رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

یک‌سالگی ریاست رئیسی | عملکرد آقای رئیس جمهور چگونه بود؟

  • کد خبر: ۱۱۳۰۹۰
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
  • ۱
یک‌سالگی ریاست رئیسی | عملکرد آقای رئیس جمهور چگونه بود؟
هم‌زمان با سالگرد پیروزی سیدابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، به فعالیت‌های دولت نگاهی خواهیم انداخت.

به‌گزارش شهرآرانیوز، انتخابات ریاست جمهوری ایران درحالی انجام شد که دکتر سیدابراهیم رئیسی با کسب ۱۸ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۴۵ رأی به‌عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران برگزیده شد. اینک یک‌سال از انتخابات می‌گذرد و بنا داریم باتوجه‌به همه اوضاع حاکم بر کشور، همراه با نقدی منصفانه به استقبال اقدامات و خدمات دولت وی برویم. عملکرد یک‌ساله، مبنا و محک جدی بررسی یک دولت نیست، اما هرچه به عمر دولت‌ها افزوده شود، انتظارات مردم نیز افزایش خواهد یافت و بدیهی است که به اقدامات و عملکرد دولت‌ها نگاه بیندازیم.

بهداشت

رئیس‌جمهور رئیسی در ابتدای فعالیت دولتش و در حرم مطهر رضوی خطاب به مردم ایران قول واکسیناسیون سراسری داد. استمرار جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا، واردات حداکثری واکسن و بسیج ملی برای واکسیناسیون مردم از نقاط قوت حوزه بهداشت دولت رئیسی محسوب می‌شود که اثرات این اقدام مهم دولت در یک‌سالگی آن، کاهش چشمگیر ابتلا‌های روزانه و مرگ‌ومیر کرونایی بوده است. همچنین، مدیریت خوب در بخش دارو سبب شد که برخی اقلام دارویی مانند انسولین و... به مقدار لازم در کشور توزیع شود.

اقتصاد

رئیس دولت سیزدهم در راستای بهره‌مندی از ظرفیت‌های گوناگون در عرصه اقتصاد، یکی از رقبای انتخاباتی‌اش، یعنی محسن رضایی، را به‌عنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور منصوب کرد که تا پیش از دولت او، چنین اتفاقی دیده نشده بود. رئیسی درحالی سکان هدایت کشور را در دست گرفت که دولت روحانی ۵۴ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی در سال ۱۴۰۰ قرض کرد و رئیسی با تسویه این مطالبه بانک مرکزی، آن‌هم در اوضاع سخت اقتصادی، مسیر کاهش نرخ تورم از ۴۵ به ۴۰ درصد را در سال گذشته هموارتر کرد.

نرخ بیکاری یکی از دغدغه‌های ملی است که دولت‌ها را به چالش می‌کشاند. دولت رئیسی در یک‌سال نخست فعالیتش تلاش کرد این رخ را از ۹.۶ به ۸.۹ درصد برساند که آمار‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ حاکی از موفقیت این امر است.

حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱ از سوی دولت به «جراحی اقتصادی» تعبیر شده است. این اتفاق درحالی رخ داد که باتوجه‌به تحریم‌ها و فشار‌های اقتصادی، آزادسازی قیمت‌ها مردم را در تنگا گذاشت. بااین‌حال، باید دید دولت در ادامه برای جبران مشکلات چه خواهد کرد.

آموزش و پرورش

از چالش‌های دولت رئیسی در حوزه آموزش و پرورش، ندادن رأی اعتماد نمایندگان مجلس به گزینه‌های دولت بود؛ حسین باغ‌گلی و مسعود فیاضی نتوانستند نظر مجلس را جلب کنند و رئیسی درنهایت با معرفی یوسف نوری کابینه‌اش را تکمیل ساخت. پس از رفع این چالش، نوبت به بحث رتبه‌بندی معلمان رسید که دولت وی تا اینجا موفق به انجام این مهم نشده که اعتراض معلمان و بازنشستگان آموزش و پرورش را به‌همراه داشته است و رئیسی باید برای رفع مشکل فعلی چاره‌جویی کند.

مسکن و کارگر

دولت رئیسی بنا را بر افزایش ۵۷ درصدی دستمزد کارگری گذاشت که در وهله نخست بسیار مورد توجه واقع شد. ساخت یک‌میلیون مسکن از دیگر وعده‌های دولت اوست که تاکنون اقدام خاصی در این راه انجام نشده است. باتوجه‌به باقی‌ماندن سه سال از عمر دولت او، باید منتظر ماند تا به تماشای تحقق این هدف یا محقق‌نشدنش بنشینیم.

استعفای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن‌هم قبل از یک‌سالگی دولت سیزدهم ازجمله نکاتی است که باید به آن توجه کرد. درواقع رئیسی با پذیرش پیشنهاد استعفای عبدالملکی که عملکرد ضعیفی در بین وزرای کابینه‌اش داشت، نشان داد به تغییر، توسعه و اصلاح حرکت دولتش بیش از روابط و ضوابط جاری علاقه‌مند است. بااین‌حال، هوشمندی وی در انتخاب وزیر بعدی می‌تواند این فرضیه را به یقین تبدیل کند.

سیاست خارجی

رئیسی پیش از ریاست جمهوری در زمره افراد منتقد و مخالف با برجام بود، اما بلافاصله و با تشکیل دولت سیزدهم، بنا به مصالح ملی و ضرورت دفاع از حقوق نظام و مردم و نشان‌دادن نیت متناقض ایالات متحده آمریکا به میز مذاکره هسته‌ای پیوست. انتخاب گروه مذاکره‌کننده دولت او به‌ریاست علی باقری‌کنی سبب انتقاد‌هایی از عملکرد دیپلماسی‌اش شد، زیرا این گروه در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز نتوانست مذاکرات را به‌خوبی پیش ببرد و اینک که نه تحریمی کم شده و نه توافق جدیدی منعقد شده است، این انتقاد‌ها بیشتر و جدی‌تر شده است.

اما این پایان کار نبود و رئیسی با نزدیک‌شدن به قدرت‌های بلوک شرق مانند روسیه و چین، فرصت‌سوزی نکرد و در پی یافتن جایگزین‌های متناسب قدرت برای توازن سیاست خارجی دولت خود بود و عضویت ایران در سازمان اقتصادی شانگهای، مهم‌ترین دستاورد دیپلماتیک دولت او تا این مقطع به حساب می‌آید.

سال نخست دولت رئیسی با چشم‌برهم‌زدنی فرارسید و اکنون بزرگ‌ترین چالش او رضایت اجتماعی از اقدامات وی و دولتمردانش است. رئیسی بار‌ها بیان کرده برای رفع مشکلات و موانع موجود، آبرویش را پیش گذاشته است. در سالی که گذشت، رئیس ۶۱ ساله جمهوری اسلامی ایران بار‌ها در میدان حاضر شده و بازدید‌ها و بررسی‌های میدانی را به‌صدور فرامین از پشت میز ترجیح داده است.

به‌هرحال، باید فرصت بیشتری در اختیار دولت به‌ویژه گروه اقتصادی و دیپلماسی قرار داد تا شاید در روز‌های آینده خبر‌ها و آمار‌های جدیدی از لغو تحریم‌ها و نیز بهبود وضعیت اقتصادی کشور به گوش برسد و دولت بتواند مسیر را برای اتفاقات مثبت هموار‌تر کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
0
0
زرشک
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->