی در لیگ‌برتر فوتبال، یکی از بهترین ورزشگاه‌های کشور در خطر متروکه‌شدن قرار گرفته است.

حمیدرضا معصومیان | شهرآرانیوز؛ لیگ‌برتر بیست‌ویکم پایانی بد برای فوتبال خراسان‌رضوی داشت و تنها نماینده این استان که به‌نوعی تنها نماینده فوتبال شرق ایران هم محسوب می‌شد، به دسته پایین‌تر سقوط کرد. سقوطی که با شایعات انحلال تیم شهرخودرو، امید به بازگشت آن را بسیار کم کرده و شاید در فصلی که پیش‌روست خراسان‌رضوی پس از سال‌ها نه‌تن‌ها در لیگ‌برتر، بلکه در لیگ دسته‌اول کشور هم تیمی نداشته باشد.

این همه درحالی است که مشهد هم‌اکنون دو ورزشگاه فوتبال بزرگ و مجهز دارد که اگر وضع به همین منوال پیش برود، دست‌کم تا یک‌سال دیگر باید خاک بخورند. در این میان، وضعیت ورزشگاه امام‌رضا (ع) که موقعیت ممتازی در کشور دارد، خاص‌تر است. ورزشگاهی که با صرف هزینه‌ای بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان احداث شده، در خطر بی‌استفاده‌شدن قرار گرفته است. مدرن‌ترین ورزشگاه ساخته‌شده پس از انقلاب اسلامی که در زمان افتتاحش میزبان دو تیم لیگ‌برتری پدیده و سیاه‌جامگان بود، حالا با سقوط این دو تیم از لیگ‌برتر در خطر عجیب متروکه‌شدن قرار گرفته است.

ورزشگاه شیک در برزخ

زمانی که ورزشگاه امام‌رضا (ع) ساخته شد، خیلی‌ها می‌گفتند برای شهری که ورزشگاه ثامن و حتی تختی را دارد، نیازی به ساخته‌شدن یک ورزشگاه دیگر نیست، ولی وقتی این ورزشگاه در سال ۱۳۹۶ افتتاح و با استقبال عجیب مردم روبه‌رو شد، تعداد موافقان از مخالفان پیشی گرفت. یک ورزشگاه شیک و مدرن که دسترسی به آن برای مردم بسیار آسان‌تر از ورزشگاه ثامن در جاده شاندیز بود، شوروشوق فوتبال‌دیدن را دوباره برای مشهدی‌ها زنده کرد بود. مثل همه شهر‌های مدرن دنیا ورزشگاهی ساخته شده بود که در دل شهر قرار داشت و مردم می‌توانستند با صرف کمترین زمان و هزینه ممکن به آنجا بروند و از فوتبال‌دیدن لذت ببرند.

اوج‌گیری تیم پدیده که یکی از دلایلش احداث همین ورزشگاه بود، روح فوتبال را در مشهد زنده کرد، اما با افول تدریجی این تیم در چند فصل گذشته حالا این ورزشگاه سوت‌وکور شده است، به‌طوری‌که خیلی‌ها از خودشان می‌پرسند قرار است از این پس چه استفاده‌ای از این ورزشگاه بشود! سال گذشته تیم نساجی مازندران که در حال تعویض چمن ورزشگاه شهر قائمشهر از مصنوعی به طبیعی است، چند بازی در این ورزشگاه از حریفانش میزبانی کرد، اما در سال جدید زمین آن‌ها آماده بهره‌برداری می‌شود تا تنها مشتری دائمی لیگ‌برتری فعلی ورزشگاه آستان قدس هم از دست برود.

در اجاره لیگ‌های پایین‌تر

با غیبت خراسا‌ن‌رضوی در لیگ‌برتر، محتمل‌ترین گزینه برای استفاده از ورزشگاه مدرن امام‌رضا (ع) میزبانی از مسابقات لیگ دسته‌دوم و سوم است. اتفاقی که کم‌وبیش در یکی‌دو سال گذشته با حضور تیم‌های پیام و شادکام افتاده، اما نگفته پیداست که این اتفاق جفا در حق این ورزشگاه زیباست که همه شهر‌های ایران آرزوی داشتن آن را دارند.

اینکه یکی از بهترین یا شاید بشود گفت بهترین ورزشگاه ایران در اختیار مسابقات لیگ دسته‌دوم و سوم باشد، ظلم در حق این ورزشگاه است، اما شوربختانه باید گفت بهتر از خاک‌خوردن و بی‌استفاده‌شدن است. هزینه‌های نگهداری این ورزشگاه و زمین چمن آن به اندازه‌ای است که استفاده‌نشدن از آن هیچ توجیه اقتصادی ندارد، حتی اگر به قیمت بازی‌کردن تیم‌های سطح پایین و آماتور از آن باشد. در این میان، وجود ورزشگاه ثامن هم وضعیت را برای ورزشگاه آستان قدس بدتر کرده است.

این ورزشگاه از لحاظ امکانات و تجهیزات به پای ورزشگاه امام‌رضا (ع) نمی‌رسد، اما ورزشگاهی استاندارد است که حتی در سطح لیگ‌برتر هم می‌تواند میزبان مسابقات باشد، چه برسد به لیگ دسته‌اول و دسته‌دوم. باتوجه‌به رایگان یا ارزان‌بودن این ورزشگاه، مسلما تیم‌های لیگ‌یکی و دویی مشهد هم رغبت بیشتری برای استفاده از آن دارند و این یعنی که ورزشگاه امام‌رضا (ع) با همه شکوه و امکاناتش باید خاک بخورد!

بقیه دنیا چه کار می‌کنند؟

موقیعتی که ورزشگاه شیک شهر مشهد در آن قرار گرفته، موقعیتی عجیب است، اما بی‌سابقه نیست. نمونه‌ای شبیه به این تفاق در جا‌های مختلف دنیا افتاده است و برخی ورزشگاه‌های تیم‌های بزرگ با افول این تیم‌ها خاصیت اصلی‌شان را از دست داده‌اند، اما از مدار خدمت‌رسانی به مردم خارج نشده‌اند و برای آن‌ها برنامه‌های اقتصادی مختلفی تعریف شده است.

استفاده‌های فرهنگی از ورزشگاه، برگزاری همایش‌های بزرگ مردمی، میزبانی از مسابقات تیم‌ملی و مسابقات مهم مثل فینال جام‌حذفی و برگزاری تورنمنت‌های بین‌المللی ازجمله کار‌هایی است که می‌توان برای جلوگیری از بی‌استفاده‌شدن این ورزشگاه زیبا تعریف کرد. البته پیست دوومیدانی و سالن‌های ورزشی زیر ورزشگاه همچنان از ظرفیت خوبی برای بهره‌برداری اقتصادی برخوردارند، اما بدون تردید به پای خود ورزشگاه نمی‌رسند که می‌تواند هر هفته میزبان ۲۵ هزار تماشاگر علاقه‌مند به فوتبال باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->